Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Verzet Velomediane?

Volly
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2017 18:10

Volly 29 jul 2021 15:32

Op 28 augustus staat mijn eerste cyclo, de Velomediane (ca 170 km, 3330hm) op de planning en daar ben ik nu voor in training. Ik heb twijfels of mijn huidige verzet (52/36 icm 11-28) voldoende zal zijn nu ik geen ervaring heb met zo'n lange tocht of hoeveelheid hm.

Ik denk redelijk ok getraind te zijn (ftp 285 volgens trainerroad, 69kg) en kom in Limburg overal zonder problemen boven maar op de langere en steilere beklimmingen in het buitenland heb ik gemerkt dat ik dat ik dan een lagere cadans trap dan optimaal. In de Ardennen zijn die stukken denk ik beperkt maar dat weet ik dus niet zeker.

Wat zijn jullie ervaringen met deze tocht en verzet?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 jul 2021 16:20

285 bij 69kg is natuurlijk dikke prima :)
Denk dat je overal wel boven kunt komen, als je jezelf niet direct opblaast op de eerste paar hellingen.
Er zitten een paar echt taaie stroken bij, maar dat is met een 34-32 net zo goed harken als met een 36-28. Dan moet je gewoon vol aan de bak en 1 of anderhalve minuut in het rood.

Uitdaging bij deze cyclo, vind ik althans, is dat je vanuit vertrek direct gaat klimmen. En dat iedereen daar nog fris is en dus lekker rap probeert te fietsen, en jij zelf dan ook. Kom je boven op een wat open plateau kan je nog al eens de fout maken in de wind te rijden. En dan ben je dus vanaf km 0 eigenlijk aan het koersen. Dat kán je opbreken na een km of 70 a 80.
Maar weet je je iets in te houden in de eerste 2u. Dan is deze cyclo goed te doen. Lekker op en af, en de laatste 6km zijn gratis. Goud rijden is overigens niet zo eenvoudig. Althans, voor mij was dat moeilijker dan bij de trois ballons of de marmotte.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 jul 2021 16:30

Inderdaad zijn er een paar stukjes 'muur' in maar daar moet je sowieso aan de bak, met welke versnelling dan ook. En die zitten eerder vooraan in het parcours. Ik verkies in die omstandigheden dan ook eerder een beperkte spreiding tussen kleinste en grootste (11-28) ipv een kleiner molentje te kunnen wieken op 1 of 2 steile stukjes (11-32 of zo).

Een 11-28 zou ook mijn keuze zijn met identieke kettingbladen (300w FTP bij 64kg)

Met jouw FTP moet je zeker goud kunnen halen.
Afbeelding

LethalP
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 29 jul 2021 17:07

Wat is je doel bij deze cyclo? 'lekker' rijden en rondkijken? Dan gewoon een andere cassette monteren. Koers? Dan voldoet wat je hebt prima, want dan is het toch vol in het rood.

Ik ga hem overigens ook rijden. FTP is gelijk, als dat tenminste al is omgerekend naar 1 uur. Ik rijd overigens altijd met 34-50 en een 11-30

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 29 jul 2021 17:21

Met 36/28 kom je overal boven.
Haussire en 'mur' in Maboge zijn de 2 hellingen waar je vermoedelijk kleinste verzet nodig hebt.

Succes!

Volly
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2017 18:10

Volly 29 jul 2021 17:41

Dank voor de snelle reacties. Het doel is iig er geen koers van te maken, omdat het m'n eerste cyclo is. Nav jullie antwoorden denk ik dat het huidige verzet voldoende zal zijn en op en paar plekken zal moeten stoempen

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 30 jul 2021 09:32

Voor mij (85 kg) lag het altijd iets anders

Ik moet het hebben van mijn absolute vermogen, niet van mijn souplesse.

Mur is wat mij betreft iets korter en ff flink afzien maar dan is die 28 zeker genoeg.

Haussiere was voor mij altijd een ballenbreker omdat hij +/- halverwege het parcours ligt, wat langer is en +/- 9 a 10% is. Bovendien had ik mij altijd in de eerste helft beetje opgeblazen om zo lang mogelijk in het spoor van de grote kopgroep te blijven.

in jouw geval (met dat gewicht) is 36/28 genoeg om overal fatsoenlijk boven te komen.

