Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Effectiviteit buiten/binnen training

1094
Forum-lid
Berichten: 1650
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 15 nov 2021 21:38

Net een uurtje gezwift en omdat ik een tijdje niet had gesport wilde ik een rustige training doen dus heb een uurtje d1 gereden.

Naast dat het best saai is vroeg ik me een aantal dingen af.
- je leest vaak dat je d1 trainingen lang moet maken. Ik heb een uur gereden dus dat is niet heel lang. Hoeveel zin heeft het om dit soort ritten te doen. Neemt de effectiviteit exponentieel toe als je langer rijdt of is dit een meer lineair verband.

- ik voel mn benen wel meer dan bij een rustige buitentraingen voor mn gevoel. Afgelopen uur heb ik geen moment de benen stil gehouden. Als je buiten rijdt gebeurt dit regelmatig. Kan je ergens aflezen hoeveel omwentelingen je maakt of wat je totaal geleverde vermogen is zodat je de intensiteit van een binnentraining kan vergelijken met een buitentraining?

pino
Forum-lid
Berichten: 3367
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 nov 2021 22:08

Als je je rit op Strava hebt, kun je daar je gemiddeld vermogen vinden en vergelijken met dat op de weg. Vaak heb je binnen een hogere hartslag dan buiten wegens onvoldoende koeling bij gelijk vermogen.
Binnen rijden is anders en vergt wat zorg. Sommige trainers geven wat afwijkende waardes weer.
Niet zijken maar reiden !

1094
Forum-lid
Berichten: 1650
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 nov 2021 09:30

Dat is inderdaad misschien wel een goede manier om te vergelijken.
Zie overigens ook dat in mn strava desktop omgeving (door de elevate add on) pedaling time wordt weergegeven. Als ik mn meest recente indoor en outdoor activiteiten vergelijk kom ik op 97% indoor en 92% outdoor. Zo veel scheelt het ook weer niet.

Dan rest mij de vraag neemt de effectiviteit van d1 trainingen exponentieel toe bij een langere rit of niet?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 nov 2021 09:58

97 en 92% lijkt niet veel. Maar het is wel rust!
Onderschat dat niet!

Exponentieel neemt niets toe in een menselijk lichaam, daar kan je weinig rechte of exponentiele lijntje op los laten.

Ik benader sommige dingen wat anders dan de meeste hier. Maar een D1 training van een uur is voor mij een herstel training.

En alles helpt, mits goed uitgevoerd. Alles valt of staat met je doel.
Een D1 zou je 3 tot 4 uur moeten doen daarna neemt het effect niet meer heel veel toe.
Maarja als ritten van 8uur je doel zijn zou ik ze wel langer maken.

Ik "train" zelf nooit langer dan 4 uur, maar als ik er dan een keer 5 rijd met een hoog tempo is dat voor mij nooit een probleem, zeker niet omdat dit dan altijd in de bergen is en je daar veel meer rust hebt.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 16 nov 2021 11:31

1094 schreef: 16 nov 2021 09:30Dan rest mij de vraag neemt de effectiviteit van d1 trainingen exponentieel toe bij een langere rit of niet?
Exponentieel: nee. Maar de duur maakt wel uit. Vooral individueel: om op te bouwen, moet je steeds langer rijden. Als je een duurbasis hebt van, zeg, 3 uur, is 1 uur op de intensiteit van een rustige duurrit inderdaad een herstelrit.

Daarnaast geldt dat het een tijdje kost voordat je spieren omschakelen van voornamelijk koolhydraten- naar vetverbranding. Juist dat wil je trainen met rustige duur. Wanneer dat is, hangt o.a. af van je getraindheid en de koolhydraatvoorraden in je spieren.

Als je je er meer in wilt verdiepen, Engels kan volgen en een beetje geduld hebt, dan is mijn kijktip: https://www.youtube.com/watch?v=3GXc474Hu5U : Stephen Seiler (die zelf ook vooral indoor fietst) over lang en rustig trainen.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 nov 2021 11:57

Wanneer je binnen maar een uur hebt zou ik wat blokken op tempo bijvoegen. De train je al snel wat meer rond je aerobe drempel. Het is wel zo dat je duurtrainingen steeds langer moet doen, maar het gaat ook om de totale volume aan arbeid die je maakt. Dus voegt elk uur aan de week wat toe. Ik zou door de week indoor wat meer variatie doen in intensiteit en dan in het weekend vooral wat rustige duur en langer. Door de variatie is het ook wat makkelijker vol te houden qua aandacht.

1094
Forum-lid
Berichten: 1650
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 nov 2021 15:44

louise schreef: 16 nov 2021 11:31
1094 schreef: 16 nov 2021 09:30Dan rest mij de vraag neemt de effectiviteit van d1 trainingen exponentieel toe bij een langere rit of niet?
Exponentieel: nee. Maar de duur maakt wel uit. Vooral individueel: om op te bouwen, moet je steeds langer rijden. Als je een duurbasis hebt van, zeg, 3 uur, is 1 uur op de intensiteit van een rustige duurrit inderdaad een herstelrit.

Daarnaast geldt dat het een tijdje kost voordat je spieren omschakelen van voornamelijk koolhydraten- naar vetverbranding. Juist dat wil je trainen met rustige duur. Wanneer dat is, hangt o.a. af van je getraindheid en de koolhydraatvoorraden in je spieren.

Als je je er meer in wilt verdiepen, Engels kan volgen en een beetje geduld hebt, dan is mijn kijktip: https://www.youtube.com/watch?v=3GXc474Hu5U : Stephen Seiler (die zelf ook vooral indoor fietst) over lang en rustig trainen.

Louise
Dank, ga ik zeker een keer kijken, moet niet moe zijn dan hoor ik :D

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 19 nov 2021 22:57

Iets doen is beter dan niets doen. (Dus dat was al top van je)

Als je weinig tijd hebt en uitgerust bent, kun je beter een interval training doen. Veel efficiënter. (Binnen ook goed uit te voeren) zoek naast sieler ook op ronnestadt en 30/15.

D1 kun je beter buiten doen dat is veel minder saai. Zoals de rest hierboven zegt.

Plaats reactie