Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fiets te klein?

niels123
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2021 09:14

niels123 03 mar 2021 09:20

Beste medefietsers,

Ik beschik momenteel over een Specialized Allez Sprint maat 52, en meet zelf 175 cm (binnenbeenlengte 78 cm).

Na wat opzoekingswerk ben ik tot de conclusie gekomen dat de kadermaat eigenlijk 48 cm meet en bijgevolg te klein is voor mijn lengte.

Nu heb ik volgende vragen:
Welke aanpassingen kan ik doorvoeren om het verschil zo klein mogelijk te maken? En is dit überhaupt wel mogelijk?
Kan het kwaad om elke week een 4-tal uur op dit model te fietsen?
Of is het verschil te groot en stellen jullie voor om de fiets onmiddellijk te verkopen?

Alvast bedankt iedereen voor de hulp!

Mvg,

Niels

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 03 mar 2021 09:49

Ik stel dat het frame prima past.

Het is een sloping frame met een zitbuis van i.d.d. 48 cm, maar met een e.t.t. van bijna 54cm.

Past dus prima bij jouw lichaamsverhoudingen met een relatief lang bovenlichaam en relatief korte benen (en armen?)
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 03 mar 2021 11:30

Iets zegt mij dat dit niet het antwoord is waar TS op gehoopt had. Ik vermoed dat hij op zoek is naar een excuses om een nieuwe fiets te kopen
o'7o

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 03 mar 2021 12:14

ik ben iets kleiner dan jij maar heb een langere bbl,
172cm 82cm
enkele maatjes 54 zal ik passen maar liever heb ik toptubes van 54cm, komt ook door het kortere boven lichaam, daarmee kan ik minder ver strekken. dat wil eigenlijk zeggen dat veel 54cm frames te groot zijn.

maar ik zou prima op een sprint 52 of 54 passen. het komt neer op de fijne afstelling.
dus: spacers, setback, stem lengte, reach stuur, positie remgrepen en de vaak vergeten stuur breedte..

zit je nu op een uiterste, maximale spacers bijvoorbeeld, en je zit te diep voor je gevoel dan kan je een groter frame passen of een ander type frame.
bedenk wel dat je korter en dieper kan zitten, je krijgt een bollere rug en dat is soms best prima.
als je langer gaat zitten, kan dezelfde diepte soms overstrekt zijn, 10mm is al een behoorlijk verschil,
dus probeer het uit met je huidige fiets kan je prima een maat groter simuleren met een andere stuurpen, beetje meer setback en wat spacers. probeer dit voor langer dan 3weken.
en je weet het resultaat.

meeste mensen rijden trouwens op een te groot frame, dus vergelijk je niet met je maatjes/buurmannen.
ik denk ook altijd dat mijn frame te groot is, een 53 pinarello.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 03 mar 2021 12:16

hier kan je een beetje mee spelen,
https://www.velogicfit.com/frame-comparison

niels123
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2021 09:14

niels123 03 mar 2021 13:19

Bedankt iedereen voor de feedback.

@Douglas: Het is eigenlijk voornamelijk het tegenovergestelde, ik heb deze fiets nog maar recent aangekocht en zoek bijgevolg redenen om deze te kunnen behouden.

@mackersv2.0: Mijn armlengte is 64 cm. Ik heb vorige week contact opgenomen met een fietsverdeler van Specialized, en die zei me de fiets opnieuw te verkopen aangezien deze veel te klein was voor mijn gestalte.
Vandaar dat ik hier even wou nagaan of deze informatie wel correct is.

Dus als ik het goed begrijp, kan ik deze fiets zeker een kans geven?

@TKMP: Bedankt voor de informatie, de site zal ik zeker eens raadplegen!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 mar 2021 14:06

Misschien een foto van de fiets, liefst met jezelf erop. Dat geeft wat meer inzicht.

En..,. als je nu fietst, ervaar je klachten? Problemen?
Dus is er een noodzaak om dit verder uit te zoeken, of puur bevestigen of je met deze fiets al dan niet uit de voeten kunt?

4u per week erop zitten zal het probleem niet snel zijn. Misschien als hij echt niet goed blijkt te zitten en je die 4u fietsen in 1 ochtend aaneengesloten rijdt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

hayes

hayes 03 mar 2021 15:16

Lijkt me inderdaad de eerste vraag die je moet stellen: zit je nu goed? Problemen na langere ritten?
Indien je geen probleem hebt, is er geen probleem ;)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 mar 2021 20:12

Heb je foto's van opzij?

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 24 mar 2021 10:56

Spesh maat 52 is perfect (af te stellen) voor iemand van 1.75m.

Een 54 zou ook kunnen maar daar zal je veel meer rechtop icm korte stuurpen op zitten. Geeft je minder mogelijkheden.

BBL van 78 is eerder laag voor 1.75m dus dan zou ik al zeker geen 54 nemen. Moest je nu extreem lange benen hebben voor je lengte, dan zou je mogelijks nogal veel spacers nodig hebben op een 52.

Plaats reactie