Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Sauerland (Duitsland)

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 07 apr 2010 16:11

Ik ga dit weekeinde ook naar het Sauerland. Zijn de stijgingspercentages en klimafstanden een beetje te vergelijken met de Ardennen of niet? Daar kom ik overal boven met de 39-23 zonder moeite, zelfs op de Redoute en de Wanne en zo. Maar als het steiler wordt of eigenlijk meer als het langer klimmen wordt, moet ik misschien toch mijn klimcassette steken?

Btw. Ik ga die afdaling ook eens opzoeken die jullie noemen. Een lekker snelle afdaling waarbij je niet te veel hoeft te sturen spreekt me altijd wel aan. ;)

next
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 jun 2009 22:46

next 08 apr 2010 11:50

[quote="joeptimmermans"]Ik ga dit weekeinde ook naar het Sauerland. Zijn de stijgingspercentages en klimafstanden een beetje te vergelijken met de Ardennen of niet? Daar kom ik overal boven met de 39-23 zonder moeite, zelfs op de Redoute en de Wanne en zo. Maar als het steiler wordt of eigenlijk meer als het langer klimmen wordt, moet ik misschien toch mijn klimcassette steken?

Btw. Ik ga die afdaling ook eens opzoeken die jullie noemen. Een lekker snelle afdaling waarbij je niet te veel hoeft te sturen spreekt me altijd wel aan. ;)[/quote]

Neem gereedschap en je casette mee, kan je altijd wisselen ;)
Ik zie dat je uit Nijmegen komt, dus ik ga er maar even vanuit dat je de klimmetjes bij Berg en Dal (Holleweg etc.) wel kent. Het grootste gedeelte van de klimmetjes in het Sauerland is minder steil, maar wel langer. Als je je op die hellingen rondom Nijmegen kan redden met 39-23 dan zal dat in het Sauerland ook wel volstaan denk ik. Gewoon laten zitten, bergcasette meenemen en als het de 1e dag niet lekker loopt met 23 achter gewoon je bergcasette monteren ;)

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 08 apr 2010 14:26

[quote="next"]Gewoon laten zitten, bergcasette meenemen en als het de 1e dag niet lekker loopt met 23 achter gewoon je bergcasette monteren ;)[/quote]

Goede tip. Denk dat ik het zo maar ga doen. De klimmetjes rondom Nijmegen zijn inderdaad erg leuk en daar heb ik m'n 23 nooit echt nodig. Alleen op de Oude Holleweg af en toe, als ik een rustige training doe.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 08 apr 2010 14:33

[quote="joeptimmermans"][quote="next"]Gewoon laten zitten, bergcasette meenemen en als het de 1e dag niet lekker loopt met 23 achter gewoon je bergcasette monteren ;)[/quote]

Goede tip. Denk dat ik het zo maar ga doen. De klimmetjes rondom Nijmegen zijn inderdaad erg leuk en daar heb ik m'n 23 nooit echt nodig. Alleen op de Oude Holleweg af en toe, als ik een rustige training doe.

[/quote]

Succes op de Grosse Butterberg vanuit Hoppecke met dat verzet:p

sulai
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 feb 2009 10:43

sulai 12 mei 2010 16:52

Ik ga volgende week voor 3 dagen naar Sauerland (voor het eerst). Die klim/bergcasette zegt me helemaal niks (ben zo ervaren). Ik weet wel dat ik 30 vers. Ultegra heb, verder weinig.
Maar: ik heb op gpstrucks gekeken, er zijn twee routes van 120 en 126km, die lijken me leuk om te fietsen. Zijn er ook nog andere, kortere routes beschikbaar?

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 12 mei 2010 19:02

[quote="Sulai"]Ik ga volgende week voor 3 dagen naar Sauerland (voor het eerst). Die klim/bergcasette zegt me helemaal niks (ben zo ervaren). Ik weet wel dat ik 30 vers. Ultegra heb, verder weinig.
Maar: ik heb op gpstrucks gekeken, er zijn twee routes van 120 en 126km, die lijken me leuk om te fietsen. Zijn er ook nog andere, kortere routes beschikbaar?[/quote]

Jawel, maar zonder te weten waar je zit wordt het lastig. Sauerland is aardig groot.
Hier staat in ieder geval wel wat: http://www.bike-arena.de/

sulai
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 feb 2009 10:43

sulai 25 mei 2010 13:48

Zo, wat een apart ervaring zeg! Ik heb drie dagen enorm veel naar mijn zin gehad. Ik zat in plaatsje Altastenberg zo'n 5km van Winterberg vandaan. Twee zogenaamde zware routes (117km en 126km) gefietst die ik in www.bike-arena.de had gevonden. Die waren inderdaad zwaar ;(! Veel steile en minder steile beklimmingen (tussen 6% en 13-17%). Ik zal wat vaker hier voor trainingen gaan. Aardige fietsvriendelijke weggebruikers! Prachtige fiets omgeving goede weggen!

