ik heb een aantal vragen ivm het gebruik van een vermogensmeter.
1. ik neem aan dat je nulwaarden altijd meerekent? als je veel 'coast' dan zakt het gemiddelde wel beduidend. met anderen vergelijken heeft dan weinig zin als je niet weet of hun nulwaarden meegerekend zijn.
2. ik zit op dit moment met relatief grote verschillen tussen mijn gemiddelde vermogen in de wahoo app/trainingpeaks enerzijjds en anderzijds strava. Dit scheelt soms 20w. Ik heb een Bolt2 en deze heeft een zeer trage gps chip blijkbaar. de registratie bij starten en stoppen is belachelijk slecht. zou een ander algoritme van wahoo en strava het verschil kunnen verklaren?
vermogen - divers
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6058
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
1) vermogen moet je vooral met jezelf vergelijken. Maar gemiddeldes met nullen meegerekend is alleen te interpreteren als je ook je %van de tijd dat je trapt weet. Dus eigenlijk beter de waarde zonder de nullen.
2) GPS heeft niets met vermogen te maken. Vermogen geschat op basis van snelheid is hooguit een grove indicatie, maaar feitelijk niets zeggend, want zo'n fietscompute of app weet de wind niet, en de luwte/openheid van je rit, en jouw cda waarde niet (hooguit benaderd met de door jou ingevulde lengte en gewicht), etc etc. us zolang vermogen niet gemeten is met een vermogensmeter, zou ik geen waarde hechten aan de getallen.
2) GPS heeft niets met vermogen te maken. Vermogen geschat op basis van snelheid is hooguit een grove indicatie, maaar feitelijk niets zeggend, want zo'n fietscompute of app weet de wind niet, en de luwte/openheid van je rit, en jouw cda waarde niet (hooguit benaderd met de door jou ingevulde lengte en gewicht), etc etc. us zolang vermogen niet gemeten is met een vermogensmeter, zou ik geen waarde hechten aan de getallen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
De stelregel is dat je vermogen altijd MET nullen rekent. Cadans zonder de nullen.MarkVeenstra schreef: ↑02 sep 2021 19:12 1) vermogen moet je vooral met jezelf vergelijken. Maar gemiddeldes met nullen meegerekend is alleen te interpreteren als je ook je %van de tijd dat je trapt weet. Dus eigenlijk beter de waarde zonder de nullen.
2) GPS heeft niets met vermogen te maken. Vermogen geschat op basis van snelheid is hooguit een grove indicatie, maaar feitelijk niets zeggend, want zo'n fietscompute of app weet de wind niet, en de luwte/openheid van je rit, en jouw cda waarde niet (hooguit benaderd met de door jou ingevulde lengte en gewicht), etc etc. us zolang vermogen niet gemeten is met een vermogensmeter, zou ik geen waarde hechten aan de getallen.
De normalized power is er om bij het vermogen de nullen en andere lage vermogens minder zwaar te laten wegen. Voor een interval, zeker kortere intervallen, kan je beter het gemiddelde vermogen nemen, voor een hele rit de normalized power.
Ik heb dat ook wel een beetje, zowel met Bolt V1 als V2. Scheelt wel geen 20w, maar 10w verschil zit er toch ook regelmatig tussen mijn 'Wahoo' gegevens en de interpretatie die Strava hieraan geeft. Ook zit er steeds een verschil tussen mijn gemiddelde snelheid op Strava en in de Wahoo app.moa schreef: ↑02 sep 2021 17:23 ik heb een aantal vragen ivm het gebruik van een vermogensmeter.
2. ik zit op dit moment met relatief grote verschillen tussen mijn gemiddelde vermogen in de wahoo app/trainingpeaks enerzijjds en anderzijds strava. Dit scheelt soms 20w. Ik heb een Bolt2 en deze heeft een zeer trage gps chip blijkbaar. de registratie bij starten en stoppen is belachelijk slecht. zou een ander algoritme van wahoo en strava het verschil kunnen verklaren?
Wellicht zijn beide zaken het gevolg van het feit dat 'stilstaan' volgens andere thresholds wordt bepaald binnen de 2 toepassingen? Ik maak me er alvast niet druk in.
Het is simpel, het platform dat het hoogste vermogen weergeeft heeft gelijk.