Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

hayes

hayes 13 aug 2021 20:21

IK ben absoluut geen kenner, maar altijd gehoord dat kramp kan voorkomen worden door zout en elektrolyten.
Als ik lees dat je zoutloos eet, dan is dat het eerste waar ik aan denk. In kant-en-klare maaltijden zit normaal veel zout. Maar als je vooral zelf eten klaarmaakt, kan je wel eens wat zout tekort hebben?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2021 20:35

Zout zit ook veel in zaken als brood, kaas, vleeswaren, etc. Je moet heel goed je best doen om met een Wester dieet te weinig zout binnen te krijgen. Gezien dat de kramp weg gaat na een halve liter Sinas en een Mars vind ik het niet heel waarschijnlijk dat zout te kort het probleem zou zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 13 aug 2021 20:54

Wat amclassic-fan zegt klopt. Zonder gek te doen zit je in Nederland al met gemak aan anderhalf keer de aanbevolen zout (natrium) inname.
In gesprekken over kramp komt ook altijd magnesium aan de orde. Anekdotisch hebben mensen daar goed effect van, maar wetenschappelijk onderzoek laat geen voordeel zien van magnesiumsuppletie. Toegegeven de onderzoeken die zijn gedaan zijn van matige kwaliteit.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 aug 2021 22:06

het klopt dat het bewijs tegen magnesiumsupplementatie matig is. Maar toch heb ik het gevoel dat het werkt. Daarbij is het fysiologische process waarom kramp uberhaupt optreedt niet goed genoeg uitgezocht. Eigenlijk weet niemand precies wat alle mogelijke oorzaken van kramp zijn. Ik heb zelf het gevoel dat magnesiumsupplementatie en de juiste zouten in de drank zeker helpen.

Maar aan de andere kant. Kramp onderzoeken en opwekken is ook niet per se makkelijk. Ga er maar aanstaan als onderzoeker. Alle mensen zijn anders, bij de een werkt het wel, bij de ander niet. En je volgende proefpersoon krijgt helemaal nooit krampen.... tja. En dan moet daar nog wat statistiek op losgelaten worden om een relevant verband te vinden.
Zoals bij veel dingen bij het fietsen, je kan het gewoon proberen. Magnesiumsupplementatie is niet al te duur en treedt er geen verbetering op kan je ook makkelijk weer stoppen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 14 aug 2021 09:10

Ik heb dit ook gehad. Na 25km een paaltje moeten vastpakken om niet om te vallen vanwege de spierpijn in mijn kuiten.

In die periode dronk ik geen melk. Na wat experimenten met vitamine tabletten voor het fietsen wat al hielp, ben ik weer zuivel gaan drinken. Nu gelukkig geen last meer van, ook als ik een paar dagen de optimel weglaat zoals nu op vakantie.

Mijn gok sluit dus aan bij bovenstaande calcium en magnesium theorie.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 aug 2021 18:20

Omdat je na 50km al de eerste tik krijgt die je erop volgende kramp aankondigt, denk ik dat je met onze welgemeende leken-adviezen niet verder gaat komen. Ik zou het aan de deskundigen overlaten.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 14 aug 2021 19:28

Volgens mij heeft kramp niets te maken met tekort aan voeding, maar of een overbelaste spier of aan vochttekort. Ergens lees is dat je overdag een paar bakken koffie en een paar glazen water drinkt. Als je dan gaat sporten dan heb je al een tekort aan vocht voordat je begint.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 aug 2021 21:02

Ik denk dat 80% te weinig eet en drinkt op de fiets.
Je kan beter als je niet fiets calorieën sparen dan tijdens het fietsen.

Ik drink afhankelijk van het weer en inspanning 300ml tot 1l per uur.
Op dagen zoals vandaag, vanmorgen 9u tot 11u en 22 graden 750ml per uur met een zeg d2 a 3 training.
In elke bidon 1 schep 20gram powerbar poeder. Onderweg nog een reepje.

