vandaag iets vastgesteld wat ik niet begrijp. tijdens losrijden met een kameraad hebben we totaal verschillende wattages. we reden kort (40km) en naast elkaar. er was wel veel wind.
ik trapte gemiddeld (niet gewogen of NP) 176w, ofwel 2.5w/kg
hij trapte 201w, ofwel 2 w/kg
we hebben beide dezelfde assioma vermogensmeter.
kan dit een instelling zijn, alhoewel het geen NP of gewogen gemiddelde is waarop ik me baseer?
moet je, toch zeker op een vlakke rit, niet dezelfde w/kg hebben als je naast elkaar rijdt?
wattages vergelijken
Je formuleert het vrij onhandig NuitKor. Lees het nog eens na (ik snap wat je wil zeggen, maar technisch gezien wordt vermogen niet beïnvloed door....)
Ik herken overigens wel wat je zegt. Ik fiets vrij veel met fietsmaat R. Hij is een kop groter dan ik (of "als mij" zoals je dat tegenwoordig moet zeggen). Weegt ook een stukkie meer. We rijden naast elkaar en hij trapt zo maar 40W meer dan ik (of "als mij" in de moderne spelling).
Ik herken overigens wel wat je zegt. Ik fiets vrij veel met fietsmaat R. Hij is een kop groter dan ik (of "als mij" zoals je dat tegenwoordig moet zeggen). Weegt ook een stukkie meer. We rijden naast elkaar en hij trapt zo maar 40W meer dan ik (of "als mij" in de moderne spelling).
Verschil in snelheid bij gelijk vermogen bedoel ik. Dus wanneer je naast elkaar fietst is snelheid gelijk en ontstaat er dus verschil in benodigd vermogen door de redenen die ik hierboven aangaf.havana schreef: ↑25 apr 2021 20:51 Je formuleert het vrij onhandig NuitKor. Lees het nog eens na (ik snap wat je wil zeggen, maar technisch gezien wordt vermogen niet beïnvloed door....)
Ik herken overigens wel wat je zegt. Ik fiets vrij veel met fietsmaat R. Hij is een kop groter dan ik (of "als mij" zoals je dat tegenwoordig moet zeggen). Weegt ook een stukkie meer. We rijden naast elkaar en hij trapt zo maar 40W meer dan ik (of "als mij" in de moderne spelling).
En die maat van je zijn powermeter kan ook nog eens afwijken van die van jou.
Maar met een beetje logisch nadenken kan iedereen dat ook beredeneren.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 26 apr 2021 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 781
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Dus de ene renner (jij?) weegt zo'n 70kg en de ander zo'n 100kg. Het lijkt me dan ook dat die ander veel groter is dan jij. Zoals je weet, of zou moeten weten, kost luchtweerstand de meeste energie (vermogen is energie per seconde). op het vlakke. Het is aannemelijk dat de stroomlijn van de grotere renner (vooral bepaald door het frontaal oppervlak) nadelig is ten opzichte van die van jou.
Op deze webstek kan je rekenen met CdA (stroomlijn), dichtheid van lucht, rolweerstand en stijgingspercentage (bergop), etc.
Op deze webstek kan je rekenen met CdA (stroomlijn), dichtheid van lucht, rolweerstand en stijgingspercentage (bergop), etc.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
je komt uit het zwift tijdperk zeker. Waar w/kg dé waarde van vergelijken is.
Wat bergop direct waar is, maar op het vlakke vrijwel niet (afgezien van een verband tussen gewicht en frontaal oppervlak).
Als je beiden 30km/u wilt rijden. zul je beiden een vermogen van ~X moeten trappen. in watts.
Waarschijnlijk moet de dikke/grote meneer nog een klein beetje extra doen om zijn brede schouders door de lucht te klieven.
Stel X=240 watt.
Dan is de persoon van 60kg.,. al zo'n 4 W/kg aan het trappen En persoon van 80kg., slechts 3 W/kg., Waarschijnlijk 3.1 of 3.2 W/kg om te compenseren voor zijn grotere frontaal oppervlak. Dat is het . Op het vlakke gaat het grotendeels op de watts, niet op het gewicht.
Op zwift is daarom een vrijwel vlakke race indelen op w/kg categoriën ook wel grappig, rijd ik met 85kg veel makkelijker mee in dezelfde categorie, dan als het een parcours is dat steeds op en af gaat.
Wat bergop direct waar is, maar op het vlakke vrijwel niet (afgezien van een verband tussen gewicht en frontaal oppervlak).
Als je beiden 30km/u wilt rijden. zul je beiden een vermogen van ~X moeten trappen. in watts.
Waarschijnlijk moet de dikke/grote meneer nog een klein beetje extra doen om zijn brede schouders door de lucht te klieven.
Stel X=240 watt.
Dan is de persoon van 60kg.,. al zo'n 4 W/kg aan het trappen En persoon van 80kg., slechts 3 W/kg., Waarschijnlijk 3.1 of 3.2 W/kg om te compenseren voor zijn grotere frontaal oppervlak. Dat is het . Op het vlakke gaat het grotendeels op de watts, niet op het gewicht.
Op zwift is daarom een vrijwel vlakke race indelen op w/kg categoriën ook wel grappig, rijd ik met 85kg veel makkelijker mee in dezelfde categorie, dan als het een parcours is dat steeds op en af gaat.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013