Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 13 aug 2021 09:45

Al eerder heb ik op dit forum aangegeven dat ik aangemaakt ben met kramp. Ik ben 51, weeg 79 kg, ben gezond, en fiets al jaren. Ik wil dolgraag lange dagen in het zadel hebben, maar lange tochten zijn een bezoeking omdat ik altijd tegen kramp loop te vechten. Ik rijd niet hard, op redelijk lage hartslag (< 135 bpm gemiddeld).

Gisteren een tochtje van ruim 80 km gemaakt, en na krap 40 km begon het al. Ik had toen 750 ml sportdrank op en een of andere reep. Ik ben maar even gestopt bij een benzinepomp en hier een Mars en een sinas naar binnen gekiept Na een kwartiertje ging het lampje weer aan.
Een uurtje later (hoewel ik toch wel weer goed gedronken had) herhaalde de cyclus zich: kramp. En geloof me, dan rijd je echt niet door.

Nu lees ik van mensen die >100 km op een flesje water doen.

Is de behoefte aan brandstof onderweg heel erg persoonlijk? Ben ik een uitzondering die heel de tijd door moet eten en drinken?
Ik ben benieuwd of er meer mensen op dit forum zijn die veel moeten eten/drinken onderweg.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 aug 2021 09:58

Ik krijg kramp als ik te weinig drink, of een hele lange zware inspanning lever. Meestal is het laatste de oorzaak Limburgs mooiste a 200 km en pufwarm. Ondanks 10 volle bidons toch kramp. Mijn beste tijd verbeteren op de Maratona met redelijk warm weer. Acht bidons en de laatste 10 km vechten tegen de kramp.

Soms krijg ik kramp in mijn kuiten als ik slaap. De reden is mij nog steeds onduidelijk
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 aug 2021 10:48

Ik drink over het algemeen heel erg weinig. 140km kan gewoon op twee bidonnen meestal.Maar lang niet alle sportdranken hebben ook de juiste verhouding aan zouten. Kramp kan ook komen door een magnesium of calciumtekort. Je kan eens kijken of het helpt om een magnesiumpil te nemen voordat je gaat fietsen. Op hele warme dagen neem ik er eentje voordat ik wegga. Mijn sportdrank bestaat uit een suikervrije mix met alleen de zouten en een smaakje ( geen suikerbommen op trainingen voor mij. Fructose en mijn darmen is een minder feest ).

Alleen bakken water of zoete frisdrank zal over het algemeen niet veel doen tegen krampen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 aug 2021 11:16

Die 750ml sportdrank, is dat een energiedrank of een dorstlesser? Maakt nogal uit. Ik knikker zelf water met een hydro tab in de bidon en bij langere tochten ook een flinke scheut cola. Daarnaast snickers of energy bar en bij lange tochten >120km gewoon bammetjes (liefst met een meegesleepte 0,5l karnemelk, maar dat is mijn eigen afwijking).

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 aug 2021 11:19

Beschrijf je kramp eens? Waar zit het, hoe begint het, wanneer komt het op? Versta jij onder kramp het zelfde als ik en als andere forumschrijvers?

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 13 aug 2021 11:32

Ik gooi vaak een halve magnesium oplostablet in mijn bidon met een scheut limonadesiroop.
prj

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 aug 2021 12:13

Kramp kan ook komen door een verkeerde positie op de fiets. In principe mag je met een lage hartslag nooit kramp krijgen (het is niet duidelijk of 135 ook echt laag is, voor mij wel maar voor iemand anders misschien niet)

Als het echt gewone kramp is: dagelijks wat magnesium en elektrolyten in de bus. Ik gebruik altijd High5 Zero:
Afbeelding

Toen ik jong was, kreeg ik altijd krampen omdat ik steeds veel te snel reed voor mijn (beperkte) conditie. Tussen mijn 30 en 40 nooit krampen ongeacht wat ik deed (ik reed toen enkel op water wat vast voedsel) maar sinds ik 40 ben, krijg ik toch meer last van krampen op erg zware ritten (+200km in de hitte, La Marmotte,...) en neem ik dus dagelijks wat magnesium en doe ik de High5 Zero in mijn bus. Nog zelden krampen nu.
Afbeelding

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 13 aug 2021 12:28

Bedankt voor jullie reacties.

Om te beginnen met wat ik onder kramp versta: het kondigt zich aan als een 'tikje' in de spieren. Ga ik op dat moment staan op de pedalen dat trekt de betreffende spier vol samen, enorme pijn, ik kan alleen uitrollen en een paaltje zoeken of mezelf om laten vallen. Rustig 'de kramp eruit fietsen' is er echt niet bij. Als ik het 'tikje' negeer dan zal binnen de minuut de kramp er sowieso vol inslaan. Geen pretje........

Wat ik in mijn bidon stop is sportdrank in poedervorm, meestal met een klein schepje zout erbij (ik sla wit uit als ik zweet).

Magnesium heb ik geslikt, maar gaf geen verbetering. Wat ik erover gelezen heb zou je in een normaal voedingspatroon (maar wat is normaal) genoeg binnen moeten krijgen.

Overigens koken we zoutloos, en ik snoep nauwelijks. Ik heb een redelijk conservatief voedingspatroon van ontbijt met yoghurt en granen, 's middags 2 boterhammen, 's avonds standaard warme prak. 1 Glas wijn per week, handje chips in het weekend. Ik vraag me wel eens af of ik niet domweg te weinig eet. Overdag een paar koppen koffie en een paar glazen water.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 aug 2021 12:37

Als je een 'zweter' bent en veel sport, krijg je niet altijd genoeg magnesium binnen. Enkel een tabletje nemen voor het sporten (of op de dag van het sporten) is niet genoeg, ofwel dagelijks ofwel niet (volgens mijn sportarts)

Ik zou misschien dan toch eens kijken naar je positie op de fiets want na een goed uur al krampen krijgen, lijkt me niet normaal.
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 aug 2021 12:48

"Sportdrank in poedervorm", dat kan nog steeds energy zijn of dorstlesser. Wat is het?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 aug 2021 12:51

Ik kook ook 'zoutloos' dwz ik gebruik de zout pot niet. Maar in vissaus en sojasaus en kaas zit ook allemaal zout. Ik drink ook meer alcohol, 1 glas per dag. In mijn bidons gaat maltodextrine, plus een beetje ranja. Een bidon (750 ml) is goed voor 60 km. Als het pufwarm is, drink ik water en dan ook echt veel.

Heb je je magnesium waarde al eens laten meten in je bloed?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2021 13:02

Ik zie niet in wat er in een Mars en Sinas (daar zit tegenwoordig nog maar weinig suiker meer in, hoeveelheid is laatste jaren gehalveerd ten faveure van een zoetstof) wat specifiek kramp zou voorkomen buiten de vocht.

Wat ik eens uit zou proberen is voor jouw doen veel eten en drinken voor je op de fiets stapt. Daarnaast wat is je maximale hartslag? Dat geeft wat meer kader aan die 135 gemiddeld.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie