Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

te weinig zout tijdens ritten groter dan 70km

Snarfie
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2019 19:09

Snarfie 10 sep 2021 16:00

Ik ben 62 en het gebeurt me de laatste jaren vaker dat na een lange rit van +70 km mijn zicht begint af te nemen ziet iets meer wazig. Het lost zich vanzelf op na ongeveer 3 a 4 uur na de rit is het zicht weer scherp. Heb eens met m'n huisarts over gehad en die adviseerde wat zout in m'n bidon te doen ongeveer 1/5 van een klein thee lepeltje op 1 liter en het werkt. Indien ik tijdens het rijden zeg na 40 a 50 km 1/2 liter drink en ik dat herhaal is mijn zicht de gehele rit vooral na de rit scherp opmerklijk.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 10 sep 2021 16:46

Ik denk dat je vooral meer moet drinken tijdens het fietsen. Vochttekort kan wellicht tot minder zicht leiden, niet zozeer een zouttekort. Het snufje zout zorgt er (onder andere) voor dat je een dorstgevoel houdt. Heeft je huisarts je daar niet in geadviseerd (meer drinken tijdens het fietsen)?

Lees dit maar eens: https://www.fiets.nl/2018/12/19/is-zout ... -sporters/
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Snarfie
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2019 19:09

Snarfie 10 sep 2021 20:56

marsman schreef: 10 sep 2021 16:46 Ik denk dat je vooral meer moet drinken tijdens het fietsen. Vochttekort kan wellicht tot minder zicht leiden, niet zozeer een zouttekort. Het snufje zout zorgt er (onder andere) voor dat je een dorstgevoel houdt. Heeft je huisarts je daar niet in geadviseerd (meer drinken tijdens het fietsen)?

Lees dit maar eens: https://www.fiets.nl/2018/12/19/is-zout ... -sporters/
Ha Marsman bedankt voor de link daar staat in wat mij.huisarts adviseerde het beter vast houden van vocht aangevuld met zout heeft een positieve werking op je stofwisseling. Sommige mensen kunnen datmerken/ervaren aan iets van minder scherp zien. Ook het feit dat het bij mij altijd binnen een paar uur spontaan herstelt hoogstwaarschijnlijk door een lunch of avond eten met genoeg zout en of andere voedingsstoffen. . Het resultaat na de laatste bijna 8 jaar hier last van hebben gehad was het meteen na de eerste toevoeging van zout wat ik combineer met karvan cevitam over vandaar opmerkelijk. Rij nu alweer zo'n 400 km met zout m'n gezicht vermogen is sindien niet meer teruggelopen.

Plaats reactie