Belangrijkste is dat je idd in de eerste 2 a 3 uur niet te gek doet. Anders rij je net als ik met de kramp tot achter je oren de cote de beffe op (slechts drie keer gebeurd :mrgreen: )

maarrrr tot nu toe 4 keer gereden en 4 keer goud

Wel één van de leukste cyclo's vind ik zelf en goed georganiseerd!
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

inkiepinkie
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 feb 2006 15:40
Locatie: Dordrecht

inkiepinkie 02 aug 2021 13:33

Als zeer ervaren Velomediane rijder durf ik ook wel te stellen dat je verzet in combi met je gewicht en FTP geen enkel probleem gaat opleveren en dat je overal fiesten of harkend boven gaat komen.
Ik zou er nog wel een extra "mur" aan toe willen voegen: Cote de Beffe op ca 27km voor de finish. De meesten zitten daar tenslotte niet meer helemaal fris en dan is dat toch een kreng.

Maar even wat anders...
Ik hoop dat mijn eerste cyclofeestje sinds twee jaar doorgaat. Maar ik ben er nog niet helemaal zeker van.
Ik schrijf altijd vóór 1 juli in om mijn recht op prioritair starten toegewezen te krijgen. Normaal vind ik dan ergens midden juli mijn startnummer in de brievenbus. Tot nu toe nog niets gekregen.
En nou waren wij gister "toevallig" voor een training in La Roche... Op diverse punten op het parcours van de Velomediane zijn nog wegen afgesloten na de overstromingen. Bijvoorbeeld richting Warempage ging niet, omleiding aangegeven. Roche à Frêne, route barrée. Kruising waar je de grote weg richting Rendeux opdraait, grote puinhoop. De parkeerplaats waar normaal de tweede ravito is, vol met grote bergen grind (neem aan voor herstelwerkzaamheden). Misschien zijn er wel genoeg alternatieven of is alles wel op tijd hersteld, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat de vergunningen van de verschillende gemeentes misschien nog niet in orde zijn of niet in orde gaan komen.
Positief punt is wel dat de laatste afdeling nu in zijn geheel opnieuw geasfalteerd is.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 02 aug 2021 14:35

inkiepinkie schreef: 02 aug 2021 13:33 Ik schrijf altijd vóór 1 juli in om mijn recht op prioritair starten toegewezen te krijgen. Normaal vind ik dan ergens midden juli mijn startnummer in de brievenbus. Tot nu toe nog niets gekregen.
Toevallig zag ik in mijn post app een envelop voorbijkomen van de Velomediane.
Dus ik denk dat de startnummers bij iedereen snel binnenvallen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 aug 2021 18:24

Volly schreef: 29 jul 2021 17:41 ..........Het doel is iig er geen koers van te maken, omdat het m'n eerste cyclo is. Nav jullie antwoorden denk ik dat het huidige verzet voldoende zal zijn en op en paar plekken zal moeten stoempen
Laat even weten in dit topic hoe het gegaan is als je deze hebt uitgereden.
Daar hebben anderen dan ook iets aan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

inkiepinkie
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 feb 2006 15:40
Locatie: Dordrecht

inkiepinkie 05 aug 2021 13:03

LethalP schreef: 02 aug 2021 14:35
inkiepinkie schreef: 02 aug 2021 13:33 Ik schrijf altijd vóór 1 juli in om mijn recht op prioritair starten toegewezen te krijgen. Normaal vind ik dan ergens midden juli mijn startnummer in de brievenbus. Tot nu toe nog niets gekregen.
Toevallig zag ik in mijn post app een envelop voorbijkomen van de Velomediane.
Dus ik denk dat de startnummers bij iedereen snel binnenvallen.
Jaaah!!! Vandaag is mijn startnummer bezorgd!
Dat wordt weer lekker afzien over een paar weken.

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 05 aug 2021 18:49

Als het kan zonder veel kunst en vliegwerk zou ik lekker een 30 of 32 cassette monteren. Het wordt op de klimmetjes alsnog stoempen maar mijn ervaring is dat net wat meer onwentelingen draaien op die mauers in het begin zich aan het einde uitbetaald (zeker op de cote de beffe waar er vaak keihard geparkeerd wordt door een hoop mensen bij deze cyclo).

Plaats reactie