Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Slapeloosheid na het fietsen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 sep 2021 10:41

We komen er dus eigenlijk achter dat er heel veel last van hebben..........
De vraag is dan wel of het bij iedereen door hetzelfde komt en of je het kan verbeteren/verminderen.

Als ik (vroeger :-) wel eens laat thuis kwam van werk etentje ofzo, dan moet ik ook niet direct mijn bed in gaan na het autorijden, dan ging ik ook vaak nog minimaal een half uurtje op de bank zitten.

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 07 sep 2021 10:56

Ik heb hier ook last van, na een korte of lange inspanning waar ik ferm in het rood gereden heb. Ik kan niet slapen omdat mijn hart letterlijk te hard bonkt. Niet te snel, gewoon te hard. Volgens de cardioloog heb ik een prima sporthart.

Ik heb niet zo veel last van eens een mindere nachtrust. Wel vervelend op meerdaagse tochten. Als je na 8 uren fietsen niet kan slapen, dan herstel je veel minder. Het verschil met medefietsers die wel een goede nachtrust hebben, valt me dan wel op de volgende dagen.

Sommige raden een slaappil of kalmeringspil aan, maar daar begin ik liever niet aan. En natuurlijk, als je op voorhand weet dat je zeer moeilijk de slaap zal kunnen vatten na een zware rit, dan kruipt dat in je hoofd. Vicieuze cirkel.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 07 sep 2021 11:19

Het probleem met savonds 2uurtjes knallen herken ik wel.
Overdag lang/hard fietsen geen probleem met slapen.

Maar...
Ik kan soms wel door het vele fietsen en of sporten last krijgen van onrustige benen en dan kan ik absoluut niet slapen en ga ik ook mn bed uit. Gebruik sinds een jaar een bepaald soort magnesium pilletjes en heb er nu geen last meer van.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 sep 2021 13:16

Moeilijk in slaap komen na het fietsen weinig problemen mee,wel na een dag heel veel op de weg te hebben gezeten 800km met de nodige tegenvallers.
Bijvoorbeeld gisteren van München naar Chianciano 2 passagiers nog op de kamer van 90 jaar en de weg kwijt uiteindelijk in de touringcar.2x 45 min file.Om 22:00 klaar met werk vanaf 07:00.Heb het nog 01:30 zien worden en 07:00 bed uit en gelukkig rustig dagje nu.Gelukkig gebeurt het weinig maar het lichaam voelt het wel
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 10 sep 2021 09:31

Over het anti-psychoticum. Als het Sreoquel of Quetiapine is is bekend heeft bij langdurig gebruik invloed op de dopamine productie van je hersenen. Er kan blijvende schade optreden. Daarom is het in Amerika verboden.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 10 sep 2021 10:40

Het is wat offtopic, maar dat zal vast kloppen :) Maar alle anti-psychotica levert blijvende schade op zou ik denken. Het is alsnog beter dan de kwaal. Ik heb jarenlang Haldol en Orap gebruikt.

Om een eerdere vraag te beantwoorden, op een fietsdag neem ik niet meer koffie dan anders.

Ik heb verder weinig meer toe te voegen maar lees nog steeds geinteresseerd mee (ben meer lezer op fiets.nl dan schrijver). Vochttekort vind ik een waardevol punt, ik heb er wel een handje van om te vergeten te drinken.

En moeilijk kunnen slapen bij een hartslag boven de 100 klinkt erg meetbaar en praktisch, daar moet een aanknopingspunt zijn. Bij het schaken is er mentale opwinding (arousal) en napraten met een biertje zorgt voor ontspanning. Dit is fysieke opwinding, de kans bestaat dat het lichaam zich hier minder laat sturen, maar er zal toch wat mogelijk zijn.

Over rustgevende middelen, heel soms bij slapeloosheid gebruik ik Gaba of Taurine die beide wat rustgevend kunnen zijn, beide met een vergelijkbaar effect. Bij slapeloosheid na het fietsen heeft het weinig effect is mijn ervaring. Sterker spul blijf ik ook van af.

hayes

hayes 11 sep 2021 17:52

Een bepaalde'gedoogde' plant geeft ook een rustgevend effect en wordt door velen gebruikt om in slaap te raken. En als je de (wat mij betreft leuke) bijwerkingen niet wil, zijn er ook rassen die die bijwerking niet geven ;)

Half als grapje bedoeld, maar het werkt bij velen wel.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 sep 2021 18:30

Bedoel je (medicinale) cannabis sativa? Of gewoon thee?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 sep 2021 18:38

Goedenachtrustthee uiteraard. Bij mij werkt het goed. (N=1)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 sep 2021 18:51

hayes schreef: 11 sep 2021 17:52 Een bepaalde'gedoogde' plant geeft ook een rustgevend effect en wordt door velen gebruikt om in slaap te raken. En als je de (wat mij betreft leuke) bijwerkingen niet wil, zijn er ook rassen die die bijwerking niet geven ;)

Half als grapje bedoeld, maar het werkt bij velen wel.
Gewoon een thee maken van wiet/marihuana wat je in een coffeeshop koopt, toch.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

hayes

hayes 11 sep 2021 19:54

Uiteraard bedoel ik dat ;)
Er zijn best veel soorten tegenwoordig met zo goed als geen THC maar wel CBD.
Niet dat er al heel veel onderzoek gebeurd is, maar zou helpen tegen o.a. slaapproblemen, angstaanvallen, epilepsie, chronische pijn, psychoses,...

Het is geen slaapmiddel, maar kalmeert wel het nooit stoppende brein dat vooral in bed overuren lijkt te maken.

Ik ben geen expert, maar velen lijken er wel baat bij te hebben.
Liefst niet roken natuurlijk, maar eten, drinken of vapen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 sep 2021 21:16

Er is heel veel onderzoek gedaan naar cannabis en pijnstilling. Er zelfs al medicinale cannabis. Alleen is het blijkbaar niet interessant voor big farma.
Vooral bij (palliatieve) zorg bij kanker is het een middel met potentie…
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie