Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pedaalsoepelheid

Tox
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jan 2020 19:07

Tox 26 okt 2021 21:46

Ik heb een Power2max vermogensmeter en die geeft behalve vermogen en links/ rechtsbalans ook 'pedalsmoothness' weer. Deze pedaalsoepelheid geeft aan hoe efficient je trapbeweging is. Op zich wel heel aardig om te weten lijkt mij, maar is er iemand op het forum wat bekender met de interpretatie van de waarden hiervan?
Ik zit in ieder geval op 52%. Volgens mij best 'soepel' en redelijk.
Graag hoor ik jullie ervaring hiermee of je er iets aan hebt, of je er op moet gaan trainen enz. Hoor het graag!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 okt 2021 21:48

Negeren
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 okt 2021 21:54

Tox schreef: 26 okt 2021 21:46 'pedalsmoothness'
[...].
Deze pedaalsoepelheid geeft aan hoe efficient je trapbeweging is.

Nee.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17545890/
Trekken aan de pedalen of proberen rond te trappen maakt je niet (metabool) efficiënter.

thestudent schreef: 26 okt 2021 21:48Negeren
Precies.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 08 nov 2021 19:03

In dat onderzoek zie ik staan dat er 8 mannen meededen met een cadans van 90rpm en 200W. Dat zijn ervaren fietsers neem ik dan aan.

Ik zou aannemen dat er qua vierkant draaien toch ook een ondergrens bestaat qua efficiente trapbeweging.

Anekdotisch: het is wel eens voorgekomen dat ik een berg opfietste en bij mezelf dacht dat ik toch wel erg vierkant draaide. Het piekvermogen dat ik in dat korte deel van de trapbeweging afgaf kon ik niet meer hoger krijgen.
Vervolgens overgegaan op een soepel molentje, waarbij ik sneller vooruit ging en opeens op mijn adem trapte, mijn ademhaling werd nu de bottleneck.

Een ervaren fietser kan dit negeren, maar voor beginners kan een lage efficientie een hint zijn om soepeler te trappen. Waar die ondergrens ligt zouden ze dan wel mogen aangeven :)

hayes

hayes 11 nov 2021 20:28

Ik ben geen expert, maar een snellere pedaalbeweging zal je hartslag iets hoger doen gaan? En daar zit dan de de limiet. Bij twijfel tussen twee versnellingen, kies ik altijd de kleine versnelling. Puur om m'n benen niet "op te blazen".

Als je moe wordt, heb je de neiging één versnelling hoger te nemen omdat je dan toch enkele keren minder moet duwen per minuut, maar op termijn is dat net vermoeiender?

Kan je dit doortrekken naar bergop fietsen? Daar kies ik altijd om klein te trappen. De Froome molentje s(in minder extreme mate).

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 nov 2021 21:54

Als je denkt dat je lekker fietst, zit je een tandje te zwaar.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 11 nov 2021 22:59

Bergop valt het dode punt van de pedaalbeweging wat zwaarder vanwege de zwaartekracht. Bij een hogere cadans duurt dat dode punt korter. Verdeel je dan de kracht over een groter deel van de pedaalslag dan duurt het dode punt nog wat korter. Het kost dus minder energie om sneller boven te komen. Bij mij is dan de bottleneck mijn ademhaling, bij jou is dat blijkbaar de hartslag :)

Het idee van souplesse is inderdaad dat je bij vermoeidheid wat makkelijker thuis komt, maar ik herken ook wel de neiging om dan juist groter te schakelen, wat juist voelt alsof je tegen een muur optrapt en wat eigenlijk averechts werkt.
Oh ja, ik ben ook zeker geen expert :)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 nov 2021 10:51

pino schreef: 11 nov 2021 21:54 Als je denkt dat je lekker fietst, zit je een tandje te zwaar.
haha.,. precies :D
Fietsen mag niet fijn of lekker zijn.., t moet altijd net arelaxed aanvoelen - daarvoor fietsen we toch? :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 nov 2021 11:02

MarkVeenstra schreef: 12 nov 2021 10:51
pino schreef: 11 nov 2021 21:54 Als je denkt dat je lekker fietst, zit je een tandje te zwaar.
haha.,. precies :D
Fietsen mag niet fijn of lekker zijn.., t moet altijd net arelaxed aanvoelen - daarvoor fietsen we toch? :mrgreen:
Tandje te zwaar ga je later in je rit pas merken en als je dat kunt voorkomen is dat prettig.
Net zoiets als te weinig eten. (en zelf trap ik er telkens weer in)
Niet zijken maar reiden !

Locomotief
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 okt 2011 20:54

Locomotief 26 dec 2021 13:11

De gemiddelde trapcadans is gerelateerd aan het gemiddelde vermogen waarmee je fietst. Mijn gemiddelde fietscadans neemt met het toenemen van mijn leeftijd af omdat ook mijn gemiddelde trapvermogen met het toenemen der jaren afneemt.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 29 dec 2021 18:38

Locomotief schreef: 26 dec 2021 13:11 De gemiddelde trapcadans is gerelateerd aan het gemiddelde vermogen waarmee je fietst. Mijn gemiddelde fietscadans neemt met het toenemen van mijn leeftijd af omdat ook mijn gemiddelde trapvermogen met het toenemen der jaren afneemt.
Bij mij ook.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 dec 2021 19:03

Vermogen en Cadans hangen inderdaad samen. Kracht (n) x omwentelingen levert je vermogen op. Maar de leeftijd an sich heeft niet per se te maken dat ook je cadans omlaag gaat. Je kan immers op een lichter verzet met minder kracht en een hogere cadans hetzelfde vermogen leveren als op een zwaarder verzet met minder cadans. En die souplesse is ook op leeftijd gewoon trainbaar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie