Trainen voor Vogezen
Ik zit op ongeveer zelfde waardes als jij, alleen leeftijd het dubbele
Maar wel de nodige ervaring, ook in de Vogezen.
Met een 34 achter zul je meer plezier hebben.
En rij (zeker ) in het begin heel rustig, laat ze gaan. Je kunt in de eerste 2 uur zoveel vermoeidheid opbouwen dat je de drie volgende dagen niet meer lekker rijdt.
Maar wel de nodige ervaring, ook in de Vogezen.
Met een 34 achter zul je meer plezier hebben.
En rij (zeker ) in het begin heel rustig, laat ze gaan. Je kunt in de eerste 2 uur zoveel vermoeidheid opbouwen dat je de drie volgende dagen niet meer lekker rijdt.
Niet zijken maar reiden !
Ik heb er vorige week 1 dag gefietst. Rondje met de Ballon de Servance, de Planche de Belle filles en de Ballon d'Alsace. (Na al 2 dagen pittig fietsen in Luxemburg). Én na een autorit van 4 uur....
Ter info.... 86kg, 58 jaar en volgens zwift een FTP van 225.
De ballonnen liepen wel, maar die Planche vond ik vreselijk. Ik kwam boven tot halverwege het laatste steile asfalt stukje ná de parkeerplaats. Toen moest ik toch even van de fiets.
Ik denk dat de pittige ritten van de dagen ervoor hier wel een rol in speelden.
Maar die Planche is wat mij betreft geen leuke klim.
O ja, 50-34 voor en 11-34 achter. Echt een aanrader....
Ter info.... 86kg, 58 jaar en volgens zwift een FTP van 225.
De ballonnen liepen wel, maar die Planche vond ik vreselijk. Ik kwam boven tot halverwege het laatste steile asfalt stukje ná de parkeerplaats. Toen moest ik toch even van de fiets.
Ik denk dat de pittige ritten van de dagen ervoor hier wel een rol in speelden.
Maar die Planche is wat mij betreft geen leuke klim.
O ja, 50-34 voor en 11-34 achter. Echt een aanrader....
De Planche is een van de weinige beklimmingen daar die ik niet ken maar ik mis blijkbaar niks
Verzet, voeding en trainings tips zijn wel gegeven maar groepsdynamiek is ook wel een ding wat aandacht behoeft.
Het succes van zo'n trip zit voor een deel in de voorbereiding maar vooral hoe je met elkaar zo'n trip doet.
Ik heb eens in de Vogezen gefiets met een groep met enorme niveauverschillen. Ik was zelf toen een lichtgewicht en in de kracht van m;n leven.
Er waren ook deelnemers in ons groepje die nauwelijks hadden getraind en serieuze cijfers op de weegschaal zetten.
De ene col wachtte ik op niemand en zag ik ieder pas boven om vervolgens bij de volgende col met de zwakste omhoog te fietsen.
Toen ik nog super was vond ik het helemaal niet vervelend zo met een zwakke broeder gezellig omhoog te rijden. Maar nu ik zelf ouder en zwaarder ben voel ik mij wel bezwaard als iemand op mij wacht. Dat soort dingen zit bij een ieder mens weer anders in elkaar en handig om daar aandacht aan te besteden.
Als niveauverschillen groot zijn is het echt belangrijk dat ieder duidelijk heeft wat hij/zij van de anderen mag verwachten en wat niet.
Is de groep heel groot is splitsen de oplossing. Samen een taartje eten halverwege en na afloop een biertje kan dan zomaar en stuk gezelliger zijn dan als de ene helft met de rem erop gereden heeft en de andere helft half dood is.
De snelle groep kan bv een half uur/uur later vertrekken zodat na 1 col je samen koffie en taart kan doen.
Als het ritten van 100km sowieso een goed idee om halfweg een rit ergens lekker te gaan zitten op zo'n heerlijk pleintje. Lekker, gezellig en zwakkere broeders kunnen herstellen.
Verzet, voeding en trainings tips zijn wel gegeven maar groepsdynamiek is ook wel een ding wat aandacht behoeft.
Het succes van zo'n trip zit voor een deel in de voorbereiding maar vooral hoe je met elkaar zo'n trip doet.
Ik heb eens in de Vogezen gefiets met een groep met enorme niveauverschillen. Ik was zelf toen een lichtgewicht en in de kracht van m;n leven.
Er waren ook deelnemers in ons groepje die nauwelijks hadden getraind en serieuze cijfers op de weegschaal zetten.
De ene col wachtte ik op niemand en zag ik ieder pas boven om vervolgens bij de volgende col met de zwakste omhoog te fietsen.
Toen ik nog super was vond ik het helemaal niet vervelend zo met een zwakke broeder gezellig omhoog te rijden. Maar nu ik zelf ouder en zwaarder ben voel ik mij wel bezwaard als iemand op mij wacht. Dat soort dingen zit bij een ieder mens weer anders in elkaar en handig om daar aandacht aan te besteden.
Als niveauverschillen groot zijn is het echt belangrijk dat ieder duidelijk heeft wat hij/zij van de anderen mag verwachten en wat niet.
Is de groep heel groot is splitsen de oplossing. Samen een taartje eten halverwege en na afloop een biertje kan dan zomaar en stuk gezelliger zijn dan als de ene helft met de rem erop gereden heeft en de andere helft half dood is.
De snelle groep kan bv een half uur/uur later vertrekken zodat na 1 col je samen koffie en taart kan doen.
Als het ritten van 100km sowieso een goed idee om halfweg een rit ergens lekker te gaan zitten op zo'n heerlijk pleintje. Lekker, gezellig en zwakkere broeders kunnen herstellen.
Én wat de gastheer dus zegt. Gouden tips!
