Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bewegingsanalysesoftware voor thuis

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 04 okt 2021 07:30

Dag,

We hebben hier sinds kort een simpel fietstrainertje staan.
Nu bedacht ik me dat het dan ook mogelijk moet zijn om jezelf op bewegend beeld vast te leggen, om met van die mooie analyse software eens goed naar je fietshouding te kijken.

Ik kan me voorstellen dat een professionele bikefitter hier een stukje "professionele" software voor heeft, met bijbehorende aanschaf-/licentiekosten.
Dit is niet wat ik voor ogen had om een beetje thuis aan te rommelen.

Nu kwam ik dit stukje open source software tegen;
https://www.kinovea.org/

Afbeelding

Dat ga ik natuurlijk binnenkort even uitproberen, maar ik was op voorhand even benieuwd of hier toevallig ook mensen ervaring hiermee hebben?
(of misschien een ander stukje software aan kunnen raden?)

Nordschleife
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jul 2021 11:41

Nordschleife 04 okt 2021 08:50


Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 04 okt 2021 09:34

Even snel doorheen gebladerd; interessant stuk!
Volgens mij ook precies de achtergrondinfo om hier stap voor stap zelf mee aan de gang te kunnen gaan.

Camera hier in huis met de hoogste FPS is de telefoon, gaat dus vooral even zaak worden om die zo goed mogelijk uit te lijnen (en dan gewoon er maar eens mee beginnen ;) )

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 okt 2021 10:09

Interessant, doe je hier een verslagje of het een beetje werkt?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 04 okt 2021 10:43

Zal ik doen!

Had al verzonnen dat de bestrating achter het huis handig is voor uitlijning in langsrichting. Voor verticaal gaat denk ik een "telefoonhouder" bestaande uit een lijmklem, blokhaak en waterpas worden.

Vanavond gaat hem niet worden, verderop in de week is het dacht ik wel weer om een beetje buiten te spelen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 okt 2021 11:46

Interessant.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 okt 2021 11:56

Kanttekening hierbij moet wel worden gemaakt dat iedereen zijn fiets kan afstellen naar de ideale knie-heuphoeken etc, maar niet elk lichaam kan die hoeken goed aan, omdat niet elk lichaam even mobiel en flexibel is.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 05 okt 2021 00:32

Deze heb ik even opgeslagen om deze of volgende week eens even rustig te bekijken. Zeer interessant. Ook al ben ik niet van plan om iets aan m'n huidige zitpositie te wijzigen, toch altijd wel leuk om te kijken hoever je zelf gekomen bent zonder bikefit, maar met wat meten en voelen wat comfortabel fietst.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 07 okt 2021 22:04

Even wat aangerommeld vanmiddag;

De link van forumlid "Nordschleife" is echt heel handig hiervoor :like:
(https://www.bikefitadviser.com/blog/per ... and-setup/ )

Hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de draaipunten van je gewrichten markeren moet en hoe je je houding met behulp van de software analyseert.
In de voorbeeldjes gebruiken zij ook Kinovea, wat inderdaad een erg handig programma is hiervoor.

Toen ik bij mezelf wat markeerpunten (schilderstape met rode stip) aanbracht, merkte ik gelijk dat dat als leek toch nog wel lastig is. Inderdaad zoals de site aangaf: Enkel makkie, knie wat lastiger, heup is al natte vingerwerk...

In de voorbeelden op de site (de filmpjes) zie je soms ook dat er bewust meetlijnen onder het draaipunt van de heup i.p.v. erdoor gezet worden (net zo: soms juist voor het draaipunt van de knie). Ik heb dat wel nagedaan, maar het waarom is dan niet 100% duidelijk. Samen met dat die meetpunten al niet helemaal nauwkeurig geplakt zullen zijn, maakt dit dat je hier als hobbyist moeilijk nauwkeurige (reproduceerbare) resultaten uit zult halen. Maar je komt wel ongeveer in de richting ;)

Al met al dus vooral leuk om eens wat beter naar je eigen houding te kijken.
Als er echt iets flink verkeerd is, dan kun je er hiermee misschien wel de vinger op leggen, maar verder geeft het vooral een globale indicatie.

Even een kort filmpje met de uitkomsten:
https://youtu.be/zxcGgYLpMJs

Nog wat plaatjes:

Superdeluxe meetopstelling:
Afbeelding

Kamersteigertje (zwierf nog achter het huis rond) en fiets zijn uitgelijnd met behulp van de bestrating.
Telefoon is verticaal gesteld door hem aan een blokhaak te hangen en dan de steiger waterpas te zetten.

Dan fietsen en filmen;
zo hoog mogelijke FPS filmen!
Mijn oude sony (>5jr) kan blijkbaar alleen 120fps filmen in timeshift (slowmotion) stand, wat op zich hiervoor natuurlijk wel handig is ;)
Zorg ook dat wat je meten wilt, het beeld goed vult: beter dus om losse filmpjes van onder- en bovenlichaam te maken.

Gelijk een tip:
Bij terugkijken viel het gelijk op dat ik een beetje kort (rug iets krom) leek te zitten; bij nader inzien lijkt dat te komen omdat ik tijdens de opname de hele tijd op de fietscomputer zit te kijken, wat die houding volgens mij veroorzaakt (gewoon voor je kijken dus! :idea: )


Filmpje in Kinovea geïmporteerd:

Afbeelding

Wat uitkomsten:
ik heb de hoeken voor enkel en knie gecheckt op "12-, 3- en 6 uur". Heuphoek vond ik in de uitleg al een vaag verhaal, dus daar ben ik niet aan begonnen.
Zo ziet dat er voor de knie uit (ik zal jullie alle plaatjes besparen ;) ):

Afbeelding

Afbeelding

Voor als je er wat aan denkt te hebben, kun je ook nog KOPS checken;
Afbeelding

Voor wat het waard is: kniehoeken zijn dus wel netjes (als ik de uitleg van bikefitadvisor.com mag geloven). Voet staat in onderste positie misschien iets schuin, maar ik heb nergens last van, dus mooi overal vanaf blijven :winkthumb:

Plaats reactie