Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen voor Vogezen

JulianVelo
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21

JulianVelo 07 jun 2021 23:22

Hallo allemaal,

Ik ben uitgenodigd door collega’s om eind augustus 3 dagen te fietsen in de Vogezen. Nu wil ik mij hier goed op voorbereiden zodat ik goed kan meekomen en ervan kan genieten. De planning is om 2 langere fietstochten te maken van ca 100km. In deze routes zullen enkele klimmen worden opgenomen zoals Planche des Belle Filles, grand Ballon, petit balllon en noem het allemaal maar op.

Even wat info over mijzelf:

Gewicht: 75 KG
FTP 205W
Leeftijd. 31
Lengte. 1.75 M

Ik fiets nu 2 jaar maar heb altijd wel gesport. Ik heb vorig jaar voor het eerst in Limburg gefiets in de heuvels maar heb geen verdere ervaring met midden/hooggebergte.

Nu dacht ik zelf om mij op de volgende manier voor te bereiden:

2 keer per week duurrit van 2 uur
En af en toe een wat langere van 100Km
Af en toe wat intervaltraining zone 4

Hebben jullie tips voor mij om goed beslagen ten ijs te komen?

Ik heb zowel een hartslagmeter als vermogensmeter.

Groet,

Julian

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 08 jun 2021 06:42

Ik zou gaan voor nog langere duurritten. Denk dan aan ca. 150+km. Uren maken op rustig tempo.
Dit afwisselen met enkele interval/krachtblokjes in de kortere trainingen.
Misschien zorgen dat je gewicht nog iets naar beneden kunt brengen, werkt alleen maar mee. Maar ga niet crashen door niets meer te eten.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jun 2021 08:02

Ftp is vrij laag voor je gewicht. Nu zijn de klimmen in de Vogezen over het algemeen niet zo verschrikkelijk steil, met uitzondering van la planche. De grand ballon is wel prima te fietsen. Met het juiste verzet kom je altijd wel boven. Maar kijk er eens kritisch naar wat er nu qua verzet op je fiets zit. 45min op een klim zitten is anders dan die paar minuten inspanning op een klimmetje in limburg.

Voordat je er een heel ingewikkeld trainingsschema bij gaat halen, wat me niet nodig lijkt. Een duurtraining van zeker 3+ uur D1 rustig in t weekend. +-1 uur interal training met 10x3min blokken ( of heuvel intervallen als dat makkelijker is ), als je maar goed moe wordt. En mogelijk 1-2 uur tempo training met wat langere blokken op lagere intensiteit.

Zoek daarnaast nog een half uurtje tijd voor core stability oefeningen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

JulianVelo
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21

JulianVelo 08 jun 2021 09:28

thestudent schreef: 08 jun 2021 08:02 Ftp is vrij laag voor je gewicht. Nu zijn de klimmen in de Vogezen over het algemeen niet zo verschrikkelijk steil, met uitzondering van la planche. De grand ballon is wel prima te fietsen. Met het juiste verzet kom je altijd wel boven. Maar kijk er eens kritisch naar wat er nu qua verzet op je fiets zit. 45min op een klim zitten is anders dan die paar minuten inspanning op een klimmetje in limburg.

Voordat je er een heel ingewikkeld trainingsschema bij gaat halen, wat me niet nodig lijkt. Een duurtraining van zeker 3+ uur D1 rustig in t weekend. +-1 uur interal training met 10x3min blokken ( of heuvel intervallen als dat makkelijker is ), als je maar goed moe wordt. En mogelijk 1-2 uur tempo training met wat langere blokken op lagere intensiteit.

Zoek daarnaast nog een half uurtje tijd voor core stability oefeningen.
Bedankt vóór je reactie. Lijkt mij een prima te volgen structuur in training. Klopt, mijn FTP is niet geweldig maar er is nu een mooie gelegenheid om die op te krikken. Ik heb nu een 50-34 - 11-28. Misschien toch meer tandjes achter?

JulianVelo
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21

JulianVelo 08 jun 2021 09:31

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Wat ik wel heb begrepen is dat er voor zo’n tocht wel een hele dag wordt uitgetrokken en we ook zeker af en toe een stop maken om wat te eten/drinken. Het is niet een heel competitief gebeuren. Desalniettemin wil ik mij gewoon goed voorbereiden;) nog tips voor voeding?

