Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

tenminste éen maal daags een rondje

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 27 jan 2021 16:02

Omdat het fietsen afgelopen jaar niet zo ging als dat ik graag wilde (iets met Corona, eigen bedrijf, andere woonwerk situatie, dat soort dingen) mij dat 10 kg in de plus bracht terwijl ik een paar jaar gelde 40kg was afgevallen en ik eigenlijk ook van de longarts fietsen op recept had. Bedacht ik mij 31 december.. ...

Weet je wat... ik stap morgenochtend op de fiets en vanaf nu doe ik tenminste iedere dag een rondje.

1 januari echter zat ik om 7.30 bij de Hap met mw de Poldertoerist dus die dag dat lukte niet. Vervolgens werd ze opgenomen in het ZH. Dus was fietsen niet het belangrijkste. Na een weekje was ze weer thuis. En toen ben ik op dat moment maar begonnen..

Ik ben gewoon benieuwd of het me gaat lukken om tenminste iedere dag te fietsen of een uurtje te skaten
tot nu toe gaat het bij mij in ieder geval goed. Al zitten er al wel veel rondjes op de

Spinningbike bij. Maar dat mag de pret niet drukken.


nu werd ik op gewezen dat iemand van Leon de Kort dat ook ooit gedaan heeft inmiddels heb ik zijn boek daarover ook. Maar hij is vast niet de enige.

Zijn er hier nog meer mensen die dit doen, of hebben gedaan? en.... hoe beviel/bevalt het?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 27 jan 2021 17:29

Wat is je doel? Is het doel iedere dag actief zijn, wil je afvallen, wil je fitter/beter worden? Persoonlijk probeer ik dit soort dwangmatige doelstellingen te vermijden (op de Festive 500 na dan ;) ) . Trainen/sporten is voor mij een middel, niet een doel an sich. Ga je dadelijk met een verkoudheid of griepje jezelf dan toch op de fiets slepen?

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 27 jan 2021 22:01

Wat is het doel... Het voornaamste doel is dat als ik iedere dag sport ik mijn longen in conditie houdt (copd). Dat mag je vertalen naar fitter worden. Bijvangst is, weet ik uit ervaring dat ik dan ook weer rustig aan af zal vallen.

Normaal gesproken waren mijn woonwerk km's plus de extra rondjes die ik deed voldoende om het doel "longen in conditie" te behalen. ik heb gemerkt dat dit de afgelopen tijd steeds moeilijker ging, met thuiswerken enz.. Ik toch merk dat mijn longen stiekempjes wat achteruitgaan en waarbij ik nu dus ook weer aan begon te komen. Dat proces wil ik echt keren. Dus vandaar dat ik mijzelf het doel stel... iedere dag Fietsen of skeeleren.

En ben ook echt benieuwd of dat lukt. hoeveel dagen zal het zijn in december? ik tel geen km's, en ook geen activiteiten. dus 2 activiteiten op een dag telt als 1. Dus bijvoorbeeld 2x woonwerk is 1 dag. in de ochtend zelf en later met mijn vriendin etc. is gewoon 1 dag erbij.

En met griep moet je niet sporten. dus mocht dat voorkomen... tja. dan is dat een dag niet gefietst.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 jan 2021 00:24

Gewoon niet ziek worden en als je fietst is je weerstand/conditie ook wel goed.
Ok vast een dagje dat je een beetje verkouden bent maar dan is rondje fietsen ook wel lekker het hoeft (en kan) ook niet elke dag hard gaan.

En ja ik had dat doel ook een keertje, 365 dagen van het jaar iedere dag een rondje, inmiddels staat de teller op ruim 1000 dagen want ja waarom zou je na 365 dagen stoppen.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 28 jan 2021 12:35

1000 dagen.. wow!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 28 jan 2021 12:46

Ach, je hebt altijd nog Kurt Searvogel en Amanda Coker als je een echte uitdaging zoekt.. Waarom elke dag een rondje als je het ook serieus aan kan pakken?

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 28 jan 2021 15:17

omdat iedere dag een rondje mij haalbaar lijkt.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 29 jan 2021 08:24

En hoe groot is dat rondje dan?
Gr Roos

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 29 jan 2021 09:44

Dat is een beetje afhankelijk van welke fiets ik pak (single speed, Racer, MTB of spinningbike en de omstandigheden. Ik kan erg genieten van tegen de wind in op de singlespeed, Maar dan ga je wat minder hard, dus kom je ook minder ver maar het uitgangspunt is minimaal een uur. Grappig genoeg is dat dus ook wat het uitgangspunt was va Leon de kort. Maar hoe hij daar op is gekomen dat weet ik nog niet, Want ik heb al 2 bladzijdes van dat boek gelezen..

Ik heb bedacht iets te doen wat ergens in mijn dagelijkse ritme in is te passen (ik heb een gezin, een eigen bedrijfje, ben parttime in loondienst en doe nog wat aan vrijwilligerswerk) .
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 29 jan 2021 09:59

Volgens Strava heb ik de afgelopen jaren tussen 340-400 uur per jaar gefietst. is ook een uurtje per dag. Ben er alleen niet zo mee bezig geweest maar heb er wel heel veel van genoten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jan 2021 10:41

Ik denk dat zoiets geforceerd met jezelf afspreken je niet gelukkiger maakt op de fiets. Het doel wordt dan belangrijker dan de reis. Ik zou gewoon weer regelmatig gaan fietsen en als je een dag geen zin hebt, ga je niet. Zodra het beter gaat, ga je het vanzelf leuker vinden...het is even een bepaalde periode waar je doorheen moet voordat je in de flow komt.

Afgelopen jaar 490 uur gefietst met gemiddeld 2 rustdagen per week. Als ik 3 dagen achter elkaar heb gefietst vind ik het lekker om even een dag niet te fietsen. Bij 2 dagen achter elkaar niet fietsen begint het alweer te jeuken. :mrgreen:

laurens87
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 29 jan 2021 19:30

Leuk doel, ik heb het me nog nooit voorgenomen. Maar vorig jaar ik dacht van de 366 er 332 actief op de fiets.
Deels door woon-werk (ipv 4 of 5 slechts 2 of 3 per week) maar ook gewoon om er even lekker uit te zijn. Ik had in januari vorig jaar veel dagen overgeslagen vanwege het weer maar toen ik 1 maart vanwege slecht weer op een vrije dag niet gefietst had ben ik daarna ruim een half jaar elke dag op de fiets gestapt. Pas tijdens mijn vakantie met de vrouw in september weer overgeslagen (2 dagen in totaal).

In maart was het nog niet echt een doel om zolang mogelijk elke dag te fietsen maar na maart werd het dat wel een beetje. Elke dag minimaal een uur maar zeer regelmatig was het veel meer. Gewoon afwisselen en dan is het goed te doen. Dit jaar nu 29 dagen op 25 ritten, voor januari voor mij een goede score!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Plaats reactie