Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herhaaldelijk naar voren schuiven op zadel bij doorfietsen

Gebruikersavatar
rchv
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:22

Gebruikersavatar rchv 03 mei 2021 18:20

Als ik flink tempo fiets schuif ik steeds naar het puntje van mn zadel waarna ik weer naar achter verschuif, en dan gaat dit zo door. Bij rustiger tempo's geen last van, ook geen last van zadelpijn oid. Ik heb dit op verschillende fietsen met andere zadels (tt met Pro Stealth, Wilier met Astute Starlite), maar altijd als ik aanzet begint het schuiven.

Iemand een idee wat ik ertegen kan doen? Ik vermoed dat het niet zozeer in de zadels zit maar dat ik mijn buikspieren aantrek. Zou een andere houding helpen?

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 03 mei 2021 19:24

Ik heb ook de Pro Stealth en heb hetzelfde. Is volgens mij juist de bedoeling van een TT achtig zadel.
Het kan ook komen doordat je zadel te hoog staat. Je heupen gaan dan de overstrekking van je been/knie compenseren, met het gevolg dat je op het zadel gaat schuiven. Andere oorzaak zou kunnen zijn dat je zadel getilt is/naar voren is gekanteld?

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 03 mei 2021 19:45

Volgens mij heeft bijna iedereen last van dit feit. je kan het ook bij de profs zien dat wanneer ze echt volle bak rijden ze op puntje zitten. De Belgen hebben er zelfs een gezegde over.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 03 mei 2021 22:39

Schuurlinnen op het zadel plakken. Deed Tony Martin ook om het schuiven tegen te gaan. Houdt wel rekening met extra slijtage van de broek, zeem en eventueel zitvlak. :mrgreen:

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 mei 2021 10:21

Het komt volgens mij door een simpel natuurkung principe. Je kan meer kracht zetten als je verder naar voren zit. Je trapt dan als het ware wat meer naar achter toe.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 04 mei 2021 10:47

Maar dat verklaart het automatisch naar voren schuiven bij aanzetten toch niet?
(wel waarom je het misschien doelbewust zelf zou doen om meer kracht te kunnen zetten)

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 04 mei 2021 13:08

Een van de markantste voorbeelden uit het profpeloton voor dit "verschijnsel" is Geraint Thomas. Als hij bergop richting zijn max gaat dan schuift ie steevast naar het puntje van z'n zadel. Mijn verklaring is dat het trekken aan het stuur de rug kromt. Om dat te voorkomen dienen de lage rugspieren (die het bekken naar voren kantelen) meer aangespannen te worden. Probeer maar eens met polsen op 't stuur (mag niet meer, maar als oefening gewoon toch even doen) in de grootste versnelling te fietsen.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 27 mei 2021 16:38

Thomas rijdt altijd op de punt van het zadel...lijkt mij gruwelijk oncomfortabel, maar dat is iets persoonlijks. Van aert bvb schuift bijna niet naar voren ("als een blok op het zadel").

Als je veel kracht zet gaat je lichaam automatisch op zoek naar die positie waar ze het meeste kracht vindt. Een beetje naar voren schuiven is op zich niet zo erg omdat je bij veel kracht de rug kromt, bekken draait en de zitbotjes dus verkleinen (lopen conisch).

Als je constant naar voren schuift bij weinig kracht, of extreem ver naar voren schuift dan staat je zadel te hoog, of te ver naar achteren.

hayes

hayes 05 jun 2021 19:46

Ik denk idd dat het automatisch gebeurt. Ik heb Specialized Power Comp zadel en dat helt wat omhoog naar de achterkant net omdat je niet steeds naar achter zou schuiven. Want ik heb ook die neiging om steeds weer naar achter te schuiven. Het Power zadel zorgt er net voor dat je quasi steeds centraal zit. En dat zit heel fijn. Na jaren miserie onderaan (you know) sinds dit zadel quasi geen zadelkwaaltjes meer.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 05 jun 2021 21:11

Ik zit (zat) normaal midden op het zadel maar bij een versnelling of meer kracht aanwenden schuif (schoof) ik altijd naar achter. Met als groot voordeel dat je sneller, voorbij je bovenste dode punt, sneller kan aanzetten. (proef ondervinding) en dus minder tijd in je bovenste dode punt verblijft.Haha. :shock:

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 06 jun 2021 07:35

senior schreef: 03 mei 2021 22:39 Schuurlinnen op het zadel plakken. Deed Tony Martin ook om het schuiven tegen te gaan. Houdt wel rekening met extra slijtage van de broek, zeem en eventueel zitvlak. :mrgreen:
dit dus....
martin.jpg
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 06 jun 2021 18:35

Die reactie had ik toch wel wat eerder verwacht :shock:

Plaats reactie