Pagina 5 van 7

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 19 sep 2021 13:10
door cimecaron
Ga er maar vanuit dat het de houding was. En voortaan gewoon op water en krentenbollen rijden, zoals genoemd. Al die speciale voedingspreparaten. Dat is nergens voor nodig bij recreatief rijden.

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 19 sep 2021 21:22
door bever
tot dat je het hooggebergte ingaat...

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 19 sep 2021 21:29
door amclassic-fan
Want dan moet je op eens heel anders eten? Of anders op de fiets zitten?

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 19 sep 2021 23:11
door DDX
amclassic-fan schreef: 19 sep 2021 21:29 Want dan moet je op eens heel anders eten? Of anders op de fiets zitten?
Dan worden krentenbollen lastig, maar gelukkig hebben bakkers daar veel lekkere dingen ;)

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 20 sep 2021 20:04
door wasbeer2006
cimecaron schreef: 19 sep 2021 13:10 Ga er maar vanuit dat het de houding was. En voortaan gewoon op water en krentenbollen rijden, zoals genoemd. Al die speciale voedingspreparaten. Dat is nergens voor nodig bij recreatief rijden.
Dat hoor ik altijd veel en vind ik raar.

Het heeft niets met recreatief rijden te maken maar op welke intensie je iets doet.
Als ik op 90% rijd is dat dezelfde 90% voor een lichaam als een prof.

Er zijn er hier zat die af en toe maximaal rijden, dan is sportvoeding veel fijner dan een krentenbol oid

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 20 sep 2021 22:19
door cimecaron
wasbeer2006 schreef: 20 sep 2021 20:04 Dat hoor ik altijd veel en vind ik raar.

Het heeft niets met recreatief rijden te maken maar op welke intensie je iets doet.
Als ik op 90% rijd is dat dezelfde 90% voor een lichaam als een prof.

Er zijn er hier zat die af en toe maximaal rijden, dan is sportvoeding veel fijner dan een krentenbol oid
Intensiteit ben ik met je eens. Maar wanneer rij je als niet-wedstrijdrijder langere tijd op 90% ? Wellicht bij een snelle toerrit wat je maar net kunt bijhouden of een keer een langere tijdrit.

Af en toe zal het naar mijn idee wel te rechtvaardigen zijn, maar sportvoeding is nu eenmaal duur en over het algemeen niet gezond. Ook al is een rit intensief. Het valt altijd wel een keer stil of je rijdt achter in de groep, zodat je bijvoorbeeld een ontbijtkoek of mueslireep naar binnen kunt werken.

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 21 sep 2021 08:58
door TL@
Jouw 90% is toch helemaal niet hetzelfde als de 90% van een prof.

90% van 250W vereist toch een stuk minder energie van je lichaam dan 90% van 450W.

Misschien dat de efficiëntie van een prof lichaam wat hoger ligt, maar niet zoveel hoger om het verschil in wattage volledig op te vangen.

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 21 sep 2021 09:18
door Kornuit
Sportvoeding is voor mij vooral handig bij erg lange ritten zoals cyclo's dat je veel meer voeding mee kunt nemen doordat sportvoeding minder ruimte inneemt dan een krentenbol of banaan. Daarbij wordt een gelletje ook nog eens een stuk sneller opgenomen wat wel fijn is als je al 5u hebt gehad op hoge intensiteit.

Normale langere ritten gaat er vaak een banaan mee en snelle jelle. Soms neem ik nog een gelletje mee voor nood of pak ik een sportreep als die toevallig voor het grijpen ligt.

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 21 sep 2021 09:59
door Jans
Leuk "een sportreep als die toevallig voor het grijpen ligt". Wij hebben die spullen op een vaste plek liggen. (dan weer geen gelletjes).

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 21 sep 2021 10:09
door Kornuit
Jans schreef: 21 sep 2021 09:59 Leuk "een sportreep als die toevallig voor het grijpen ligt". Wij hebben die spullen op een vaste plek liggen. (dan weer geen gelletjes).
Toevallig hebben wij hier ook een vaste plek voor. Maar ik heb ze niet altijd op voorraad bedoel ik te zeggen. Heb ik dat wel en niet binnenkort nodig bij een cyclo ofzo, dan kan ik ze even goed meenemen bij een langere rit als de bananen op zijn :like:

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 21 sep 2021 11:32
door wasbeer2006
TL@ schreef: 21 sep 2021 08:58 Jouw 90% is toch helemaal niet hetzelfde als de 90% van een prof.

90% van 250W vereist toch een stuk minder energie van je lichaam dan 90% van 450W.

Misschien dat de efficiëntie van een prof lichaam wat hoger ligt, maar niet zoveel hoger om het verschil in wattage volledig op te vangen.
Dat vraag ik me af. Is wattage de graadmeter of %HR of combinatie daarvan.
Ik weet het echt niet. Qua vocht weet ik zeker dat ik minimaal hetzelfde nodig heb, misschien wel meer.

Snelle Jelle is prima, dat versta ik ook wel onder sportvoeding, maar krentenbollen en brood vind ik echt niks, daarnaast wordt het in deze maanden gewoon smerig in je achterzak.

Re: Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Geplaatst: 21 sep 2021 13:12
door Klein_Verzet
wasbeer2006 schreef: 21 sep 2021 11:32
TL@ schreef: 21 sep 2021 08:58 Jouw 90% is toch helemaal niet hetzelfde als de 90% van een prof.

90% van 250W vereist toch een stuk minder energie van je lichaam dan 90% van 450W.

Misschien dat de efficiëntie van een prof lichaam wat hoger ligt, maar niet zoveel hoger om het verschil in wattage volledig op te vangen.
Dat vraag ik me af. Is wattage de graadmeter of %HR of combinatie daarvan.
Ik weet het echt niet. Qua vocht weet ik zeker dat ik minimaal hetzelfde nodig heb, misschien wel meer.

Snelle Jelle is prima, dat versta ik ook wel onder sportvoeding, maar krentenbollen en brood vind ik echt niks, daarnaast wordt het in deze maanden gewoon smerig in je achterzak.
Een poging tot een cijfermatige analyse.

Stel je hebt 'n VO2max van 80ml/kg/min. Bij benadering komt dat overeen met 6,4w/kg gedurende 6 min. Als je nu een rit afraffelt met NP=5w/kg gedurende 3uur dan is dat op ca. 78% van je VO2max.

Maar wat nou als je VO2max "slechts" 50ml/kg/min is? Dan zou je 6 min lang zo'n 3,9w/kg volhouden. Een rit over 3 uur met NP=3w/kg zou dan ook weer op 78% van de VO2max uitkomen.

Waarmee de inspanning over 3 uur voor beide renners nagenoeg eenzelfde intensiteit (suffering-score?) zal hebben.

Hoeveel gelletjes je daarbij moet slikken? Ook dat is uit te rekenen.