Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Anarobe zone verhogen

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 apr 2021 15:43

Dit gaat waarschijnlijk beter als je ouder wordt. Je lichaam moet aan deze inspanningen wennen en er sterker van worden.
Verder is het oefenen, oefenen, oefenen.
In de koers niet op kop rijden. Wielrennen is een harde sport. Je 9.999 tempoversnellingen opvangen en bij de 10.000e kapot zitten en de slag missen

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 apr 2021 16:44

TL@ schreef: 24 apr 2021 09:14
Aspide83 schreef: 23 apr 2021 21:28 Reed ik maar 31 km/u met laag wattage. Afgelopen weken 200 watt nodig om 27 km/u te halen.

Maar je moet trainen wat je wilt zijn. Veel blokken rondom je drempel. En wat intervallen.
Aero is alles.

Ik ben woensdag naar de Zeelandbrug en Oesterdam gereden (wind, veel wind) en kwam 215km later met een gemiddeld vermogen van 220W (233W genormaliseerd) op 31.7km/u gemiddeld uit. Dat was solo en met een groot lijf
@Maattom:

Aero en puur vermogen is hier de sleutel. Als je deze vermogens niet kan trappen als 17 jarige met ca 52 kg is het helemaal niet erg. Je ziet ook de lichtere klimmers en klassement renners niet de vlakke koersen op kop stoempen. Doen ze dat wel zijn ze na 100 km uitgepiert en liggen ze naast de fiets.

Bij het klimmen ben jij met je gewicht en vermogen erg in het voordeel. Zo ook mijn zoon ( inmiddels 23 maar nog steeds 59 kg bij 1.81 en 4,5 W/kg FTP ). Op het vlakke kan hij mee - maar gaat het echt hard dan moet hij het toch echt afleggen tegen de stoempers met 80 kg die dan 300W trappen ( 3.75 W/kg ) bij zeg 38km/h.

Dit komt overeen met 3,75 W/kg - en dan moet jij al bijna 5.5 W /kg trappen voorop dus ben je snel uitgepiert. Je hebt iets aero voordeel omdat je smaller bent - maar de vermogens moeten toch wel getrapt worden.

Gaat het omhoog en trap jij op je gemakje 4.5 W/kg dan moet een 80 kg patser al weer 400 W gaan trappen om jou bij te benen - en dat wordt toch moeilijker - zeker als het langer duurt.

Zoals je in je opening zegt : HR van 130 bij 31 km/h is leuk maar zegt niets over wind / weer en wattage. Ik neem aan dat je bij een kop beurt in de koers toch wel op 40 - 44 Km/h uur trapt en dan neemt de weerstand door wind / frontaal oppervlak flink toe.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 apr 2021 11:06

W/Kg wordt ook vaal een beetje uit zijn verband gerukt net als FTP.

Je kan beter 80kg zijn en 4,5w/kg trappen dan 60kg en 5w/kg
Leuk iets harder omhoog, maar je komt ook meer gesloopt bij de klim aan.

FTP ook zo leuk, 350watt FTP maar wat kan je na 3 uur nog? en wat kan je nog na 2 minuten 450watt?
Iemand die een FTP heeft van 20% hoger zal best in het voordeel zijn, maar bv 10% dan gaat het toch al heel ergens anders om.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 apr 2021 11:38

Dat van FTP kan ik beamen. Bij ons in de club zijn er 2 met een hoger FTP dan ik maar na 3 uur doorrijden, rijd ik ze er zonder veel problemen af (en mijn spurt blijft ook nog eens intact na meerdere uren op de fiets)

Die FTP waarden (in Zwift?) zeggen dus niet alles
Afbeelding

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 772
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 30 apr 2021 12:29

rene schreef: 29 apr 2021 16:44 Gaat het omhoog en trap jij op je gemakje 4.5 W/kg dan moet een 80 kg patser al weer 400 W gaan trappen om jou bij te benen - en dat wordt toch moeilijker - zeker als het langer duurt.