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 08 jun 2021 09:57

Eten wat je gewend bent. Dus niet 3 dagen voor de reis 30 gelletjes bestellen. Ik had zelf onderweg gewoon een banaan en een paar snelle jelle's meegenomen met 2 bidons met ranja/isostar.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 jun 2021 10:05

Tarte aux myrtilles (veel)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 jun 2021 10:06

Verzet: ik zou zeker voor een 30 of indien mogelijk 32 of 34 achter gaan.

Voeding tijdens de rit: wat hiervoor al gezegd is: gewoon goed eten en drinken, en vooral spullen waar je al aan gewend bent.

Mijn Geheimtipp qua voeding als je op pad bent met een groep: herstelvoeding!

Als je met een groep bent kan het namelijk erg lang duren voor iedereen gedoucht is en aan tafel zit en je je eten krijgt. Neem dus iets van een hersteldrank* (vooral koolhydraten en een klein beetje eiwit) mee en neem die zsm na het fietsen in! Echt dat je direct na de rit even naar je hotelkamer sneakt, herstelshakie naar binnen klapt en daarna weer aan kunt haken bij de groep. Dan denkt iedereen dat je gewoon een gezellige peer bent, maar ondertussen herstel jij wel mooi beter dan de rest en leg je ze er op dag 3 allemaal op!

*een bidon isotone sportdrank en een paar krentenbollen of eierkoeken werken ook prima.
Laatst gewijzigd door scepticus op 08 jun 2021 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 jun 2021 10:09

Als het je niet om de KOMmetjes te doen is, kun je prima onderweg ergens aanschuiven om te gaan lunchen, er zijn in die regio ruim voldoende faciliteiten, mits geopend natuurlijk. Tenzij je natuurlijk met een groep op pad bent die alles non-stop afraffelt.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 jun 2021 10:11

Gewoon gaan genieten is het belangrijkste. Er zijn altijd mensen die sneller zijn, en die mensen zijn er altijd , hoeveel uur arbeid je er ook in ga steken. Zo kort voor deze vakantie zou ik inderdaad qua voeding niet te veel gaan veranderen wat BVE zegt.

Wat interval training en blokken van 5 minuten om je FTP wat omhoog te helpen en een rit van 3 tot 4 uur per week om aan de uren in het zadel te wennen. Ga dan ook eens een tussenstop maken tijdens zo'n rit. Sommige knappen er van op - voor andere is het een straf. Zelf stop ik liever niet en trap desnoods met 20km/h verder en eet wat op de fiets. Vaak lopen mijn benen vol tijdens zo'n "verplichte" pauze en ben ik niet meer op gang te schoppen.

En de prima tip van @thestudent niet vergeten : Core stability of planken helpt om je rug/core sterker te maken. - wat bij lagere uren in het zadel goed kan helpen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 jun 2021 10:12

hersteldrank: chocomel ;-)
VErzet inderdaad kijken of je een 32 kunt steken achteraan.

en voor het klimmen, waarschijnlijk worden het routes waarbij je 2, of 3x omhoog gaat op 1 dag (met wellicht wat kleiner werk tussendoor). Pak je eigen tempo, maar bedenk ook dat je met een driekwartier, een uur, of met anderhalf uur.., wel boven zult zijn (afhankelijk van de klim). En als je de hele dag mag doen over 3 beklimmingen, zit er genoeg rust tussendoor voor de volgende uitdaging.
En mocht je op planche des belle filles, het laatste stukje naderen (onverhard en steil).., het is geen schande als het niet lukt. Maar het is ook een kwestie van nog even een minuut (of 2 minuten) doorharken met alles wat je in je hebt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 08 jun 2021 10:13

Ook al ga je wel voor een kom (naja in die regio is het vrij lastig) ook dan is gewoon onderweg bij een bakkertje stoppen een goed idee.

Ik zou als voorbereiding gewoon lekker alvast die kant op gaan en de klimmetjes verkennen.
Nee serieus; gewoon lekker genieten, het is maar 3 dagen en zoals al post geen wedstrijd ofzo.
Planche des Belle Filles gaat pijn doen, rustig rijden is vrij lastig met de percentages van die klim.

Plaats reactie