Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Op welk niveau zit ik en wat is mijn potentieel?

Dirtbagonthebike
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2020 15:30

Dirtbagonthebike 13 dec 2020 15:43

Beste wielerliefhebbers,

Wellicht geen vragen waarop eenduidig antwoord gegeven kan worden maar wil toch even pijlen wat jullie (en eventueel experts onder jullie) hierop te zeggen hebben.

Dit jaar in mei ben ik na jaren (6 jaar) weer begonnen op de racefiets. Ik heb op mijn 18de tm 20ste ongeveer wel regelmatig gefietst en heel even in clubverband. De jaren er tussen wel altijd redelijk sportief geweest; perioden met wat hardlopen en fitness / boulderen maar de racefiets heb ik niet aangeraakt.

Ik ben nu 27 jaren jong en ongeveer 62 kg. Afgelopen tijd heb ik twee FTP testjes gedaan waarin ik ongeveer uitkom op een omslagpunt van 250-260 watt (4.2 watt per kilo ongeveer). Ik rijd ongeveer 200-300 km per week, nu in de winter eerder richting de 200 maar straks in het voorjaar verwacht ik rond de 300 uit te komen. Belangrijker wellicht de tijd; momenteel 8 uur per week ongeveer maar het idee is om straks 10/12 uur gemiddeld vrij te kunnen maken per week. Verder ben ik recentelijk begonnen met iets doelgerichter en efficiënter te trainen met o.a een powermeter dus TodaysPlan. Ik ben net voor de winter lid geworden van een wielerclub. Ik fiets allereerst omdat ik het leuk en ontspannen vind maar het lijkt mij wel leuk echt beter te worden en mijn maximale potentie te benutten.

Nu vraag ik mij af wat mijn niveau op dit moment ongeveer is? Hoe zou ik het doen tijdens (amateur) wedstrijdjes en zit op elite niveau rijden er straks misschien ook wel in? Ik ben gewoon benieuwd wie vanuit ervaring / expertise hierop zou kunnen reageren. Thanks ! :winkthumb:
Laatst gewijzigd door Dirtbagonthebike op 13 dec 2020 18:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 dec 2020 17:38

Valt zo weinig over te zeggen. Geen idee hoe je lichamelijk in elkaar steekt. Vermogen op FTP zegt ook weinig over koersen, daar is je 3-5min waarde en hoe lang en hard je in het rood kunt, veel bepalender wat voor uitslag je rijdt. Dan heb ik het nog niet eens gehad over stuurmanskunst, hoe je in het peloton rijdt etc.

Wij kunnen niks zeggen over je potentieel.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 13 dec 2020 17:44

Laat staan je potentie :)
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 dec 2020 17:45

mackersv2.0 schreef: 13 dec 2020 17:44 Laat staan je potentie :)
Haha lees het nu pas :lol:

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 dec 2020 17:50

Goeie vragen, maar zoals je zelf zegt is hier voor de vuist weg weinig zinnigs op te antwoorden.
Je FTP is heel verdienstelijk in verhouding tot je gewicht, maar in de veelal vlakke wedstrijdjes gaan er veel zijn die meer vermogen kunnen trappen.

Je kan ook niet verwachten dat je op korte tijd ineens top gaat worden. Conditie opbouwen is iets van meerdere jaren.
Dus gewoon proberen zo goed mogelijk te trainen en op termijn zie je wel waar het je brengt.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 dec 2020 18:14

Ik heb vorige maand een 20 minuten ramp test gedaan en kwam maar uit op 3,2 watt/kg. Maar op een goeie dag rij ik wel een rondje van 60 km aan 32,8km/h gemiddeld solo

Dat is dan wel alles geven en de hele tijd in de beugels rijden want met 1m90 ben ik ook niet de meest aerodynamische persoon. Ik heb vrienden die tegen 4w/kg ftp. zitten die zo een gemiddelde nooit halen, dus ftp zegt eigenlijk totaal niks.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 dec 2020 18:32