In neem echt wel 50gram kolydraten per uur naast de sportdrank. Merk altijd dat personen die veel minder eten altijd trager dan mij worden na 2 a 2,5 uur. Ik durf bij 9/10 mijn handen in het vuur te steken dat het vocht en voeding is. Zout voeg ik nooit toe, ook niet aan mijn eten, behalve op patat.

Electrolyten tabletje neem ik ook wel in de zomer op bv werkdagen na 2x een halve liter water is het wel lekker en teveel water is ook niet per se goed.

Begin op tijd met eten en drinken, neem na een half uurtje al een half reepje ofzo, dan verteer je het nog makkelijk. Niet de eerste pas na 2uur dat is veel te laat.

Je zou creatine kkunnen overwegen, dat houd wat extra vocht in de spieren vast. Ik neem het vaak als ik even geen vooruitgang boek of vermoeid raak.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 14 aug 2021 21:49

Ik had dit jaar pas 1x 100km rit gefietst. Vorige week een rit van 165km, ik was bang om er compleet afgefietst te worden. De andere jongens fietsen elk weekend 100km. Maar omdat ik veel meer gedronken en gegeten had als de andere was ik de laatste 30km veruit het sterkst, en al het kopwerk gedaan. Was ook nog voor namelijk tegenwind, en die heb je in het Noorden veel.

Ik denk daarom dat voeding belangrijk is.

Creatine kan ook kramp veroorzaken, lees maar naar de mogelijke bijwerkingen.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 15 aug 2021 00:03

Ik heb ook een hele tijd last gehad van kramp onderweg. Of het schoot erin bij het wegrijden bij een stoplicht. Ook toen der tijd van alles geprobeerd met voeding en tabletten, weinig resultaat. Sinds 3 jaar pas begonnen met serieus te trainen (intervallen/ect). sinds dien nooit meer last van krampen gehad.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 16 aug 2021 13:15

bever schreef: 13 aug 2021 18:57 hoe lang houdt de kramp aan ? Ik heb het de afgelopen maanden ook een paar keer gehad waaronder bij mijn (gestruinde) Marmotte poging in mijn rechterbovenbil. Nooit eerder gehad en wel goed getraind en goed gedronken en gegeten. De dag erna had ik nog steeds pijn, maar de dag daarna was het weer compleet weg.
Later heb ik het ook nog in mijn linker quadriceps gehad bij een relatief eenvoudig ritje. Zelfde verhaal, na twee dagen compleet weg.
Mijn rit van 275 km had ik nergens last van gek genoeg...
Als ik echt de waarschuwingen negeer dan kan ik gedurende 15 minuten helemaal niets meer. iedere gedachte aan de betreffende spier leidt (lijdt.....) al tot nieuwe kramp. De eerste minuut is echt heel erg pijnlijk. Het is niet even een kort steekje of zo waar je doorheen kan fietsen.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 16 aug 2021 13:19

Symen schreef: 15 aug 2021 00:03 Ik heb ook een hele tijd last gehad van kramp onderweg. Of het schoot erin bij het wegrijden bij een stoplicht. Ook toen der tijd van alles geprobeerd met voeding en tabletten, weinig resultaat. Sinds 3 jaar pas begonnen met serieus te trainen (intervallen/ect). sinds dien nooit meer last van krampen gehad.
Dus het zpu een trainings-issue kunnen zijn? Zo lang ik me kan herinneren ben ik krampgevoelig, en ik beweeg dermate veel dat ik me niet kan voorstellen dat het bij met conditie te maken heeft. Daarbij rijdt ik dermate rustig dat ik me bij te zware belasting niets kan voorstellen.
Gisteren een rondje van 50 km op de 'gewone' fiets gedaan, in alle rust, en ook daar moest ik oppassen. Mijn metgezel (fietst zelden) had nergens last van. Wel opvallend: waar ik al flink zweette bleef bij hem alles droog. Dus misschien toch veel meer drinken......

Plaats reactie