Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hogere hartslag en lagere wattages

Dirtbagonthebike
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2020 15:30

Dirtbagonthebike 02 jan 2021 16:16

Hi wielerliefhebber,

Al een geruime tijd train ik op hartslag en sinds een maand of 1,5 ben ik overgegaan op het trainen op wattages icm today's plan.

Vanochtend merkte ik bij mijn interval tempo training (4x20 min in totaal 4,5 uur gepland) niet tot heel moeizaam in deze zone kon fietsen, laat staan voor 20 min. Mijn hartslag bereikte ook al bij veel lagere wattages de waarde die ik normaal pas haal wanneer ik stabiele tempo wattages trap. Deze training doe ik gemiddeld 1 keer per week (de duur verschilt nog wel eens) en tot op heden kan ik het altijd prima afronden en voel ik mij sterk en voldaan na de training, tot vandaag dus. Ik merkte vooral dat mijn benen echt zwaar aanvoelden en dat zorgde dan ook weer voor een mentale deuk.

Ik heb de afgelopen 3 dagen niet getraind en de week ervoor was zelfs een rust week met minder lange en intensieve rondjes. Herkend iemand dit en is het makkelijk te verklaren door bijvoorbeeld wat stress op werk wat ik recentelijk ervaar of een slechte nachtrust (afgelopen nacht en de nacht ervoor)? Of zijn de verschillende te groot hiervoor?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Thanks

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 jan 2021 16:21

Dit kan gebeuren, en is volledig normaal. Belangrijk is om niet te panikeren (sowieso geen goed idee). Meestal wordt het veroorzaakt door te weinig rust of niet geheel fit / ziekte.

Vroeger stampte ik hier keihard doorheen, tegenwoordig breek ik de training direct af of maak er een herstelritje van. Je lichaam geeft een duidelijk teken dat geen forse inspanning wil leveren > luisteren.

Dirtbagonthebike
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2020 15:30

Dirtbagonthebike 02 jan 2021 16:27

Nog even als aanvulling inderdaad; ik heb mijn training direct aangepast in een duur ritje in d1/d2 van 3,5 uur en ben toen huiswaarts gekeerd. Inderdaad niet forceren.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 jan 2021 16:42

Hartslag en training is soms best lastig, mijn ervaring:

-frisse benen en hartslag snel omhoog = goed uitgerust.
-Zware benen en hartslag snel te hoog = slecht geslapen, spierpijn, te weinig gedronken.
-Zware benen en hartslag wil niet omhoog = vermoeidheid. Intensieve blokjes hebben dan geen zin.

Dit is mijn ervaring en hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Bij trainen op vermogen is het goed om je hartslag in de gaten te houden, maar bij 5-10 slagen hoger dan normaal niet direct reden tot paniek, te warm gekleed kan daar ook al voor zorgen, het gaat om het totale plaatje.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 jan 2021 17:09

NuitKor schreef: 02 jan 2021 16:42 Hartslag en training is soms best lastig, mijn ervaring:

-frisse benen en hartslag snel omhoog = goed uitgerust.
-Zware benen en hartslag snel te hoog = slecht geslapen, spierpijn, te weinig gedronken.
-Zware benen en hartslag wil niet omhoog = vermoeidheid. Intensieve blokjes hebben dan geen zin.

Dit is mijn ervaring en hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Bij trainen op vermogen is het goed om je hartslag in de gaten te houden, maar bij 5-10 slagen hoger dan normaal niet direct reden tot paniek, te warm gekleed kan daar ook al voor zorgen, het gaat om het totale plaatje.
Is idd ook mijn ervaring. Als ik goed ben dan kan ik gerust 2u knallen met een hartslag van 160 en voldaan thuis komen. Mijn hartslag schiet ook de hoogte in vanaf dat ik begin te fietsen terwijl ik in rust maar 52 bpm heb.

Een herstelritje met hartslag van 130 buiten lukt me enkel in groep, solo kom ik dan thuis met een 25 gemiddeld en heb ik niet echt een goed gevoel.