Wij waren met 3, met best behoorlijke verschillen. Maar door goeie afspraken (en sociale karakters) was het wèl voor alle 3 leuk.
Wij waren met 3, met best behoorlijke verschillen. Maar door goeie afspraken (en sociale karakters) was het wèl voor alle 3 leuk.
Je eigen gesuggereerde trainingsschema lijkt me prima. Ik zou misschien vooral nadruk leggen op langere blokken rond FTP, ipv kortere blokken aan VO2max.
Je versnellingen gaan een probleempje worden op de Planche. Niet dat je niet boven kan geraken, maar er zal weinig aangenaams aan zijn. Sowieso heb je best ook op die langere lopers nog een versnelling over moesten de benen leeglopen.
Je versnellingen gaan een probleempje worden op de Planche. Niet dat je niet boven kan geraken, maar er zal weinig aangenaams aan zijn. Sowieso heb je best ook op die langere lopers nog een versnelling over moesten de benen leeglopen.
La Planche is net de allermooiste IMHO.
Die 34 ga je daar wel kunnen gebruiken. Proberen om nergens (teveel) in het rood te gaan zodat je redelijk fris aan La Planche aankomt.
Ik doe alle jaren Les 3 Ballons (nu al 2 keer niet dus ) en ik ben 1 keer compleet doodop aan La Planche aangekomen en dan geraak je zelfs met een 50 achteraan niet meer boven (te warm, te weinig gegeten en gedronken en te snel vertrokken)
Andere jaren kwam ik wat frisser aan de voet en dan zit het erop voordat je het weet, zelfs dat laatste stukje aan bijna 20% dat ze er tegenwoordig in steken, is dan nog best te doen. (laatste keer dat ik geweest ben, zat ik aan 310W FTP en 88kg, ik reed toen 50/34 en 11-32)
Die 34 ga je daar wel kunnen gebruiken. Proberen om nergens (teveel) in het rood te gaan zodat je redelijk fris aan La Planche aankomt.
Ik doe alle jaren Les 3 Ballons (nu al 2 keer niet dus ) en ik ben 1 keer compleet doodop aan La Planche aangekomen en dan geraak je zelfs met een 50 achteraan niet meer boven (te warm, te weinig gegeten en gedronken en te snel vertrokken)
Andere jaren kwam ik wat frisser aan de voet en dan zit het erop voordat je het weet, zelfs dat laatste stukje aan bijna 20% dat ze er tegenwoordig in steken, is dan nog best te doen. (laatste keer dat ik geweest ben, zat ik aan 310W FTP en 88kg, ik reed toen 50/34 en 11-32)
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21
Hallo allemaal
Super bedankt voor de tips tot dusver!
Ik heb hier nu ook wel een beetje ene plan uitgetrokken hoe ik het met jullie tips ga doen
- andere casette monteren 11-34
- 1 keer per week langere duurrit van 3 a 4 uur
- 1 keer per week intervaltraining met blokken van bijvoorbeeld 10 min op ftp en dat 3 a 4 keer herhalen
- optioneel nog een derde rit op tempo 1 a 2 uur
- eigen tempo rijden de berg op en proberen onder het omslagpunt te blijven
- Goede tip van the student om core training te doen
- Herstelvoeding
Binnen de groep is er ook afgesproken dat bergop iedereen zn eigen tempo rijdt en er boven wordt gewacht.Het gaat immers om er ook van te genieten.
Ik wil alleen uit respect voor de anderen goed voorbereid zijn.
Ik heb zelf een Giant TCR advanced disc 2(2018) met 5800 105 derailleur. En volgens mij is het een lange kooi?
Ik zou er dus een 34 op kunnen zetten dan?
Super bedankt voor de tips tot dusver!
Ik heb hier nu ook wel een beetje ene plan uitgetrokken hoe ik het met jullie tips ga doen
- andere casette monteren 11-34
- 1 keer per week langere duurrit van 3 a 4 uur
- 1 keer per week intervaltraining met blokken van bijvoorbeeld 10 min op ftp en dat 3 a 4 keer herhalen
- optioneel nog een derde rit op tempo 1 a 2 uur
- eigen tempo rijden de berg op en proberen onder het omslagpunt te blijven
- Goede tip van the student om core training te doen
- Herstelvoeding
Binnen de groep is er ook afgesproken dat bergop iedereen zn eigen tempo rijdt en er boven wordt gewacht.Het gaat immers om er ook van te genieten.
Ik wil alleen uit respect voor de anderen goed voorbereid zijn.
Ik heb zelf een Giant TCR advanced disc 2(2018) met 5800 105 derailleur. En volgens mij is het een lange kooi?
Ik zou er dus een 34 op kunnen zetten dan?
Officieel volgens Shimano kan de RD-5800-GS (lange kooi) een 32T aan.
De RD-5800-SS mag officieel tot 28t.
Met een beetje beleid (niet groot-groot kruisschakelen!) en tweaken van de B-tension screw wil 2 tanden groter dan wat 'mag' eigenlijk altijd wel lukken.
De RD-5800-SS mag officieel tot 28t.
Met een beetje beleid (niet groot-groot kruisschakelen!) en tweaken van de B-tension screw wil 2 tanden groter dan wat 'mag' eigenlijk altijd wel lukken.
Laatst gewijzigd door scepticus op 08 jun 2021 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Uren maken, intervallen doen om je tussentijdse herstel te trainen. Verder kwam ik overal wil boven met een 30 - 25. Was 1 rotstraat in Gerardsmer waar ik niet op kwam met deze setup. Weet alleen niet meer hoe hij heten. Maar eerlijk is eerlijk.....Ik had liever nog wat meer schakel mogelijkheden gehad. Zo was laatste stukje Le Hohneck (of zo iets) ook erg lastig