Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Opbouw veldrit seizoen 2021-2022

Veldritfan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2020 17:25

Veldritfan 15 mar 2021 13:26

Dag allemaal ,

Sinds vorig jaar doe ik aan veldrijden , ik reed al wel langer met de fiets maar heb beslist om op amateurniveau te rijden. Ik ben trouwens 19 op dit moment. Ik heb al 2 wedstrijden gereden , de rest werd afgelast door corona.

Ik wil dit zo professioneel mogelijk aanpakken , maar heb hier wat hulp bij nodig van de mensen die meer van training kennen.

Hoe ik het nu aanpak zal ik de komende 4 weken opbouwend lopen en zwemmen , namelijk 3 keer de week lopen en 2 keer zwemmen. In de 4 de week komt een herstelweek.

Daarna zou ik 3 maanden in D1 trainen. Dit ook opbouwend startend met een 4 a 5 tal ritten in de week van 1,5 uur tot hetzelfde patroon maar dan 4uur trainingen.

Maar dan zit ik vast , we zitten dan in juli , en ik zou rond midden november top willen zijn. Kan ik dan best in juli beginnen met D1 trainingen te beginnen vervangen met D2 (intensieve duur) en D3 (intensief (interval)). en tegen augustus CX trainingen? Of zie ik dit volledig verkeerd? Hoe zouden jullie het beste opbouwen? Ik ben al enige training gewoon en wil echt een mooi niveau halen , 4 a 5 keer de week trainen is dus zeker doenbaar.

Alvast bedankt ,

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 mar 2021 13:47

Los van de fysiologische opbouw.., zou ik zo veel mogelijk CX trainen als kan. Want volgens mij is behendigheid super belangrijk. Plus ervaring op allerhande verschillende omstandigheden en ondergronden.
Hoe meer kilometers je maakt in het terrein, hoe beter je zult worden in het inschatten van de situatie van de ondergrond, de bochten, de kuilen etc. incl wellicht bandenkeuze, bandenspanning etc.

Bij wegrennen en rijden in een peloton moet je ook ervaring op doen. Maar is het technische deel relatief eenvoudig en moet je vooral zo hard mogelijk leren fietsen.
Bij veldrijden zit zo veel meer techniek, inzicht, ervaring, handigheid etc. En hoe beter je bent, hoe ontspannender je allerhande situaties door kunt rijden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 15 mar 2021 15:16

Je moet zeker niet maanden achter elkaar alleen maar D1 doen en dan weer alleen maar D2.....
In het begin van de opbouw zal de nadruk wel liggen op D1 en doe je maar heel weinig intensiteit.

Voor veldrijders is kracht, core en lenigheid ook essentieel.

Tegenwoordig rijden veldrijders in de zomermaanden ook al een redelijk aantal wegwedstrijden.

Daarnaast heb je ook nog eens de specifieke crosstraining.

Als je echt vast zit, kun je misschien overwegen om een echte trainer in te schakelen.

Veldritfan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2020 17:25

Veldritfan 15 mar 2021 15:36

Hoe wissel je deze dan best af? Je kan toch moeilijk in april al intervallen beginnen doen als je alleen maar cross wedstrijden wilt rijden?

Moet je dan beter gewoon na een aantal weken d1 er een vervangen door d2 en zo na een aantal weken deze allemaal vervangen ?

Dus mijn vraag is nu : hoe zit die macroplanning eruit tussen april en augustus, hoe wissel je f in trainingen , hoe bouw je je conditie op tot je ultiem voorbereid voor de cross?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 15 mar 2021 16:05

Je zou nu, buiten de echte D1 trainingen, een paar keer per week een kortere training kunnen doen met blokjes in een hogere zone.
Of een helling x keer oprijden met een zware versnelling.

De mogelijkheden zijn eindeloos en het is bijna een wetenschap op zich om een specifiek op jou afgestemd schema te maken.
Vandaar, als je echt niet weet van welk hout pijlen maken, is een goede trainer goud waard.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 mar 2021 20:59

Veel clubs hebben ook een veldrijden afdeling misschien is dat iets voor je.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Pilostilo
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 jan 2015 09:47

Pilostilo 16 mar 2021 06:32

Ik zou je vooral niet druk maken wanneer je als amateur gaat fietsen. Wanneer je komende winter pas goed wilt zijn, maakt het niet zoveel uit wat je komende periode doet. Ga vooral lekker fietsen zoveel je wilt en geniet van het luikende voorjaar. Dit kan zowel op de weg of de crosser. Van de zomer kun je meer specifieke trainingen inpassen. Aangezien het veldrijden intensief is, kan dit heel goed met clubkoersen of amateur koersen op de weg. Als je dat niet wilt kun je zelf je eigen trainingen intensiever maken. De meeste veldrijders zullen vanaf september meer met de crosser gaan trainen om de basis en kracht die zij van de weg hebben technisch om te zetten naar kracht en uithouding in het veld. De duur neemt dan af, maar de intensiteit en focus op techniek nemen toe. Indien je weinig ervaring hebt met veldrijden, maar wel goed wilt zijn, moet je misschien wat inhalen. Dan zou ik van de zomer al af en toe met de crosser het bos in gaan.

Het hangt er ook van af wat je zelf mist, of waar je minder goed in bent. En hoe druk je je daar om maakt. Als je van nature explosief bent, maar niet technisch, zul je meer baat hebben bij een groter deel techniek training op de crosser. Andersom hetzelfde. Ik zou je sowieso aanraden om van de zomer proberen wat wegwedstrijden te rijden. Daar komt alles samen, van bochtentechniek, tot het rijden in een peloton, tot het explosieve karakter van de wedstrijden. Afhankelijk van hoe intensief je van de zomer getraind hebt, of hoeveel je gefietst hebt, zou ik voordat je in september echt gaat focussen op het crossen een week tot 10 dagen niks doen.

Nijkie zijn tip is heel goed. Zeker met veldrijden heb je veel baat bij clubtrainingen die over het algemeen een goede trainer tot hun beschikking hebben. Indien je weet wie dat is bij de club bij jou in de buurt, of wie er nu als amateur bij een club bij jou in de buurt veel aan veldrijden doet, kun je via die weg altijd meer technische begeleiding vragen. Samen fietsen en zien hoe iemand met ervaring een bocht door rijdt kun je niet in een trainingsschema zetten, maar is mijns inziens wel het belangrijkste

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 16 mar 2021 08:56

Veldritfan schreef: 15 mar 2021 13:26
Ik wil dit zo professioneel mogelijk aanpakken
Als je het al zo professioneel mogelijk wil aanpakken, dan kan je toch beter, tegen geringe betaling, een trainer in de arm nemen?
Opgeven is geen optie!

BeCompetitive.nl
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2021 20:52

BeCompetitive.nl 18 mar 2021 20:58

@veldritfan

Ik begeleid al renners en wil je wel voorzien van vrijblijvend advies om je op weg te helpen naar het veldritsezoen.

je kan contact opnemen via info@becompetitive.nl

Ik zal dan je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden

RemyMXX
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2017 16:23

RemyMXX 09 apr 2021 18:39

Waar woon je? Veel mountainbikeparcoursen zijn prima te doen op je veldrit fiets, doe ik ook. 1,5 stukgaan. Goeie interval en perfect voor je techniek.

Plaats reactie