Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 13 aug 2021 13:07

De Mars en Sinas waren de versies met suiker, dat zie ik als brandstof.
Mijn maximale hartslag was bij de laatste sportkeuring 182 bpm (2 jaar geleden), Bloedonderzoeken geven geen afwijkingen, ook heb ik eens de doorbloeding van mijn benen laten meten.

Mezelf eens een tijd goed aan de magnesium zetten is het proberen waard. Ik zweet niet alleen veel, maar ook snel. Gisteren viel dat overigens hard mee, het was niet erg warm. Het verschijnsel treedt trouwens het hele jaar op. Ik kan niet gewoon ontspannen bewegen, de kramp ligt altijd op de loer. Behalve als ik kort ga, dan heb ik geen last.

De sportdrank die ik gisteren had komt van het Kruidvat, vraag me niet naar merk, Er staat 'endurance' op dus ik ga er vanuit dat het niet alleen tegen de dorst is. Overigens heb ik ook andere merken geprobeerd en geen verschil gemerkt.

Positie op de fiets lijkt me niet aannemelijk: toen ik deze kocht ben ik ingemeten door een fietsenmaker die zelf ook erg fanatiek fietst. Ik heb geen enkele klacht verder in nek, rug, armen, enz. Ik zit er ontspannen op.

Daarbij: als ik lang gewoon loop krijg ik ook die 'tikjes' in mijn spieren, dus daarom dat ik me afvraag of ik gewoon meer brandstof nodig heb waar een ander met water uit kan. En ik ben benieuwd of anderen dit herkennen en wat voor hen werkt.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 13 aug 2021 13:15

Welke trapfrequentie heb je gewoonlijk en welk verzet rijd je meestal mee?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 aug 2021 13:18

Ik ga mee in je beschrijving van kramp. Dat is echte spierkramp. Wat mij betreft is het zo extreem heftig en dat nog wel na een inspanning die voor de gemiddelde wielertoerist op dit forum weinig voorstelt.
Een mening heb ik er niet over. Behalve het advies dit verhaal eens met je huisarts te bespreken en daarna naar een inspanningsfysioloog of sportarts of diëtist te gaan.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 13 aug 2021 13:33

EmPeHa schreef: 13 aug 2021 13:15 Welke trapfrequentie heb je gewoonlijk en welk verzet rijd je meestal mee?
90-95 gemiddeld. Soms er even onder, maar nooit 'stoempen'. Soms rond de 100 rpm

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 13 aug 2021 13:35

Nee_Nee schreef: 13 aug 2021 13:18 Ik ga mee in je beschrijving van kramp. Dat is echte spierkramp. Wat mij betreft is het zo extreem heftig en dat nog wel na een inspanning die voor de gemiddelde wielertoerist op dit forum weinig voorstelt.
Een mening heb ik er niet over. Behalve het advies dit verhaal eens met je huisarts te bespreken en daarna naar een inspanningsfysioloog of sportarts of diëtist te gaan.
Wel fijn eens iemand tegen te komen die 'echte kramp' herkent. De achterkant van mijn bovenbenen is een dag later nog steeds gevoelig :( .

Misschien moet ik accepteren dat ik niet verder mag fietsen dan 50 km, maar ja...... het is zo'n prettig tijdsverdrijf.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 aug 2021 13:39

amclassic-fan schreef: 13 aug 2021 13:02 Ik zie niet in wat er in een Mars en Sinas (daar zit tegenwoordig nog maar weinig suiker meer in, hoeveelheid is laatste jaren gehalveerd ten faveure van een zoetstof) wat specifiek kramp zou voorkomen buiten de vocht.
Dat viel mij ook op, en als TS probeert zijn dorst te lessen met energydrank dan wordt het wel min of meer logisch dat er kramp optreedt.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 13 aug 2021 13:42

Woefdram schreef: 13 aug 2021 13:39
amclassic-fan schreef: 13 aug 2021 13:02 Ik zie niet in wat er in een Mars en Sinas (daar zit tegenwoordig nog maar weinig suiker meer in, hoeveelheid is laatste jaren gehalveerd ten faveure van een zoetstof) wat specifiek kramp zou voorkomen buiten de vocht.
Dat viel mij ook op, en als TS probeert zijn dorst te lessen met energydrank dan wordt het wel min of meer logisch dat er kramp optreedt.
Wil je dat uitleggen? Het leek mij dat de suiker in het eten en sinas mij hielp. Maar uit je reactie begrijp ik dat ik iets niet goed gedaan heb

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 aug 2021 14:09

Het komt aan op de concentratie koolhydraten, als die te hoog is (hypertone) belemmert dat de vochtopname. Als ik jou was zou ik eens experimenteren met een 750ml bidon water met een hydro tab, bijvoorbeeld de eerder genoemde High 5 Zero Active Hydration of ("heb ik zelf ook") Amacx – Hydro Tabs. Beide hebben op het oog dezelfde samenstelling. En, open deur, drinken voor je dorst krijgt.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 13 aug 2021 14:20

Woefdram schreef: 13 aug 2021 14:09 Het komt aan op de concentratie koolhydraten, als die te hoog is (hypertone) belemmert dat de vochtopname. Als ik jou was zou ik eens experimenteren met een 750ml bidon water met een hydro tab, bijvoorbeeld de eerder genoemde High 5 Zero Active Hydration of ("heb ik zelf ook") Amacx – Hydro Tabs. Beide hebben op het oog dezelfde samenstelling. En, open deur, drinken voor je dorst krijgt.
Dus ik drink (veel) te weinig, en hoef geen koolhydraten in te nemen? Eerlijk gezegd begrijp ik dat niet: je interne voorraad koolhydraten is toch na 1,5 uur leeg? Die moet je toch aanvullen?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 aug 2021 14:38

Vanachter mijn pc gok ik erop dat je niet te weinig maar het verkeerde drinkt, probeer het gewoon uit en je weet het. Overigens komt de energievoorziening niet uitsluitend uit de koolhydraatverbranding maar uit de mix met vetverbranding, zie ook de uitleg van de voedingsdeskundige in de laatste Fiets, dus het zal gauw meer dan 1,5u zijn voordat het op is. Als ik voor mijzelf spreek, een rondje tot 60-70km kan prima zonder eten. En het hangt enorm af van de intensiteit.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 13 aug 2021 14:44

Bedankt allemaal. zojuist een bus sportdrank besteld voor 'de zoute zweter'. Ik zal proberen hiernaast niets speciaals te eten, gewoon een banaan of een boterhammetje mee.

Het lijkt mij dat ik moet kunnen fietsen zonder al te gekke kunsten, ik ben niet in training ergens voor. Ik wil gewoon lekker fietsen, liefst zonder kramp......

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 13 aug 2021 18:57

hoe lang houdt de kramp aan ? Ik heb het de afgelopen maanden ook een paar keer gehad waaronder bij mijn (gestruinde) Marmotte poging in mijn rechterbovenbil. Nooit eerder gehad en wel goed getraind en goed gedronken en gegeten. De dag erna had ik nog steeds pijn, maar de dag daarna was het weer compleet weg.
Later heb ik het ook nog in mijn linker quadriceps gehad bij een relatief eenvoudig ritje. Zelfde verhaal, na twee dagen compleet weg.
Mijn rit van 275 km had ik nergens last van gek genoeg...

Plaats reactie