Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

vermogen - divers

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 02 sep 2021 17:23

ik heb een aantal vragen ivm het gebruik van een vermogensmeter.

1. ik neem aan dat je nulwaarden altijd meerekent? als je veel 'coast' dan zakt het gemiddelde wel beduidend. met anderen vergelijken heeft dan weinig zin als je niet weet of hun nulwaarden meegerekend zijn.

2. ik zit op dit moment met relatief grote verschillen tussen mijn gemiddelde vermogen in de wahoo app/trainingpeaks enerzijjds en anderzijds strava. Dit scheelt soms 20w. Ik heb een Bolt2 en deze heeft een zeer trage gps chip blijkbaar. de registratie bij starten en stoppen is belachelijk slecht. zou een ander algoritme van wahoo en strava het verschil kunnen verklaren?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 sep 2021 19:12

1) vermogen moet je vooral met jezelf vergelijken. Maar gemiddeldes met nullen meegerekend is alleen te interpreteren als je ook je %van de tijd dat je trapt weet. Dus eigenlijk beter de waarde zonder de nullen.

2) GPS heeft niets met vermogen te maken. Vermogen geschat op basis van snelheid is hooguit een grove indicatie, maaar feitelijk niets zeggend, want zo'n fietscompute of app weet de wind niet, en de luwte/openheid van je rit, en jouw cda waarde niet (hooguit benaderd met de door jou ingevulde lengte en gewicht), etc etc. us zolang vermogen niet gemeten is met een vermogensmeter, zou ik geen waarde hechten aan de getallen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 sep 2021 23:33

MarkVeenstra schreef: 02 sep 2021 19:12 1) vermogen moet je vooral met jezelf vergelijken. Maar gemiddeldes met nullen meegerekend is alleen te interpreteren als je ook je %van de tijd dat je trapt weet. Dus eigenlijk beter de waarde zonder de nullen.

2) GPS heeft niets met vermogen te maken. Vermogen geschat op basis van snelheid is hooguit een grove indicatie, maaar feitelijk niets zeggend, want zo'n fietscompute of app weet de wind niet, en de luwte/openheid van je rit, en jouw cda waarde niet (hooguit benaderd met de door jou ingevulde lengte en gewicht), etc etc. us zolang vermogen niet gemeten is met een vermogensmeter, zou ik geen waarde hechten aan de getallen.
De stelregel is dat je vermogen altijd MET nullen rekent. Cadans zonder de nullen.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 03 sep 2021 08:56

De normalized power is er om bij het vermogen de nullen en andere lage vermogens minder zwaar te laten wegen. Voor een interval, zeker kortere intervallen, kan je beter het gemiddelde vermogen nemen, voor een hele rit de normalized power.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 03 sep 2021 11:33

moa schreef: 02 sep 2021 17:23 ik heb een aantal vragen ivm het gebruik van een vermogensmeter.


2. ik zit op dit moment met relatief grote verschillen tussen mijn gemiddelde vermogen in de wahoo app/trainingpeaks enerzijjds en anderzijds strava. Dit scheelt soms 20w. Ik heb een Bolt2 en deze heeft een zeer trage gps chip blijkbaar. de registratie bij starten en stoppen is belachelijk slecht. zou een ander algoritme van wahoo en strava het verschil kunnen verklaren?
Ik heb dat ook wel een beetje, zowel met Bolt V1 als V2. Scheelt wel geen 20w, maar 10w verschil zit er toch ook regelmatig tussen mijn 'Wahoo' gegevens en de interpretatie die Strava hieraan geeft. Ook zit er steeds een verschil tussen mijn gemiddelde snelheid op Strava en in de Wahoo app.

Wellicht zijn beide zaken het gevolg van het feit dat 'stilstaan' volgens andere thresholds wordt bepaald binnen de 2 toepassingen? Ik maak me er alvast niet druk in.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 sep 2021 18:47

Het is simpel, het platform dat het hoogste vermogen weergeeft heeft gelijk.

Plaats reactie