Het begrip "klimmersverdriet" lijkt nog niet algeheel bekend.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 apr 2021 20:38

Klein_Verzet schreef: 30 apr 2021 12:29
rene schreef: 29 apr 2021 16:44 Gaat het omhoog en trap jij op je gemakje 4.5 W/kg dan moet een 80 kg patser al weer 400 W gaan trappen om jou bij te benen - en dat wordt toch moeilijker - zeker als het langer duurt.

Het begrip "klimmersverdriet" lijkt nog niet algeheel bekend.
Ik ken het begrip klimmersverdriet wel, maar even in de realiteit. Hoeveel van de fietsers hier op het forum trapt 6.5 W/kg zoals op de site staat. Ik denk dat het er minder dan 2 zijn. Ik denk dat het merendeel hier van de 80 Kg fietsers nog geen 300 Watt ( 3.75 W/kg ) kan trappen een klein uur lang.

Mijn stelling was dus ook dat TS een prima vermogen trapt voor zijn leeftijd en waar menig jaloers op kan zijn. Dat hij het moeilijker heeft op de vlakkere stukken op kop van de koers komt door zijn leeftijd / gewicht / absolute vermogen wat hij kan trappen. Dat hij met 4.5 W/Kg bijna iedereen van het forum hier op een hoop trapt tijdens een lange klim weet ik wel zeker.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 apr 2021 21:08

rene schreef: 30 apr 2021 20:38
Klein_Verzet schreef: 30 apr 2021 12:29
rene schreef: 29 apr 2021 16:44 Gaat het omhoog en trap jij op je gemakje 4.5 W/kg dan moet een 80 kg patser al weer 400 W gaan trappen om jou bij te benen - en dat wordt toch moeilijker - zeker als het langer duurt.

Het begrip "klimmersverdriet" lijkt nog niet algeheel bekend.
Ik ken het begrip klimmersverdriet wel, maar even in de realiteit. Hoeveel van de fietsers hier op het forum trapt 6.5 W/kg zoals op de site staat. Ik denk dat het er minder dan 2 zijn. Ik denk dat het merendeel hier van de 80 Kg fietsers nog geen 300 Watt ( 3.75 W/kg ) kan trappen een klein uur lang.

Mijn stelling was dus ook dat TS een prima vermogen trapt voor zijn leeftijd en waar menig jaloers op kan zijn. Dat hij het moeilijker heeft op de vlakkere stukken op kop van de koers komt door zijn leeftijd / gewicht / absolute vermogen wat hij kan trappen. Dat hij met 4.5 W/Kg bijna iedereen van het forum hier op een hoop trapt tijdens een lange klim weet ik wel zeker.
Bij klimmersverdriet gaat het er niet om dat je 6.5wkg kunt trappen, maar dat een lichtere renner op een fiets van 6.8kg in verhouding meer benadeelt wordt door de fiets dan een zwaardere renner. Stel iemand weegt 60kg dan is de fiets 11.3% van het geheel en bij de renner van 80kg 8.5%.

Ik ervaar trouwens hetzelfde als TS. Weeg 67kg en rij 310w op FTP (laatste test was 25min 325w). Paar bevriende renners rijden meer vermogen op FTP en zijn 10kg zwaarder, maar heb er op het vlakke toch wel vaak klauwen aan om ze bij te houden als het echt hard gaat. Bergop ben ik ze dan weer makkelijk de baas.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 apr 2021 21:25

Bij klimmersverdriet gaat het er niet om dat je 6.5wkg kunt trappen, maar dat een lichtere renner op een fiets van 6.8kg in verhouding meer benadeelt wordt door de fiets dan een zwaardere renner. Stel iemand weegt 60kg dan is de fiets 11.3% van het geheel en bij de renner van 80kg 8.5%.