Het rare is dat ik dat op de trainer niet kan. Daar haal ik met dezelfde intensiteit een veel lagere hartslag. Rij ik daar met hartslag 160 dan kunnen ze me na een uur weg dragen, ook al staat de garagepoort open.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 02 jan 2021 17:11

Stress en 2 dagen slecht geslapen gaat in ieder geval niet helpen om een training van 4,5 uur met tempoblokken te volbrengen.
Wat is het doel eigenlijk om nu al zolang op de fiets te willen zitten ?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 jan 2021 18:10

Djemz schreef: 02 jan 2021 17:09
NuitKor schreef: 02 jan 2021 16:42 Hartslag en training is soms best lastig, mijn ervaring:

-frisse benen en hartslag snel omhoog = goed uitgerust.
-Zware benen en hartslag snel te hoog = slecht geslapen, spierpijn, te weinig gedronken.
-Zware benen en hartslag wil niet omhoog = vermoeidheid. Intensieve blokjes hebben dan geen zin.

Dit is mijn ervaring en hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Bij trainen op vermogen is het goed om je hartslag in de gaten te houden, maar bij 5-10 slagen hoger dan normaal niet direct reden tot paniek, te warm gekleed kan daar ook al voor zorgen, het gaat om het totale plaatje.
Is idd ook mijn ervaring. Als ik goed ben dan kan ik gerust 2u knallen met een hartslag van 160 en voldaan thuis komen. Mijn hartslag schiet ook de hoogte in vanaf dat ik begin te fietsen terwijl ik in rust maar 52 bpm heb.

Een herstelritje met hartslag van 130 buiten lukt me enkel in groep, solo kom ik dan thuis met een 25 gemiddeld en heb ik niet echt een goed gevoel.

Het rare is dat ik dat op de trainer niet kan. Daar haal ik met dezelfde intensiteit een veel lagere hartslag. Rij ik daar met hartslag 160 dan kunnen ze me na een uur weg dragen, ook al staat de garagepoort open.
Bij herstel moet je niet boven de 50% van FTP komen. Bij een FTP van 280 is dat 140. Als je dat goed aanhoud is je hf echt wel laag genoeg. De fout is gewoon dat mensen vaak te snel rijden voor herstel. Je moet dan ook niet naar gem snelheid kijken, 25 is dan prima. Als je het goed doet, kom je met frissere benen terug dan je wegging. Max 60-90min.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 jan 2021 18:47

NuitKor schreef: 02 jan 2021 18:10
Djemz schreef: 02 jan 2021 17:09
NuitKor schreef: 02 jan 2021 16:42 Hartslag en training is soms best lastig, mijn ervaring:

-frisse benen en hartslag snel omhoog = goed uitgerust.
-Zware benen en hartslag snel te hoog = slecht geslapen, spierpijn, te weinig gedronken.
-Zware benen en hartslag wil niet omhoog = vermoeidheid. Intensieve blokjes hebben dan geen zin.

Dit is mijn ervaring en hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Bij trainen op vermogen is het goed om je hartslag in de gaten te houden, maar bij 5-10 slagen hoger dan normaal niet direct reden tot paniek, te warm gekleed kan daar ook al voor zorgen, het gaat om het totale plaatje.
Is idd ook mijn ervaring. Als ik goed ben dan kan ik gerust 2u knallen met een hartslag van 160 en voldaan thuis komen. Mijn hartslag schiet ook de hoogte in vanaf dat ik begin te fietsen terwijl ik in rust maar 52 bpm heb.

Een herstelritje met hartslag van 130 buiten lukt me enkel in groep, solo kom ik dan thuis met een 25 gemiddeld en heb ik niet echt een goed gevoel.

