Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Anarobe zone verhogen

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 apr 2021 21:18

Maar als iemand van 80kg ook maar dezelfde 5 w/kg op ftp benaderd... Dan zit die bij 3 w/kg inderdaad op die 240 Watt.. Terwijl TS, dan al bijna op zijn FTP zit.
Dus op 't vlakke Nederland heb je als verdergewicht heel heel weinig aan je w/kg... Het gaat om de watts.

Maar als je 52kg weegt, en je zit tussen wat grote gasten in koers... Doe dan niet te hard je best op kop... Je sloopt jezelf alleen maar (en de rest heeft er niet eens echt heel veel aan, want heel erg uit de wind zitten zal er niet bij zijn).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 apr 2021 22:53

Als ts achter een paar stevige mannen zit zal hij zich minimaal moeten inspannen en leest 150-160 watt af,maar zodra hij voorop komt dan is het kassa om dezelfde snelheid vast te houden en zeker met wind tegen.Hoe hoger de snelheid hoe hoger de weerstand hoe hoger het wattage om de snelheid vast te houden.
Succes met je komende trainingen💪💪💪
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 24 apr 2021 23:35

TL@ schreef: 24 apr 2021 09:14 [

Aero is alles.

Ik ben woensdag naar de Zeelandbrug en Oesterdam gereden (wind, veel wind) en kwam 215km later met een gemiddeld vermogen van 220W (233W genormaliseerd) op 31.7km/u gemiddeld uit. Dat was solo en met een groot lijf:
Gewoon nieuwsgierig....hoe hard was dat dan? De windkracht?

Ik vandaag 190 watt nodig, om gemiddeld 28 km/u te rijden. Wind was 26 km/u uit Noorden

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 apr 2021 06:44

In België was er weinig wind (10-15km/u) en in Zeeland een heel stukje meer (die oranje windzakken die de windrichting en -snelheid aangeven stonden telkens volledig gestrekt, dus meer dan 25km/u) en uit het noorden.
Afbeelding

Maattom
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2021 18:52

Maattom 25 apr 2021 11:37

MarkVeenstra schreef: 24 apr 2021 21:18 Maar als iemand van 80kg ook maar dezelfde 5 w/kg op ftp benaderd... Dan zit die bij 3 w/kg inderdaad op die 240 Watt.. Terwijl TS, dan al bijna op zijn FTP zit.
Dus op 't vlakke Nederland heb je als verdergewicht heel heel weinig aan je w/kg... Het gaat om de watts.

Maar als je 52kg weegt, en je zit tussen wat grote gasten in koers... Doe dan niet te hard je best op kop... Je sloopt jezelf alleen maar (en de rest heeft er niet eens echt heel veel aan, want heel erg uit de wind zitten zal er niet bij zijn).
Dat is ook een beetje het probleem voor mij, met de koersen in NL.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 apr 2021 14:02

Maattom schreef: 25 apr 2021 11:37
MarkVeenstra schreef: 24 apr 2021 21:18 Maar als iemand van 80kg ook maar dezelfde 5 w/kg op ftp benaderd... Dan zit die bij 3 w/kg inderdaad op die 240 Watt.. Terwijl TS, dan al bijna op zijn FTP zit.
Dus op 't vlakke Nederland heb je als verdergewicht heel heel weinig aan je w/kg... Het gaat om de watts.

Maar als je 52kg weegt, en je zit tussen wat grote gasten in koers... Doe dan niet te hard je best op kop... Je sloopt jezelf alleen maar (en de rest heeft er niet eens echt heel veel aan, want heel erg uit de wind zitten zal er niet bij zijn).
Dat is ook een beetje het probleem voor mij, met de koersen in NL.
En toch zijn er genoeg die niet zoveel wegen, maar wel hard rijden. Licht zijn hoeft niet altijd te betekenen dat je niet kunt koersen. Tussen de wielen rijden, sturen, weten wanneer je mee moet etc bepaald uiteindelijk veel meer je uitslag.

