Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

lege benen van nachtwerk ??

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jul 2021 16:53

Je hebt gelijk: 3-ploegenwerk had het eigenlijk moeten zijn (of nog erger full-continu, 7 dagen achter elkaar werken)

Ik heb na afstuderen resoluut voor een dagjob gekozen, waar veel klasgenoten voor het (veel) hoger loon van ploegenwerk kozen (al dan niet in de chemie), ik heb het mij nog geen dag beklaagd (vooral omdat nu mijn loon nog niet eens zoveel lager meer is)

Voor sommige jobs is ploegenwerk (en nacht- en weekendwerk) echter een vereiste is (zoals de zorg) en dan is het kiezen of delen natuurlijk.
Afbeelding

i-mac

i-mac 25 jul 2021 18:49

Ik zou voor geen geld van de wereld in dagdienst willen werken. Ik werk in uren evenveel als een ander, maar door de "andere" uren, heb ik meer tijd op momenten waar anderen aan het werk zijn. De weekends en feestdagen werken hoort daar bij. Soms is het wel eens jammer dat je iets mist, maar ook dat hoort erbij. In het slechtse geval kan je bij ons 12 dagen na elkaar werken. Ik heb er zelfs ooit 27 na elkaar gewerkt (vroeg, laat, nacht, weekends ...). Als er (een) collega ('s) uitvallen, moet er iemand werken. Een spoeddienst sluit je niet eventjes.

Ook naar opvang van kinderen heeft het soms voordelen, m.u.v. de weekends en feestdagen dan. Wat ik wel heb ondervonden, is dat je sociale leven anders wordt. Mijn vrouw werkt ook weekends en feestdagen, en we maakten veel mee dat er een feestje werd georganiseerd, waar we niet naartoe konden gaan. En na verloop van tijd werden we ook niet meer gevraagd, want "jullie werken toch altijd".

Zelfs nachtwerk heeft soms een voordeel als je kinderen hebt. Als er één ouder 's nachts thuis is, is de andere dan weer oderdag thuis. Maar gezond is het zeker niet. Nogmaals, ik doe ik al een jaar of 8 geen nachten meer, en ik voel me vele keren beter.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jul 2021 19:11

De bluts met de buil ;-)
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 jul 2021 19:46

bigfoot48 schreef: 24 jul 2021 20:47 nu komt het probleem:
ik ben nu sinds 1 maand nachtwerk aan het doen
Je doet nu sinds een maand werk waar wij door de Natuur en de Schepper niet voor gemaakt zijn. Daar wordt je heel erg moe van en je lichaam moet daar erg aan wennen.

Mogelijk zou je ook erg moe zijn als je sinds een maand gewoon overdag ander werk was gaan doen. Geef het de tijd en forceer niet. Moe = moe en betekent dat je rustig aan moet doen,

bigfoot48
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 06 jun 2019 19:53

bigfoot48 25 jul 2021 20:17

OK bedankt voor de wijze raad en ervaringen . .
Ik doe het wel graag het nachtwerk dus denk ik wel Dat ik Dat ga blijven doen. .

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 07 aug 2021 19:04

Denk ook dat je ruimschoots de tijd moet nemen om je aan te passen. Als het na 6 maanden niet lukt hou je er beter mee op.
Ik werk inmiddels 38 jaar in de nacht en ga volgende maand met pensioen. Ik had wel het geluk in een systeem 7/7 te werken. Dit liet me toe om andere dingen te doen, ben daarbuiten vrijwillig brandweerman. Nooit noemenswaardige gezondheidsproblemen gehad, veel gaan fietsen, lopen en zwemmen en dit doe ik nog steeds. Belangrijk vind ik de nodige zelfdiscipline bv na je nachtshift, zonder uitzondering, de nodige rust te nemen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 aug 2021 10:41

Ik werk af en toe in de nacht van zaterdag op zondag (IT change window). ik begin dan on 1 uur tot meestal 7 uur in de ochtend. ik slaap altij een paar uur voor, en dan daarna even kort, en dan eind van de dag weer gewone tijd naar bed.

Dit is incidenteel en het onderbreekt dus een vast ritme en dat nekt me altijd wel wat. Als ik dan op zondag ga fietsen doe ik gewoon rustig aan en rijdt gewoon lekker een rondje. Als ik mezelf dan echt inspan en had probeer te rijden ben ik echt op maandag nog aan puin. En dan nog ben ik niet vooruit t branden. Ik denk inderdaad als het een vast ritme wordt, zal het vast beter gaan. Onregelmatigheid nekt je.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 12 aug 2021 04:26

Oké, ik ga het ondervinden. Deze week begonnen met ploegendienst, tot december. Het is omschakelen. Ik fietsforens, en inderdaad ná de nacht is het moeizaam fietsen en blij dat ik thuis ben. 's Avonds ook een keer eerder thuis vertrokken dan dan wat extra km's maken. Ga kijken hoe het allemaal te combineren is met clubkoersen of dat beter/slechter gaat.

Plaats reactie