Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag te hoog?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 mei 2021 07:23

Mijn tip voor iedereen die wil sporten, en eigenlijk gewoon voor iedereen. Ga gewoon eens op controle bij een cardioloog. Gewoon tien minuten fietsen terwijl je gemonitord wordt een keer luisteren en klaar. Kost nauwelijks wat en kan veel problemen vermijden.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 mei 2021 10:46

lugosi schreef: 17 mei 2021 07:23Ga gewoon eens op controle bij een cardioloog.
Hij ziet je aankomen... Als je geen klachten hebt en de h.a. ziet en hoort een risico's, dan krijg je geen verwijzing naar de cardioloog

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 mei 2021 06:48

Dat is gewoon onjuist.
Ik heb gewoon aan de huisarts gevraagd of het nuttig was om tot betrekking van hobbysporten een cardiologisch onderzoek te doen en kreeg meteen een voorschrift voor een controle. Huisarts is overigens voorstander van meer algemene controle, ook bij jongere mensen.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier worden sporters (van alle leeftijden en intensiteit) aangespoord om preventief onderzoek te laten doen.
Voor 45+ wordt dit zelfs voor iedereen aangeraden, ook zonder sportbeoefening.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 23 mei 2021 07:21

In NL kun je hiervoor naar een sportarts (SMA). Zit wel een eigen bijdrage aan vast maar aanvullende verzekering dekt vaak een groot deel van de kosten. Heb je niet eens een verwijzing van de huisarts voor nodig.
Ik doe het ook om de paar jaar. Ben de jongste niet meer dus vanuit preventief oogpunt vind ik dit wel verstandig.
o'7o

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 mei 2021 11:08

Douglas schreef: 23 mei 2021 07:21 In NL kun je hiervoor naar een sportarts (SMA). Zit wel een eigen bijdrage aan vast maar aanvullende verzekering dekt vaak een groot deel van de kosten. Heb je niet eens een verwijzing van de huisarts voor nodig.
Ik doe het ook om de paar jaar. Ben de jongste niet meer dus vanuit preventief oogpunt vind ik dit wel verstandig.
Douglas man man , doe dit nou niet .... Ik schreef onderaan pagina 1 van dit topic hetzelfde en werd bijna verketterd :lol: :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 mei 2021 13:05

@Jammer René, jij schreef echt iets anders. Maar ga maar weer los

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 mei 2021 14:27

Jans schreef: 23 mei 2021 13:05 @Jammer René, jij schreef echt iets anders. Maar ga maar weer los
Ik ga wel los hoor o heilige Jans .... wat een verschil ( en NEE ik heb mijn eerste bericht nooit veranderd ), maar als jij wat ANDERS WILT lezen : be my guest. Neem ik mijn pilletje - jij je leesbril :shock:

Beste Marleen : belangrijkste tip alvorens naar meningen te luisteren van andere fietsers.

Bezoek een sport arts - neem de goedkope inspanning test en laat je door een deskundige adviseren. Bijna alle sport testen worden vergoed door de zorgverzekeraar - dus gratis of nagenoeg gratis.

De sportarts kan je adviseren over je hartslag / hartslag zones / training advies enz. Zo blijft het fietsen ook leuk en gezond. Ik kan bv vanaf mijn toetsenbord niet zien of je hart - levensstijl en dieet gezond zijn.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 mei 2021 14:57

rene schreef: 23 mei 2021 14:27
Jans schreef: 23 mei 2021 13:05 @Jammer René, jij schreef echt iets anders. Maar ga maar weer los
Ik ga wel los hoor o heilige Jans .... wat een verschil ( en NEE ik heb mijn eerste bericht nooit veranderd ), maar als jij wat ANDERS WILT lezen : be my guest. Neem ik mijn pilletje - jij je leesbril :shock:

Beste Marleen : belangrijkste tip alvorens naar meningen te luisteren van andere fietsers.

Bezoek een sport arts - neem de goedkope inspanning test en laat je door een deskundige adviseren. Bijna alle sport testen worden vergoed door de zorgverzekeraar - dus gratis of nagenoeg gratis.

De sportarts kan je adviseren over je hartslag / hartslag zones / training advies enz. Zo blijft het fietsen ook leuk en gezond. Ik kan bv vanaf mijn toetsenbord niet zien of je hart - levensstijl en dieet gezond zijn.
René, jij schrijft over zorgverzekering. Je kunt wel aannemen dat "iedereen" een aanvullende verzekering heeft maar dat is echt niet zo. @Douglas schrijft wel over een "aanvullende verzekering". Dus ga je je pilletje eten? Ik heb mijn bril zoals altijd gewoon op.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 mei 2021 20:25

https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... dvies.aspx
Even vakje aanvinken ,Toon alleen verzekeringen die sportmedisch advies vergoeden.

Dubbel post staat ook al op pagina 2😎
Laatst gewijzigd door nijkie op 23 mei 2021 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 mei 2021 20:50

Zie pagina 2
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 mei 2021 21:12

Leest onze TS nog mee? Of hebben we haar weggejaagd?

Plaats reactie