In het voorjaar eens in wat trainingskoersjes starten en je merkt heel snel of je er iets van kan, of niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 dec 2020 18:37

Djemz schreef: 13 dec 2020 18:14 Ik heb vorige maand een 20 minuten ramp test gedaan en kwam maar uit op 3,2 watt/kg. Maar op een goeie dag rij ik wel een rondje van 60 km aan 32,8km/h gemiddeld solo

Dat is dan wel alles geven en de hele tijd in de beugels rijden want met 1m90 ben ik ook niet de meest aerodynamische persoon. Ik heb vrienden die tegen 4w/kg ftp. zitten die zo een gemiddelde nooit halen, dus ftp zegt eigenlijk totaal niks.
Zo zegt een gemiddelde snelheid ook weer heel weinig. Ik zit met 66kg op 4.4 watt/kg op FTP en in de zomer (als ik even mijn best doe) rij ik 36km/h over 67km. Als die vrienden op 4w/kg zitten, zijn ze of heel licht, of ze hebben totaal geen fatique resistance. Watt/kg zegt vooral wat als het bergop gaat. In vlak Nederland is CdA belangrijker.

95% van 20min FTP is een beetje een stelregel geworden om je FTP over een uur te testen, maar als je nooit langer dan 20min rond je FTP gaat rijden, ga je dat ook niet zomaar een 1 of 2u volhouden. Je moet juist ook je 60min waarde etc testen om daar wat over te kunnen zeggen. Die 20min FTP is in de afgelopen jaren wat uit zijn verband gerukt.

Dirtbagonthebike
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2020 15:30

Dirtbagonthebike 13 dec 2020 18:44

Dank voor de reacties. Er komt zeker meer kijken waaronder koersinzicht, zoals ook wordt opgemerkt. Toch lees je wel vaker dat wattage per kg een redelijk goede graadmeter is om je te vergelijken en trainingsdoelen te stellen. En dan bedoel ik ook de 1uur test en de kortere 5 en 12 minuten maximale tests bijvoorbeeld
Laatst gewijzigd door Dirtbagonthebike op 13 dec 2020 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 dec 2020 18:51

Watt/kg is vooral bergop van belang. Op vlakke is absoluut vermogen icm aerodynamica meer bepalend.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 13 dec 2020 19:20

Je kan kijken hoe je scoort op de 5 sec, 1 min, 5 min en ftp op de power profile. https://www.cyclinganalytics.com/blog/2 ... ower-curve

En met gestructureerd trainen kan je je altijd wel verder verbeteren - bv met een trainer - al heeft iedereen natuurlijk een eigen plafond. VO2max zegt ook wel iets over je potentieel. Al kan je die ook nog wel verbeteren door gestructureerd trainen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 dec 2020 19:36

Veel is al gezegd. Je W/Kg is behoorlijk, maar daar heb je vooral bergop iets aan. Een koers rijden is meer dan alleen W/Kg en in Nederland zal je lage gewicht eerder een nadeel dan een voordeel zijn. Ter vergelijk, mijn W/Kg is vrijwel gelijk, maar ik trap wel bijna 100w meer dan jij op het vlakke.

Je moet voor jezelf duidelijk stellen wat je wil. Wil je clubkoersjes meerijden of winnen, cyclo's rijden, hoge gemiddeldes behalen of het goed doen in de bergen? Qua potentie zou ik me niet al te veel zorgen maken. Je kunt sneller worden dan al je vriendjes, maar daar ligt dan ook wel zo'n beetje het plafond verwacht ik. Elite in Nederland heeft niet zoveel zin met 62 kg lijkt mij, en 12 uur per week is niet bijzonder. 4.5 - 5 W/Kg nastreven is nog wel realistisch en dan ben je al wel serieus snel. Het meeste plezier/resultaat kun je dan denk ik nog behalen op Zwift omdat je daar wel hoogtemeters hebt waar je je lage gewicht uit kunt spelen.

Je 1/3/5 minuten (i.c.m. herstelvermogen) zijn in ieder geval belangrijker in wedstrijden dan je FTP.

Plaats reactie