Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lichamelijke kwalen na wielwissel?

david_deman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 okt 2020 11:23

david_deman 28 apr 2021 07:10

Hoi iedereen!

Een week of 2 geleden kocht ik nieuwe wielen voor onder mijn gravelbike. Na een jaartje met de standaard orbea wielen + 40 mm banden wilde ik eens voor de lente en de zomer met ‘’snellere’’ wielen rijden. Ik kocht me de Veltec alu speedal wielen + 30 mm strada bianca banden. Nu heb ik met deze combo 3 ritjes gereden met een totaal van een 180 km. Echter heb ik nu telkens de dag erna vrij veel last van een branderige onderrug. Tijdens het fietsen zelf nul last van de rug. 2 dagen na het fietsen is dit weg, maar ik moet wel dafalgan nemen om terug oké te zijn. Na 2 dagen voel ik mijn rug niet meer.

Ligt dat aan die nieuwe wielen? Ik had vorig jaar nooit last van mij rug. Kan de positie nu anders zijn op mijn fiets hierdoor? Miss dat deze wielen veel stijver zijn en ik zo meer klappen krijg op de rug? Die vorige wielen waren bij wijze mtb wielen die zeer comfortabel waren maar erg traag.

Ook heb ik nu wel tijdens het fietsen veel meer last van slapende vingers. Met name de linker wijsvinger. Ook dit is erger nu dan eind vorig jaar. Na het fietsen is dit meteen over.

Ik heb sinds november niet meer gefietst (geboorte zoon, nul slaap, nu pas beter). Ik ben dus pas opnieuw begonnen. Moet ik terug wennen aan het fiets gebeuren of moet ik eerder kijken voor een Bikefit en is mij positie op de fiets slecht door de nieuwe wielen?

Ik ben pas begonnen met wielrennen in 03/20. Corona deed me starten met fietsen/sporten :)

Zit dit nu te typen met een branderige rug na een fietstocht gisteren van 44 km.

Iemand tips?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 apr 2021 07:32

Combinatie van
- jouw lichaam moet opnieuw wennen
- jouw lichaam is afgepeigerd door structureel weinig slapen (ik kan er over meepraten, maandenlang slechte nachten door kinderen en hierdoor allerlei lichamelijke klachten)
- smallere banden zijn minder comfortabel dan bredere banden, wat voor bandenspanning gebruik je?

Jouw positie op de fiets heeft niets met de wielen te maken. Als je verder niets veranderd hebt aan de fiets en hiervoor nooit problemen had, zal het een kwestie zijn van weer rustig opbouwen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 apr 2021 08:10

Ik zou eens beginnen met core stability oefeningen. Daar lijkt mij het grootse deel van het probleem te zitten.
Campagnolo Ultra Dork

david_deman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 okt 2020 11:23

david_deman 28 apr 2021 09:06

Philippos schreef: 28 apr 2021 07:32 Combinatie van
- jouw lichaam moet opnieuw wennen
- jouw lichaam is afgepeigerd door structureel weinig slapen (ik kan er over meepraten, maandenlang slechte nachten door kinderen en hierdoor allerlei lichamelijke klachten)
- smallere banden zijn minder comfortabel dan bredere banden, wat voor bandenspanning gebruik je?

Jouw positie op de fiets heeft niets met de wielen te maken. Als je verder niets veranderd hebt aan de fiets en hiervoor nooit problemen had, zal het een kwestie zijn van weer rustig opbouwen.
Moet zeggen dat het te weinig slapen door de kleine inderdaad erg zwaar was, is. Ik ben in januari terug proberen starten met fietsen en na een tocht van 50 km was ik dan dagen ziek. Als je zo maar 3-4 u per nacht slaapt lukt het gewoon niet om te fietsen. Althans bij mij toen die periode toch niet.

Nu slaap ik toch al gemiddeld een 6 tal uren en lijkt het wel te lukken. Al zal dit zeker nog niet ideaal zijn.

De banden zijn 30 mm en op volle capaciteit opgeblazen. Ik kan deze misschien al een beetje lossen idd.

Moet ook wel zeggen dat ik natuurlijk de nieuwe wielen eens wilde "testen" en dat ik wel tijdens mijn 180 km aan ritjes de segmenten wat nagejaagd heb. Heb dus eigenlijk wel 2 x 70 km en 1 x 44 km full gas gereden dat mijn tong uit mijn mond ging.

Zal het wat rustiger aan doen en terug rustig opbouwen. Was misschien wat te enthousiast gestart.

Aan de fiets zelf behalve de wielen werd niets aangepast.

david_deman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 okt 2020 11:23

david_deman 28 apr 2021 09:06

Ernie C. schreef: 28 apr 2021 08:10 Ik zou eens beginnen met core stability oefeningen. Daar lijkt mij het grootse deel van het probleem te zitten.
bedankt voor de tip zal dit inderdaad eens moeten opzoeken en ook eens moeten opstarten.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 28 apr 2021 11:15

30 mm banden of 40 mm banden geeft veel meer korte kleine schokjes in je onderrug. Korte schokjes geven mij ook een branderig gevoel in onderrug. Is de reden, waarom ik met MTB ben gestopt.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
rchv
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:22

Gebruikersavatar rchv 03 mei 2021 18:02

Volgende rit weer eens proberen met je oude wielset? Sluit je iig uit of het daaraan ligt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 mei 2021 07:29

ophetkantje schreef: 28 apr 2021 11:15 30 mm banden of 40 mm banden geeft veel meer korte kleine schokjes in je onderrug. ............
Is dat zo? Hoe komt dat dan?

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 17 mei 2021 08:05

lugosi schreef: 17 mei 2021 07:29
ophetkantje schreef: 28 apr 2021 11:15 30 mm banden of 40 mm banden geeft veel meer korte kleine schokjes in je onderrug. ............
Is dat zo? Hoe komt dat dan?
De 30 mm rij je met meer druk dan de 40 mm banden, hierdoor is de vering van de band minder. Daarnaast kan het zijn dat de vorige wielset minder stijf is, dus dat deze ook nog iets veert. Bij elkaar zorgt dit voor meer/minder comfort.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 mei 2021 08:42

Schrijf het misschien niet helemaal handig, Bedoel dat ik met smallere banden meer korte schokjes in mijn rug krijg het verschil tussen 30 of 40mm breed is dan best groot, Bij 40mm wordt er veel meer gedempt en zijn de schokjes minder en ook duidelijk minder "fel".
Ach, ik zeg ook maar wat

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 mei 2021 09:13

Ok, ik snap wat je bedoelt.

Plaats reactie