Beste Nuitkor .... dat snap ik ook wel, maar aangezien wij amateurs neuzelen in de marge maakt het voor mij geen reet uit of mijn fiets 6.8 kg of 7.5 kg weegt, zoals zo vele hier. Het ging voor mij er om dat TS met zijn 4.5 W/kg op de klimmetjes hetzelfde ervaart als jij - dat je de zwaardere renners er gewoon af rijdt.

Egan Bernal ( 60 kg ) zal bv op een fiets van 10 kg ( 16% van zijn gewicht ) ons nog de stront voor de ogen fietsen, al pakken wij ( 80 kg ) een fiets van 6 kg. ( 7,5% van ons gewicht ) ondanks dat wij in het voordeel zijn vlgs klimmersverdriet. :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 apr 2021 21:29

rene schreef: 30 apr 2021 21:25 Bij klimmersverdriet gaat het er niet om dat je 6.5wkg kunt trappen, maar dat een lichtere renner op een fiets van 6.8kg in verhouding meer benadeelt wordt door de fiets dan een zwaardere renner. Stel iemand weegt 60kg dan is de fiets 11.3% van het geheel en bij de renner van 80kg 8.5%.


Beste Nuitkor .... dat snap ik ook wel, maar aangezien wij amateurs neuzelen in de marge maakt het voor mij geen reet uit of mijn fiets 6.8 kg of 7.5 kg weegt, zoals zo vele hier. Het ging voor mij er om dat TS met zijn 4.5 W/kg op de klimmetjes hetzelfde ervaart als jij - dat je de zwaardere renners er gewoon af rijdt.

Egan Bernal ( 60 kg ) zal bv op een fiets van 10 kg ( 16% van zijn gewicht ) ons nog de stront voor de ogen fietsen, al pakken wij ( 80 kg ) een fiets van 6 kg. ( 7,5% van ons gewicht ) ondanks dat wij in het voordeel zijn vlgs klimmersverdriet. :lol:
Klopt, die verschillen zijn voor ons veel te marginaal. Ik heb ook geen idee hoe zwaar mijn fiets is, iig eerder richting de 7.5kg dan de 6.8kg ;)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 30 apr 2021 22:06

Hoewel ik niet per se met het onderwerp van dit topic bezig ben, moet ik zeggen dat ik de aangehaalde website van fietsica zeer boeiend, leerzaam en verhelderen vind.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 apr 2021 22:42

Maattom schreef: 23 apr 2021 18:59 ...
Ik kamp een beetje met het probleem dat ik vrij snel verzuur in een anarobe zone. Ikzelf ben 17jr en weeg 52kg, mijn FTP ligt rond 250w. ...
2 tips:
- doe in wedstrijden niet wat je niet kan...: Dus gewoon niet op kop rijden of echt maar heel kort op kop rijden. Je bent een lichtgewicht; op platte hollandse wegen heb je alle recht je achter de brede ruggen te verbergen. Er moet er maar eentje bij zijn met een FTP van 350W, veel zwaarder en heel wat lagere watt/kg, en je wordt helemaal aan de gort gereden als je niet oppast.
- zoek een trainer... Er zijn veel adviezen, maar je moet het ook nog eens doen natuurlijk. Dan kan je overleggen op basis van wat je goed kan, wat je beter wil , hoeveel tijd je er in wil stoppen etc... hoe je met je training het meeste rendement te halen. Het is ook geen exacte wetenschap - in de zin dat je de adviezen die hier kwamen niet zomaar kan overnemen om succes te hebben.

Als je wedstrijden zoekt, als je binnenkort het jeugdwielrennen terug start: zoek wat lokale wedstrijden op in de Belgische Ardennen met wat hoogtemeters (al is het parcours van een wedstrijd terugvinden niet evident). En op een handvol renners na, is daar het niveau ook niet altijd zeer hoog.

Walter

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 apr 2021 23:49

Hier nog wat leesvoer en tevens de juiste spelling van “anarobe”
;)
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Anaerobe_drempel
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie