Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Links naar wetenschappelijk onderbouwde achtergrond info over “atletisch talent”

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 29 jun 2021 21:51

Ik heb 2 kinderen, 2 jongens, 17 en 15. De oudste is atletisch gebouwd en trapt op zijn gemakje 30 km/h tegen de wind in. De jongste is wat minder atletisch, wat ronder gebouwd, vindt fietsen ook leuk maar het gaat niet vanzelf.

Wat ik mij af vraag is: Waar haalt de oudste zijn vermogen vandaan ? Als je de spieren in de bovenbenen ziet geef je er niet veel voor, die magere latten.

Ik weet inmiddels wel wat over vermogen, ftp testen, trainingsleer, etc. maar vraag me af hoe het zit in biochemische zin: Waar zit dat precies in, het talent dat iemand heeft, de “juiste genen”: Is het meer mitochodrieen per kubieke mm ? Meer haarvaten in de spieren? Kan een kleinere spier toch meer vermogen leveren dan een grotere ?

Kortom: heeft iemand een linkje naar een artikel, of meer info over het verband tussen het vermogen dat iemand kan trappen en de onderliggende fysiek ?
older Budweiser

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 jun 2021 23:11

Ga eens naar de bieb en leen een boek over inspanningsfysiologie. Daar staat het allemaal kraakhelder in uitgelegd

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 29 jun 2021 23:27

Bij wielrennen is het korte antwoord is zuurstof opname. (VO2max)
Als er iets oneerlijk is, is het wel sport talent.
Maar waarom wil je het weten?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 30 jun 2021 11:45

Je vergelijking tussen je 2 zoons gaat ook niet echt op. Op die leeftijd is 2jaar verschil "gigantisch".
Bij mijn broer en ik is er ook dat verschil, ik ben dan wel de oudste en rondste (1m82-90kg vs 1m90-75kg). Botstructuur is vrij gelijkend, bij mij hangt er meer vet aan.
We hebben dat nooit echt volledig zitten vergelijken, maar vermoeden dat lichaamsgewicht de grootste factor is. Vlak na mijn studententijd woog ik 110kg en was het verschil tussen ons 2 nog veel groter.

Talent heeft ook heel veel facetten, volgens mij kan je dat moeilijk wegzetten onder 3-5parameters.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 jun 2021 12:06

Kilowatt schreef: 29 jun 2021 21:51 Waar zit dat precies in, het talent dat iemand heeft, de “juiste genen”: Is het meer mitochodrieen per kubieke mm ?
Zou goed kunnen
Kilowatt schreef: 29 jun 2021 21:51 Meer haarvaten in de spieren?
Dat helpt ook om er meer zuurstof naartoe te krijgen
Kilowatt schreef: 29 jun 2021 21:51 Kan een kleinere spier toch meer vermogen leveren dan een grotere ?
Piekvermogen zal wellicht lager zijn, maar een kleinere langzamere spier (met veel mitochondriën, veel haarvaten er omheen, een hoge activiteit van "aerobe" enzymen, oftewel een spier met veel Type I vezels) kan over een langere duur wel een hoger gemiddeld vermogen leveren dan een grotere, explosieve (Type II) spier
Kilowatt schreef: 29 jun 2021 21:51 Kortom: heeft iemand een linkje naar een artikel, of meer info over het verband tussen het vermogen dat iemand kan trappen en de onderliggende fysiek ?
De literatuur over prestatiebepalende factoren is overweldigend groot; maar je zou eens een google scholar search kunnen proberen op "performance determining factors in adolescents"
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 30 jun 2021 12:08

Wat ik wel een lezenswaardig boek vond is Faster van Michael Hutchinson (https://www.bol.com/nl/nl/p/faster-the- ... re_pdp_www)

Dat gaat in op allerlei aspecten van talent, zowel fysiek als mentaal.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 30 jun 2021 12:38

Uiteraard kan je de wetenschap zalig verklaren en daar je eindbestemming in denken te zien, maar de menselijke geest laat zich niet zo eenvoudig beperken: de wil - Nietzsche schreef er zijn Wil tot Macht over.

In een alleraardigst jeugd-fragment bij vader Adrie thuis, waar opa (papi) Poulidor op bezoek was, werd aan David en Mathieu gevraagd of ze ook wielrenner wilden worden. Mathieu zei volmondig (letterlijk met eten in de mond) "ja" maar David zei "nee." In hoeverre hier de toekomst al vastgelegd werd kan niemand zeker stellen.

In een ander niet onaardig fictief verhaal worden 2 broers ten tonele opgevoerd, waarbij de ene tegen alle wetenschappelijke inzichten (DNA-profielen) in zijn eigen droom hardnekkig blijft najagen. Het is een scifi film ondersteund door de prachtige muziek van Michael Nyman onder de titel:
GATTACA.

Afijn, het aloude dilemma: nature versus nurture.

O ja, de fysieke grenzen van duurprestaties heb ik ondergebracht in een formule (je moet toch watt) :

P = 6,4*(60/t)^0,07 en voor hoge bergen komt daar nog een HF hoogtefactor bij. P is in w/kg, en t in minuten.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 jun 2021 14:03

Leuke podcast van Jac Orie over talent en talentontwikkeling:

https://open.spotify.com/episode/5o2sVc ... l_branch=1
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 30 jun 2021 22:36

Dank, scepticus en 53x11, ibooij, Study time !
@mao; Puur interesse. Ik heb een achtergrond in de techniek, maar vind het menselijk lichaam machtig interessant.
Ik zou wel 1000 jaar oud willen worden zodat ik wat meer tijd heb om het een en ander te kunnen bestuderen.
older Budweiser

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 jul 2021 20:11

Voor wielrenners zijn twee grootheden belangrijk:

VO2Max:
https://nl.wikipedia.org/wiki/VO2max
Het maximale zuurstofopnamevermogen is het maximale volume zuurstof dat het menselijk lichaam per tijdseenheid kan transporteren

Watt/kg
Watt (vermogen) dat iemand kan leveren per kg lichaamsgewicht

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 01 jul 2021 21:49

Dank NeeNee, Dat weet ik. Mijn laatste sma bezoekje was in 2017. Inspanningstest incl. ademgasanalyse gaf VO2max van 58, omslagpunt 176 bpm. Dat zijn aardige getallen voor een 50 plusser, maar behalve dat die gegevens wat vertellen over je "talent" wil ik ook graag weten waar die getallen vandaan komen. En in hoeverre dat trainbaar is. Maar heb nu genoeg leesvoer.
older Budweiser

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 01 jul 2021 23:02

58 voor en 50 plusser is zeker goed, weet je meteen van welke kant het talent komt ;-)
vo2max is maar voor een gedeelte trainbaar, hoeveel is afhankelijk van waar je komt.

Plaats reactie