Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Anarobe zone verhogen

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 01 mei 2021 11:03

NuitKor schreef: 30 apr 2021 21:08
rene schreef: 30 apr 2021 20:38
Klein_Verzet schreef: 30 apr 2021 12:29


Het begrip "klimmersverdriet" lijkt nog niet algeheel bekend.
Ik ken het begrip klimmersverdriet wel, maar even in de realiteit. Hoeveel van de fietsers hier op het forum trapt 6.5 W/kg zoals op de site staat. Ik denk dat het er minder dan 2 zijn. Ik denk dat het merendeel hier van de 80 Kg fietsers nog geen 300 Watt ( 3.75 W/kg ) kan trappen een klein uur lang.

Mijn stelling was dus ook dat TS een prima vermogen trapt voor zijn leeftijd en waar menig jaloers op kan zijn. Dat hij het moeilijker heeft op de vlakkere stukken op kop van de koers komt door zijn leeftijd / gewicht / absolute vermogen wat hij kan trappen. Dat hij met 4.5 W/Kg bijna iedereen van het forum hier op een hoop trapt tijdens een lange klim weet ik wel zeker.
Bij klimmersverdriet gaat het er niet om dat je 6.5wkg kunt trappen, maar dat een lichtere renner op een fiets van 6.8kg in verhouding meer benadeelt wordt door de fiets dan een zwaardere renner. Stel iemand weegt 60kg dan is de fiets 11.3% van het geheel en bij de renner van 80kg 8.5%.

Ik ervaar trouwens hetzelfde als TS. Weeg 67kg en rij 310w op FTP (laatste test was 25min 325w). Paar bevriende renners rijden meer vermogen op FTP en zijn 10kg zwaarder, maar heb er op het vlakke toch wel vaak klauwen aan om ze bij te houden als het echt hard gaat. Bergop ben ik ze dan weer makkelijk de baas.
Even voor de goede orde, ik noem "klimmersverdriet" vanwege de getallen die je noemt, welke niet correct zijn. Als de lichtere renner 4,5w/kg bergop trapt dan hoeft de renner van 80kg geen 400w (5w/kg) te trappen, maar minder dan 4,5w/kg; wat minder dan 360w is.

Plaats reactie