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54

Gebruikersavatar CampaYolo 25 apr 2021 14:24

NuitKor schreef: 25 apr 2021 14:02
Maattom schreef: 25 apr 2021 11:37

En toch zijn er genoeg die niet zoveel wegen, maar wel hard rijden. Licht zijn hoeft niet altijd te betekenen dat je niet kunt koersen. Tussen de wielen rijden, sturen, weten wanneer je mee moet etc bepaald uiteindelijk veel meer je uitslag.
Als kleiner persoon heb je ook een licht aerodynamisch voordeel lijkt me. Je eigen frontale oppervlak is kleiner, en als de hulk achter in je wiel zit pakt ie alsnog wind.
Boerke van buut'n

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 apr 2021 14:34

CampaYolo schreef: 25 apr 2021 14:24
NuitKor schreef: 25 apr 2021 14:02
Maattom schreef: 25 apr 2021 11:37

En toch zijn er genoeg die niet zoveel wegen, maar wel hard rijden. Licht zijn hoeft niet altijd te betekenen dat je niet kunt koersen. Tussen de wielen rijden, sturen, weten wanneer je mee moet etc bepaald uiteindelijk veel meer je uitslag.
Als kleiner persoon heb je ook een licht aerodynamisch voordeel lijkt me. Je eigen frontale oppervlak is kleiner, en als de hulk achter in je wiel zit pakt ie alsnog wind.
Precies..Ik ben zelf met 1m80 niet de grootste en zit vrij laag op de fiets, maar vanochtend reed ik met iemand die nog kleiner is en een smalle rug. Zit ook erg laag. Ik zat in het wiel niet heel comfortabel.

Onderling wattage vergelijken is ook nogal lastig. Fietste donderdag met iemand die iets groter is en zwaarder. Je zou verwachten dat zijn vermogen bij thuiskomst wat hoger zou zijn, maar hij zat op 180w en ik 207w. Veel naast elkaar gereden of om en om op kop. Hij met een stages dubbelzijdig, ik met een quarq. Mijn Quarq geeft dezelfde waardes als mijn Wahoo kickr core en P2M.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 25 apr 2021 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 apr 2021 17:28

aero is alles bepalend in dat geval, spacer meer of minder onder het stuur, smaller stuur, ellenbogen gebogen naast het lichaam of net niet. Dat zijn de dingen die uitmaken.

Met 52kg ga je het op lomp vermogen altijd moeten afgeven (zeker als er wat wind staat)
Koersen uitkiezen in Limburg is een oplossing ;-)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 apr 2021 17:49

TL@ schreef: 25 apr 2021 17:28 aero is alles bepalend in dat geval, spacer meer of minder onder het stuur, smaller stuur, ellenbogen gebogen naast het lichaam of net niet. Dat zijn de dingen die uitmaken.

Met 52kg ga je het op lomp vermogen altijd moeten afgeven (zeker als er wat wind staat)
Koersen uitkiezen in Limburg is een oplossing ;-)
Ja klopt. Qua spacer kan je beter kiezen voor een spacer extra zodat je je armen meer kunt buigen dan stuur lager en met gestrekte armen naar beneden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 apr 2021 19:00

Maattom schreef: 24 apr 2021 12:15
150w is misschien een beetje aan de lage kant. Maar iemand van 80KG moet al 240w trappen voor dezelfde wkg. Meestal komen blokjes bij mij ietsje later in het seizoen pas.
Dat is dus een van de problemen. Altijd meteen starten met blokken. Je mag een weekje zonder als je weer start. Zeker in jouw geval.

Hoe lang duren je wedstrijden. Los van lage gewicht denk ik dat je verkeerd om traint.

En ga mountainbiken, geen betere blokken training.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 apr 2021 09:51

scepticus schreef: 24 apr 2021 20:17 Lekker mountainbiken!
Gecondoleerd scepticus:
https://nos.nl/l/2378677
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie