Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beknelde pees schouder

hayes

hayes 25 okt 2021 20:54

Ik heb sinds een maand of twee pijn aan de linker bovenarm. Niet hels, maar genoeg om vervelend te zijn.
Blijkt een beknelde pees in het schouderblad te zijn. Niets aan doen betekent binnen een jaar, twee jaar,... een gescheurde pees. En dan heb je voor maanden revalidatie. Dat is wat een collega van me nu meemaakt (donderdag geopereerd en amper een oog dicht gedaan sindsdien).

Ik volg nu kinesitherapie en 'manuele behandeling'. Dat houdt in dat door masseren, armoefeningen,... er weer meer ruimte gemaakt wordt voor de pees.

Zowel de dokter als kinesist willen me niet echt zeggen voor hoelang ik therapie moet volgen. Vandaar wilde ik even polsen of iemand hier ervaring heeft met die blessure. Het blijkt een niet zo zeldzame klacht te zijn. Ik mag (gelukkig) blijven fietsen, maar voel bv wel dat gravellen minder deugd doet dan wegfietsen.
Lopen en krachtoefeningen mag even niet....

Ik hoop dat dit geen chronische blessure wordt...

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 25 okt 2021 22:29

een beknelde pees in de schouder is wel heel algemeen, zou je wat beter aan kunnen geven welke pees het is en waar hij bekneld zit (logisch in je schouder, maar waar).

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 okt 2021 00:02

Meest waarschijnlijk is de supraspintus.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 okt 2021 09:20

Deze blessure komt vaak voor bij mensen die geen sterke core hebben en daardoor teveel steunen op hun armen/schouders.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 okt 2021 14:51

Als je mag zwemmen zou je op die manier de boel goed in beweging kunnen brengen en kracht ontwikkelingen. Cursus borstcrawl?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 okt 2021 15:24

Ik zou niet zomaar beginnen met zwemmen. Schouderproblemen kunnen (hoeft niet, altijd oppassen voor Dr Google) voortkomen uit het niet goed meebewegen van het schouderblad, als je dan geforceerd bewegingen gaat maken waar je de handen boven het hoofd brengt, kun je de boel ongewild verder forceren. https://www.physio-pedia.com/Scapular_Dyskinesia

Prognose van hoe lang het gaat duren is lastig te geven vanachter een toetsenbord, maar schroom vooral niet om, als je na 6 tot 8 weken nog geen resultaat merkt, op zoek te gaan naar een andere fysiotherapeut (allez amai, kinesitherapeut toch?) voor een frisse blik en een andere invalshoek.

Ik zou er vooral een zoeken die verstand heeft van de schouder:
https://www.schoudernetwerkvlaanderen.be
https://www.schoudernetwerk.nl
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hayes

hayes 26 okt 2021 20:29

Zoals ik het begreep de pees tussen sleutelbeen en schoudergewricht

Afbeelding Afbeelding

IK volg nu bijna drie weken therapie en merk wel dat het beter wordt. Ik heb vooral last als ik m'n arm boven schouderhoogte hef. Dan voel ik echt 'weerstand' en dus pijn. Ook als ik m'n arm wat strek en er dan kracht op zet.

Kniesist (of fysiotherapeut dus) zegt dat fietsen niet de oorzaak is. Volgens hem is het een probleem dat veel opduikt bij mensen die bureauwerk doen. Heel lang dezelfde houding die niet altijd even ergonomisch is.

Als ik google, lijkt dat idd de supraspintus. pees te zijn. Maar ik probeer bewust niet te veel te googelen. M'n kinesist wist meteen wat het wat en wat te doen, dus ik vertrouw er wel op dat het goed komt. Alleen ben ik (net als alle sporters waarschijnlijk) ongeduldig. Ik ben al héél blij dat ik mag blijven fietsen.

Als ik vragen stel over de toekomst, is hij wat ontwijkend. En ergens snap ik dat wel omdat hij zich niet wil vastpinnen op een bepaalde termijn. Vandaar dat ik het toch niet kon laten om te checken of iemand hier ervaring mee heeft.
Laatst gewijzigd door hayes op 26 okt 2021 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

hayes

hayes 26 okt 2021 20:32

scepticus schreef: 26 okt 2021 15:24 Ik zou niet zomaar beginnen met zwemmen. Schouderproblemen kunnen (hoeft niet, altijd oppassen voor Dr Google) voortkomen uit het niet goed meebewegen van het schouderblad, als je dan geforceerd bewegingen gaat maken waar je de handen boven het hoofd brengt, kun je de boel ongewild verder forceren. https://www.physio-pedia.com/Scapular_Dyskinesia

Prognose van hoe lang het gaat duren is lastig te geven vanachter een toetsenbord, maar schroom vooral niet om, als je na 6 tot 8 weken nog geen resultaat merkt, op zoek te gaan naar een andere fysiotherapeut (allez amai, kinesitherapeut toch?) voor een frisse blik en een andere invalshoek.

Ik zou er vooral een zoeken die verstand heeft van de schouder:
https://www.schoudernetwerkvlaanderen.be
https://www.schoudernetwerk.nl
Crawl is op dit moment zeker geen optie. Ik kan amper m'n arm boven schouderhoogte heffen. En al zeker niet de beweging om m'n arm naar achter te brengen. Dan voel ik echt dat er iets niet ok is. En ik ben niet meteen een grote fan van zwemmen. Tenzij in de zomer op vakantie met krekels op de achtergrond ;)

Ik merk dus wel wat verbetering, maar ook omdat ik nog onstekingsremmers neem.
Ik had volgende week op vakantie gravelritjes gepland, maar ga het bij ééntje houden. De rest op de weg.

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 26 okt 2021 22:40

Dit klinkt helemaal hetzelfde als de "Frozen Shoulder" waar ik verleden jaar mee geplaagd werd. Dat heeft zeker een half jaar geduurd voor alles terug bij het oude was. Soms voel ik het nu nog maar niet meer in die mate. Ik ken nog 2 mensen van mijn leeftijd (mid 40's) die het hebben gehad, en inderdaad, veel achter de computer zitten was de boosdoener. Dus zo snel mogelijk het forum verlaten ;-)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 okt 2021 23:09

Een supraspinatustendinopathie is wat anders dan een frozen shoulder!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 27 okt 2021 13:38

Tja, de officiële diagnose bij mij was "geknelde pees in schouder" net als bij hayes maar als ik dat tegen iemand zei kreeg ik meestal als reactie "Ah een frozen shoulder". Ik hoop dat hayes zijn medische informatie niet van het internet moet halen.want dan heb ik het verknoeid, sorry ;-)

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 27 okt 2021 15:46

Bij iedere peesontsteking is het zo dat statische belasting niet bevorderlijk is voor de genezing. Rustige dynamische bewegingen stimuleren het herstel door toename van doorbloeding (aan- en afvoer van bouw- en afvalstoffen). Nu is fietsen voor je knie een mooie te doseren dynamische beweging, maar voor je schouder meer een statische belasting. Dus lijkt me fietsen, ook al is het maar een tocht, niet bepaald goed voor je schouder.
Sterkte met het herstel.

Plaats reactie