Het rare is dat ik dat op de trainer niet kan. Daar haal ik met dezelfde intensiteit een veel lagere hartslag. Rij ik daar met hartslag 160 dan kunnen ze me na een uur weg dragen, ook al staat de garagepoort open.
Bij herstel moet je niet boven de 50% van FTP komen. Bij een FTP van 280 is dat 140. Als je dat goed aanhoud is je hf echt wel laag genoeg. De fout is gewoon dat mensen vaak te snel rijden voor herstel. Je moet dan ook niet naar gem snelheid kijken, 25 is dan prima. Als je het goed doet, kom je met frissere benen terug dan je wegging. Max 60-90min.
Ja ik doe daarom meest mijn herstelritjes gewoon op de trainer. Als ik de wind tegen heb buiten dan is het sterker dan mezelf om toch harder te gaan trappen.
Hartslag buiten is volgens mij ook al direct hoger doordat je meer spieren gebruikt om je recht te houden op de fiets.

Dirtbagonthebike
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2020 15:30

Dirtbagonthebike 02 jan 2021 19:05

Dank voor de vele reacties. Meer ervaringen / tips zijn welkom. Voltooien jullie bijvoorbeeld de training wanneer je merkt dat dit (te) veel energie kost of keer je bijvoorbeeld huiswaarts / pas je de training aan?

Dirtbagonthebike
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2020 15:30

Dirtbagonthebike 02 jan 2021 19:07

dwangarbeider schreef: 02 jan 2021 17:11 Stress en 2 dagen slecht geslapen gaat in ieder geval niet helpen om een training van 4,5 uur met tempoblokken te volbrengen.
Wat is het doel eigenlijk om nu al zolang op de fiets te willen zitten ?
Om alvast wat waardevolle kilometers in de benen te krijgen voordat straks de lente begint :)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jan 2021 20:19

Dirtbagonthebike schreef: 02 jan 2021 19:05 Dank voor de vele reacties. Meer ervaringen / tips zijn welkom. Voltooien jullie bijvoorbeeld de training wanneer je merkt dat dit (te) veel energie kost of keer je bijvoorbeeld huiswaarts / pas je de training aan?
De vraag is altijd wat 'te veel' energie/moeite is. Soms heb je dat maar door, door eens een training gedaan te hebben die te veel moeite was, voor het doel. In jouw verhaal weet je nu een volgende keer dat die training met dat gevoel, niet je normale doen is. Dan is het even rustig aan doen het betere denk ik.
En op 2 januari mag het zeker wat rustiger ;-).

Walter

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 jan 2021 20:41

Djemz schreef: 02 jan 2021 18:47
NuitKor schreef: 02 jan 2021 18:10
Djemz schreef: 02 jan 2021 17:09

Is idd ook mijn ervaring. Als ik goed ben dan kan ik gerust 2u knallen met een hartslag van 160 en voldaan thuis komen. Mijn hartslag schiet ook de hoogte in vanaf dat ik begin te fietsen terwijl ik in rust maar 52 bpm heb.

Een herstelritje met hartslag van 130 buiten lukt me enkel in groep, solo kom ik dan thuis met een 25 gemiddeld en heb ik niet echt een goed gevoel.

Het rare is dat ik dat op de trainer niet kan. Daar haal ik met dezelfde intensiteit een veel lagere hartslag. Rij ik daar met hartslag 160 dan kunnen ze me na een uur weg dragen, ook al staat de garagepoort open.
Bij herstel moet je niet boven de 50% van FTP komen. Bij een FTP van 280 is dat 140. Als je dat goed aanhoud is je hf echt wel laag genoeg. De fout is gewoon dat mensen vaak te snel rijden voor herstel. Je moet dan ook niet naar gem snelheid kijken, 25 is dan prima. Als je het goed doet, kom je met frissere benen terug dan je wegging. Max 60-90min.
Ja ik doe daarom meest mijn herstelritjes gewoon op de trainer. Als ik de wind tegen heb buiten dan is het sterker dan mezelf om toch harder te gaan trappen.
Hartslag buiten is volgens mij ook al direct hoger doordat je meer spieren gebruikt om je recht te houden op de fiets.
Mijn hartslag is buiten juist lager dan binnen. En dan heb ik ook nog 2 ramen open en 2 ventilators aan.

Plaats reactie