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 24 sep 2010 22:08

Inderdaad gaaf daar, doch de routes moet je echt goed zelf uitvogelen. Zelfs bij de wielrenroutes kan je op een grintpad uitkomen.
Ook kan het er heel druk zijn!
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 30 sep 2010 14:22

Gisteren een prachtig rondje door het Sauerland gemaakt. Gestart in Bödefeld en via Bad Fredeburg, Obersorp, Altastenberg, Winterberg, Dudinghausen, Willingen, Bruchhausen, Elpe, Bödefeld. Weer was prachtig. Bergop met zon vrij warm, maar bovenop de Kahler Asten (zie hoogste punt grafiek) hoogstens 7 a 8 graden. Afdaling met bevroren vingers...

Tot aan Winterberg (net na de hoogste top) is het karakter vrij kalm, het klimt rustig en lang omhoog. Daarna gaat het niet meer zo hoog, maar wordt het duidelijk korter en steiler (je zit dan ten Noorden van Winterberg). Hier kom je ook enkele muren tegen, kort en zeer steil. Het blijft maar klimmen en dalen. Letterlijk geen enkel stukje weg is vlak op deze route van 104 km.

Hoewel in het begin een redelijk drukke weg zit tot aan Bad Fredeburg, blijft het daarna erg rustig. Met name in het stuk na Winterberg zitten een paar prachtige boswegen (verboden voor niet-lokaal autoverkeer). Langs Willingen is het even druk, maar gelukkig naar beneden (moesten de originele route van 126 km iets inkorten).

Aantal hoogtemeters (schatting van Bikeroutetoaster) 1660. Heerlijk. Zeker een aanrader voor iedereen die een beetje aan de oostkant van Nederland woont. Het Sauerland is verrassend dichtbij. Vanuit Twente dit keer een dikke twee uur.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door ponsteen op 27 jun 2013 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

klimman
Forum-lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 apr 2008 20:03

klimman 30 sep 2010 21:42

Heb op 10 juli de Hochsauerlandklassiker vanuit Eslohe met de beklimming naar de Kahler Asten vanuit het Sorpetal via Altastenberg. Een tocht met veel lopende klimmen. Het wegdek vond ik niet overval goed; in het Sorpetal zaten er veel lengtescheuren in het wegdek. Heb destijds 157 km (inclusief 10 km door een omleiding) in enorme hitte gereden, waardoor de tocht zwaar was. Zie voor de route http://www.gpsies.com/map.do?fileId=jupyrrjccaowjcol.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 01 okt 2010 13:18

Ze waren wel bezig met het repareren van de weg door het Sorpetal, de grote scheuren hebben ze er uit gehaald. Ik reed de weg omhoog, vind het nooit zo erg als er wat scheuren in de weg zitten. De hoogste top in de groene grafiek is de Kahler Asten, de klim begint in dit geval in Niedersorpe. Het is zo een klim van ongeveer 15 km met 2.5 procent gemiddeld (vals platte aanloop, in het midden is hij een stuk zwaarder).

hoorn
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 aug 2004 19:17

hoorn 29 okt 2010 12:47

Ik ben er dit voorjaar geweest, we hebben vanuit Willingen gefietst. De route die we gereden hebben kwam van de site die heier al eerder genoemd is (bike-arena). Desze route ging voor een deel over 100 km wegen. Enkele van deze wegen waren behoorlijk druk. MAar het is een verademing om te zien dat auto's en motoren rustig achter je blijven hangen tot ze er verantwoord langs kunnen zonder je af te snijden. Gebeurt dat wel dan is het meestal een Nederlander ;-).
In Willingen hebben we overnacht bij een Hotel waarvan de eigenaar helemaal fietsgek is. Hij ddoet vooral in ATB's, maar voor routes op de Racefiets kun je ook bij hem terecht. Eventueel kan hij je ook helpen aan een GPS. De mensen zijn verder ontzettend gastvrij en de prijs-kwaliteit is zowel in de hotels/pensions als in de restaurants zeer goed.
De hellingen zijn over het algemeen minder steil dan in Limburg of de Ardennen, maar meestal ook een stuk langer. Ik heb in ieder geval dde compact wel nodig gehad, maar ik weeg dan ook bijna 100 kg. Met een Triple kom je hier zeker overal boven.
Kortom een geweldige omgeving op een paar uurtjes van Nederland om te fietsen.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie