Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Conditie weg / duizelig

nickdw
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2021 16:13

nickdw 18 jan 2021 16:19

Ik fiets nu ongeveer 2 jaar actief. Eerste jaar rond de 5000k gefietst (MTB en race) en afgelopen jaar bijna 10K. Nu ben ik rond de herfstperiode mijn hele conditie (opeens, langzaam?) kwijt geworden. Natuurlijk fiets ik minder en moet je rekening houden met het koude weer maar er zit hier een extreem verschil in. Ook na het fietsen ben ik elke keer duizelig als ik tot rust ben gekomen. Zelfs een keer flauwgevallen.
Bij de huisarts bloedonderzoek gedaan en hier kwam alleen een te kort in Vitamine D. Nu snap ik dat dit niet binnen een week op peil kan zijn maar kunnen deze klachten overeen komen met een te kort aan Vitamine D? Lage bloeddruk gaf de huisarts ook aan. Kan aan worden gevuld met zout. Ook dit helpt niet. Iemand ervaring hiermee? Of kan het ook te maken hebben met teveel sporten? Heb het hele jaar op de race vaak op de max gefietst.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 18 jan 2021 17:21

Schier onmogelijk om op afstand goed zicht op de situatie te krijgen, maar dit lijkt me een logisch vertrekpunt:

nickdw schreef: 18 jan 2021 16:19 afgelopen jaar bijna 10K. (...) Heb het hele jaar op de race vaak op de max gefietst.
Continu op hoge intensiteit trainen zonder je lichaam de kans te geven te herstellen, is een recept voor oververmoeid- en overtraindheid.
t.a.f.k.a.e.h.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 jan 2021 17:55

Rust goed uit. En pas herbeginnen als je helemaal uitgerust bent en je bloedwaarden weer op niveau zijn. Meten is weten: de mate van uitgerust zijn is af te meten aan je ochtendpols. Meet 's ochtends als je net wakker bent en nog in bed ligt je hartslag en schrijf die waarde dagelijks in een schriftje. Daalt je hartslag 's ochtends? Dan raak je uitgerust.

In éen stap van 5000 per jaar naar 10.000 per jaar is een grote stap. Met 2jaar fietservaring is je lichaam daar nog niet aan toe. Je kunt wel conditie opbouwen, maar je lichaam moet nog sterker worden.

Twee vragen:
wat is je leeftijd?
Eet je voldoende eiwitten (en hoe weet je dat)?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 18 jan 2021 20:37

Kan van alles zijn natuurlijk. Gewoon wat tijd geven en als het blijft terug naar de huisarts in plaats van op een wielerforum proberen een diagnose te stellen. Bloedonderzoek zegt ook niet veel, men bekijkt lang niet alles.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15950
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jan 2021 20:49

Ga naar een dokter.
Ga naar een dokter.
Ga naar een dokter.

Duidelijk zo.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2021 21:18

En geen paniek....
Je lichaam heeft geleerd wat conditie is, dat komt terug....
Voor volgend jaar; plan 2-3 weken echte fietsrust.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jan 2021 22:07

Nee_Nee schreef: 18 jan 2021 17:55 Rust goed uit. En pas herbeginnen als je helemaal uitgerust bent en je bloedwaarden weer op niveau zijn. Meten is weten: de mate van uitgerust zijn is af te meten aan je ochtendpols. Meet 's ochtends als je net wakker bent en nog in bed ligt je hartslag en schrijf die waarde dagelijks in een schriftje. Daalt je hartslag 's ochtends? Dan raak je uitgerust.

In éen stap van 5000 per jaar naar 10.000 per jaar is een grote stap. Met 2jaar fietservaring is je lichaam daar nog niet aan toe. Je kunt wel conditie opbouwen, maar je lichaam moet nog sterker worden.

Twee vragen:
wat is je leeftijd?
Eet je voldoende eiwitten (en hoe weet je dat)?
Tegenwoordig meten ze fitheid ochtends vaak af aan de hand van HRV. Hoe hoger dat getal, hoe fitter je bent. Daar zijn apps voor en als je dat langere tijd doet zijn die apps in staat om je trends in kaart te brengen. Ik gebruik daarvoor HRV4Training. Die werkt samen met Trainigpeaks en combineert zo je trainings inspanning met je HRV om trends te ontdekken. Best interessant om eens naar te kijken.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 18 jan 2021 22:11

HRV = Heart Rate Variability

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 19 jan 2021 13:11

Even goed rust nemen, dus niet fietsen, op tijd naar bed, goed eten, 's middags 20 minuten wandelen en over 2 weken je afvragen of je nog een week moet rusten. Daarna compleet anders gaan trainen. Hartslag meter kopen. Je verdiepen in trainingsleer. Rustig en intensief trainen. En nooit meer: Heb het hele jaar op de race vaak op de max gefietst. Dat is gewoon vragen om problemen én een plateau in je progressie.

Dit zou ik doen. De huisarts had ik niet direct weer opgezocht, zolang ik me gezond voelde.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 19 jan 2021 17:02

Lcsmet schreef: 18 jan 2021 20:49 Ga naar een dokter.
Ga naar een dokter.
Ga naar een dokter.

Duidelijk zo.
Is nochtans even duidelijk dat de ts naar de dokter geweest is....

marsman
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 jan 2021 17:39

Zeker terug naar de dokter. Blijf er niet mee lopen. Maar wel nog een tip uit mijn nabijheid > Hoe is het met je stress level? Wat je aangeeft lijkt erg op chronische hyperventilatie. Maar omdat je aangeeft dat altijd op max traint, lijkt me ook dat een week of 2 absolute rust ook een goed idee is
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15950
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jan 2021 17:43

fgrs schreef: 19 jan 2021 17:02
Lcsmet schreef: 18 jan 2021 20:49 Ga naar een dokter.
Ga naar een dokter.
Ga naar een dokter.

Duidelijk zo.
Is nochtans even duidelijk dat de ts naar de dokter geweest is....
Maar mogelijk niet de juiste.
Als je problemen hebt met je gezondheid moet je naar een dokter en als de eerste geen soelaas brengt ga je naar een andere.
Mogelijk heeft TS onderliggende klachten en daar moet je niet mee willen blijven lopen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie