Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beknelde pees schouder

hayes

hayes 07 nov 2021 08:46

Rustige dynamische bewegingen is idd wat de kinesist doet. De pees wat masseren en daarna bewegingstherapie. Soms doet dat geen deugd, maar de dag nadien is het altijd wat beter.
Intussen is de pijn wat weg, maar ik hou een klikbeweging in m'n schouder. Vorige week toch foto's en echo laten nemen. Het blijkt alvast geen verkalking te zijn, da's positief.

De kinesist zei dat fietsen mocht, maar dat ik houding wat moet afwisselen en af en toe eens wat wijdere bewegingen doen met de armen.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 07 nov 2021 16:37

Ik had al een tijd last van mijn schouder. De huisarts gaf ontstekingsremmers die niet hielpen en ook nog slecht zijn voor je maag. Vervolgens ben ik Tai Chi lessen gaan volgen. De docente zag direct dat ik mijn ene schouder optrok. Toen ik daar op ging letten en met de Tai Chi oefeningen was de blessure in een paar weken tot mijn verbazing helemaal weg.

hayes

hayes 07 nov 2021 21:38

De onstekingsremmeres gaan idd niet de oorzaak wegnemen.
Ze helpen wel voor de initiële pijn. M'n therapeut zei om er mee te stoppen; De dokter die foto's nam zei om ze zeker wel te nemen omdat die de zwelling wegnemen. Zolang de pees zo gezwollen is, zal er pijn blijven.

Ik heb histerenmorgen de laatste pil genomen en voel nu al weer stilletjes pijn terugkomen... :|

De bewegingstherapie komt ook neer op rustige repetitieve bewegingen. Soms even wat rekken (pijn!). Zo zou er weer ruimte moeten komen tussen sleutebeen en 'dat been eronder'.

Ik hou er alvast wel een coole foto aan over ;) :mrgreen:
Afbeelding

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 07 nov 2021 23:06

Behandeling bij mijn kinesist was massage (manueel of met een soort automatische bokshandschoen) en reeksen oefeningen (vooruit, zijdelings, met beide schouders). In totaal heb ik toch zeker een half jaar last gehad. De behandeling is halverwege nog een paar maanden onderbroken wegens eerste lockdown. Ik heb toen heel veel met mijn zoon in de tuin gebadminton't en de kinesist was blij tevreden van het resultaat toen hij mij terug zag. Gewoon rustig recreatief, in eerste instantie alleen onderhands.

hayes

hayes 08 nov 2021 22:34

Komt goed overeen met mijn therapie.
Ik mag ook veel blijven doen, maar niets te heftig, bruusk of té grote kracht. Ik voel ook wel zelf aan dat dat niet goed is...

IK ben nu m'n vierde week therapie begonnen en ik voel wel dat de schouder steeds losser zit. Ik heb meer vrijheid in m'n bewegingen. Dus dat komt wel goed.

IK ben intussen ook wel wat rustiger (minder ongedurig) en gelukkig komt dit niet pal in de lente of zomer maar in het seizoen waarop het fietsen wat gemoedelijker gaat, wat kortere afstanden,... Komt goed.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 19 nov 2021 22:24

Masseren etc heeft geen enkel effect op de pees. De enige manier om de kwaliteit van de pees te verbeteren is geduld hebben en oefeningen doen om de spieren rond de schouder en schouderblad gecoördineerd te laten samenwerken om specifieke structuren niet te veel te overbelasten.
Ontstekingsremmers en corticosteroïd infiltraties hebben als enige nut om een pijnvrije periode te krijgen om de oefeningen goed te kunnen doen.
Geduld hebben (Soms een jaar) maar het komt goed!

hayes

hayes 20 nov 2021 20:43

Ik heb nu een 10-tal fysio beurten achter de rug.
Het masseren doet alleszins wel deugd op een rare manier want het doet ook een beetje pijn.
Daarna komen er idd telkens oefeningen die niet altijd deugd doen. Ik merk wel na die enkele weken dat m'n schouder al veel beweeglijker is. De pijn is al veel minder bv. tijdens het slapen. Vanmiddag ook een half uurtje gewerkt in de moestuin en geen last. Dus :winkthumb:

Ik heb nu ook oefeningen gekregen om thuis te doen.

Fysio schat nog een beurt of 5-6 en dan moet ik zelf wat verder doen.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 21 nov 2021 13:29

Ga je trouwens met zoiets eerst langs de huisarts of gewoon direct langs fysio?

Twee weekjes terug mijn nek verrekt (gebeurt wel vaker).

Maar normaal trekt het binnen een paar dagen geheel weg, maar nu zit de pijn in de nek nog steeds heel lichtjes en heb ik last van tintelingen in mijn linker arm/hand.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 nov 2021 13:36

In NL is fysiotherapeut direct toegankelijk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hayes

hayes 21 nov 2021 17:23

Sulla schreef: 21 nov 2021 13:29 Ga je trouwens met zoiets eerst langs de huisarts of gewoon direct langs fysio?

Twee weekjes terug mijn nek verrekt (gebeurt wel vaker).

Maar normaal trekt het binnen een paar dagen geheel weg, maar nu zit de pijn in de nek nog steeds heel lichtjes en heb ik last van tintelingen in mijn linker arm/hand.
Ik ben naar de huisarts getrokken. Die zei na één minuutje al 90% zeker beknelde pees. Fysio beaamde dit. Als de huisarts fysio voorschrijft, wordt er een stuk terugbetaald, anders niet. ;) Dus altijd eerst langs de huisarts.

Het moeilijke is dat in nek, schouders en rug alles invloed heeft op elkaar. Door die pees had ik ook uitstraalpijn in de arm en tot in de nek en bovenste deel rug. Maar nek en rugpijn kan véél oorzaken hebben.

Als pijn na één week niet weg is, zal die vermoedelijk ook niet vanzelf verdwijnen. Dan is het tijd voor de arts.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 nov 2021 18:04

hayes schreef: 21 nov 2021 17:23 Als de huisarts fysio voorschrijft, wordt er een stuk terugbetaald, anders niet. ;) Dus altijd eerst langs de huisarts.
Dat is in gelukkig NL niet zo :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hayes

hayes 08 feb 2022 14:24

Nog even een laatste update. M'n laatste sessie was ergens begin december. Ik voelde nog weinig pijn toen. Enkel bij zware bewegingen of langdurig werk. Bv een uurtje spitten in de moestuin was goed voor een paar uur pijn.

Ik kreeg van de fysio nog oefeningen om thuis te doen. Dat heb ik een beetje gedaan, maar al snel 'vergeten'.
Intussen heb ik amper nog last. Ik kan m'n arm hoog heffen zonder pijn. Af en toe voel ik nog een 'klikje' maar de fysio zei dat dat nog lang kon blijven en op zich een teken dat de pees meer ruimte heeft dan voordien.

Het is geen erge blessure maar je moet er snel bij zijn. M'n collega die jaren de pijn verbeet, is uiteindelijk geopereerd en zit nu al 4+ maanden thuis.

Plaats reactie