Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Schuurplekken op de kuiten

GerbenH
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2021 12:51

GerbenH 21 jun 2021 13:09

Hallo,

Sinds een aantal weken krijg ik soms last van schuurplekken aan de bovenkant van mijn kuiten, net onder de knieholte. Dit zal, neem ik aan, komen door wrijving tussen mijn kuiten en bovenbenen. Ik heb er nooit eerder last van gehad, dus vind het een beetje vreemd dat deze problemen uit het niets opdoemen.

Ik merk dat deze schuurplekken voornamelijk ontstaan tijdens wat zwaardere intensieve ritten. Ik merk aan mezelf dat ik wat meer voor op mijn zadel zit wanneer ik meer kracht moet leveren, dus ik ben benieuwd of dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.

Nu zou ik graag willen weten wat ik hieraan kan doen. Vaseline/uierzalf o.i.d. is voor nu een prima tijdelijke oplossing, maar ik zou graag willen dat ik dit niet nodig is.
Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Gerben

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 jun 2021 13:31

zadel wat hoger zetten?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 jun 2021 13:42

Daar dacht ik ook net aan.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 jun 2021 13:50

Als je schuurplekken hebt boven de kuiten heb je of te dikke dijen of te dikke kuiten of je zit véél te laag op je fiets., dus . . . . !
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

GerbenH
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2021 12:51

GerbenH 21 jun 2021 14:27

Ik heb zelf niet het idee dat ik te laag op de fiets zit. Vorig jaar geprobeerd om mijn zadel wat hoger te zetten, maar ik kreeg toen al snel last van mij knieholtes. Ik zal het nogmaals proberen, misschien dat het deze keer wel werkt.

Ik heb wel vrij stevige dijen. Dat zou een effect kunnen hebben, maar dat weet ik niet zeker.

In ieder geval, bedankt voor de input
Laatst gewijzigd door GerbenH op 21 jun 2021 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 jun 2021 14:32

Foto zegt meer met de pedaal in bovenste stand en 1 in onderste stand.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

GerbenH
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2021 12:51

GerbenH 21 jun 2021 14:54

nijkie schreef: 21 jun 2021 14:32 Foto zegt meer met de pedaal in bovenste stand en 1 in onderste stand.
WhatsApp Image 2021-06-21 at 14.48.53.jpeg
Even snel een foto gemaakt. Tien seconden is de langste timer die ik kon zetten, dus ik zit niet helemaal op de fiets zoals normaal, maar ik denk dat dit wel een redelijk beeld geeft.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 jun 2021 14:56

Ja, zadelhoogte lijkt me wel prima dan toch.

Of het logisch is of niet, de klacht is er ;-)
ik zou in eerste instantie kijken of je met wat handcreme smeren, of vaseline ofzo, in je knieholte het wrijven wat kan voorkomen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jun 2021 15:18

Zijn het schuurplekken of gewoon irritatie. Ik heb het ook de laatste weken (en altijd even deze periode)
Warme weer en zweet zorgen daarvoor bij mij en ik denk bij jouw ook.

Zonnebrand misschien? Dat kan je daar beter niet smeren, maar alleen op plekken die in de zon komen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 jun 2021 15:21

Eikenprocessierups?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

marsman
Forum-lid
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 21 jun 2021 15:22

Bijzonder wel. Je lijkt me goed op de fiets te zitten en ook het postuur lijkt me redelijk normaal.

Wat voor broek heb je? Sommige grippers zijn best wel sticky, ook aan de buitenkant. Zo kunnen zijn dat je de kuiten net raakt met de grippers en mogelijk ook een beetje irritatie door wat hooikoorts achtige zaken?

Ik heb het ook aan de binnenkant van mijn onderarmen. Nu het regent zal het wel weer ok gaan, maar er zaten heel wat pollen in de lucht de afgelopen droge dagen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

GerbenH
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2021 12:51

GerbenH 21 jun 2021 15:50

wasbeer2006 schreef: 21 jun 2021 15:18 Zijn het schuurplekken of gewoon irritatie. Ik heb het ook de laatste weken (en altijd even deze periode)
Warme weer en zweet zorgen daarvoor bij mij en ik denk bij jouw ook.

Zonnebrand misschien? Dat kan je daar beter niet smeren, maar alleen op plekken die in de zon komen.
Ik zou niet per se weten hoe ik het verschil zou moeten merken, maar irritatie zou inderdaad goed kunnen. Ik zweet wel redelijk veel en had daar nog niet bij stil gestaan. Het verklaart ook waarom ik tijdens een intensieve rit er meer last van krijg dan tijdens een rustig ritje.
Andere jaren geen last van gehad, maar de plotselinge overgang van matig naar zomers weer zal het effect dan wel hebben versterkt dit jaar.

Zal vaseline o.i.d. deze klachten redelijk kunnen verhelpen?

scepticus schreef: 21 jun 2021 15:21 Eikenprocessierups?
Dit denk ik niet. Dan zou ik er denk ik wel langer last van hebben. Meestal heb ik er de dag erna geen last meer van.

marsman schreef: 21 jun 2021 15:22 Bijzonder wel. Je lijkt me goed op de fiets te zitten en ook het postuur lijkt me redelijk normaal.

Wat voor broek heb je? Sommige grippers zijn best wel sticky, ook aan de buitenkant. Zo kunnen zijn dat je de kuiten net raakt met de grippers en mogelijk ook een beetje irritatie door wat hooikoorts achtige zaken?

Ik heb het ook aan de binnenkant van mijn onderarmen. Nu het regent zal het wel weer ok gaan, maar er zaten heel wat pollen in de lucht de afgelopen droge dagen.
Ik denk niet dat het aan mijn broekjes ligt. De irritatie zit daarvoor te hoog op mijn kuit. Het komt, denk ik, door huid op huid contact.
Ook heb ik nog nooit last gehad van hooikoorts, dus ik betwijfel of de pollen een effect zullen hebben gehad.
Wat Wasbeer2006 zei, is denk ik dat het probleem veroorzaakt, dus ik hoop dat het ook weer weg zal trekken.



In ieder geval, bedankt voor de reacties

Plaats reactie