Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Op welk niveau zit ik en wat is mijn potentieel?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jan 2021 20:46

De vuist regel is dat 20% verbetering een beetje maximaal is als je ongetraind bent, maar wel gezond, (dat vertelde althans een aantal trainers uit diverse sporten) maar gezien hetgeen jij al doet lijkt met meer dan 10% gewoon niet haalbaar. Ook afhankelijk hoe ver je wilt gaan met eten, rusten etc.

ergens 4.5 of net even hoger lijkt me een mooi streven. Ik zou niet zozeer langer gaan rijden maar vooral harder. 1 training op de weg vervangen door een MTB rit, dat helpt veel meer.

Het risico op teveel trage kilometers is groter dan het risico dat je te hard traint en te kort traint.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jan 2021 06:59

wasbeer2006 schreef: 14 jan 2021 20:46 De vuist regel is dat 20% verbetering een beetje maximaal is als je ongetraind bent, maar wel gezond, (dat vertelde althans een aantal trainers uit diverse sporten) maar gezien hetgeen jij al doet lijkt met meer dan 10% gewoon niet haalbaar. Ook afhankelijk hoe ver je wilt gaan met eten, rusten etc.

ergens 4.5 of net even hoger lijkt me een mooi streven. Ik zou niet zozeer langer gaan rijden maar vooral harder. 1 training op de weg vervangen door een MTB rit, dat helpt veel meer.

Het risico op teveel trage kilometers is groter dan het risico dat je te hard traint en te kort traint.
Dat laatste ben ik het niet mee eens. Risico bij extra duur kilometers is er juist niet. Alleen maar voordeel, al zal het effect pas over langere tijd zichtbaar zijn.. Te hard en te kort is veel slechter voor je lichaam. Je levert namelijk basis in. Dat is ook waarom die Zwift trainingen niet goed zijn. Het is te kort en te intensief. Maar wel snel korte termijn effect zichtbaar en dat verkoopt (commercieel)

Belangrijkste bij training is uren maken, week in week uit. kJ wegtrappen. Consistancy. Door de week wat korter met tempo/sst progress to FTP etc. Weekends 2x lange duur (afhankelijk van de fase waar je in zit). Maak een globaal plan. Wanneer wil je goed zijn en wanneer moet je dan met welke fase starten..

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 15 jan 2021 13:49

Dit zal zeker zo zijn als je de benodigde trainingsmomenten maar voor het kiezen hebt.
Helaas zullen de meeste fietsers naast fietsen ook nog (te) veel andere verplichtingen hebben.

Goed trainen is een afwisseling van duur en intensiteit.
Intensievere trainingen zijn niet al te lang en meestal nog wel in te passen.
Langere duurtrainingen worden al een ander verhaal, deze moeten dan in het weekend gebeuren.
Maar als je op zaterdag al een lange duurtraining doet, gaat dan een gelijkaardige training op zondag nog veel meerwaarde bieden ?

Ik denk dat wanneer je trainingstijd beperkt is, je hoogstens één echt lange duurtraining gaat kunnen doen per week.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jan 2021 14:12

dwangarbeider schreef: 15 jan 2021 13:49 Dit zal zeker zo zijn als je de benodigde trainingsmomenten maar voor het kiezen hebt.
Helaas zullen de meeste fietsers naast fietsen ook nog (te) veel andere verplichtingen hebben.

Goed trainen is een afwisseling van duur en intensiteit.
Intensievere trainingen zijn niet al te lang en meestal nog wel in te passen.
Langere duurtrainingen worden al een ander verhaal, deze moeten dan in het weekend gebeuren.
Maar als je op zaterdag al een lange duurtraining doet, gaat dan een gelijkaardige training op zondag nog veel meerwaarde bieden ?

Ik denk dat wanneer je trainingstijd beperkt is, je hoogstens één echt lange duurtraining gaat kunnen doen per week.
Alles valt en staat uiteraard met beschikbare tijd. Ben ik met je eens. Wanneer je maar 1 lange duurtraining per weekend kan maken zou ik op zaterdag bijv 2u doen en intensiever en dan de volgende dag een lange duurtraining (intensief voor extensief in een blok).

2 lange duurtrainingen van rond de 4u achter elkaar heeft zeker wel zijn meerwaarde. Je creëert dan een soort overload.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jan 2021 17:32

Te hard en te kort is veel slechter voor je lichaam. Je levert namelijk basis in. Dat is ook waarom die Zwift trainingen niet goed zijn. Het is te kort en te intensief

Je brengt het als feit, maar het is wel goed om te vermelden dat een groeiend aantal bewegingswetenschappers en trainers het hier niet mee eens zijn, of op zijn minst allerlei nuances maken. De klassieke trainingsleer, waar jij duidelijk een aanhanger van bent, komt steeds verder onder druk te staan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jan 2021 17:41

havana schreef: 15 jan 2021 17:32
Te hard en te kort is veel slechter voor je lichaam. Je levert namelijk basis in. Dat is ook waarom die Zwift trainingen niet goed zijn. Het is te kort en te intensief

Je brengt het als feit, maar het is wel goed om te vermelden dat een groeiend aantal bewegingswetenschappers en trainers het hier niet mee eens zijn, of op zijn minst allerlei nuances maken. De klassieke trainingsleer, waar jij duidelijk een aanhanger van bent, komt steeds verder onder druk te staan.
Bij al die onderzoeken moet je wel de nuance brengen dat die onderzoeken vaak over een paar weken of maanden zijn. Een renner wordt niet een jaar gevolgd, dat is veel te duur. Op korte termijn geeft intensief trainen idd het meeste resultaat, maar je wil juist over jaren progressie maken.

Laatste tijd hebben ze het veel over de veldrijders die kort en erg intensief fietsen (een uur in het rood). Maar die renners maken door de week ook veel uren op de weg en hebben al een enorme basis.

Ik ben niet zozeer klassieke trainingsleer, maar meer van de leer hoeveel je FTP in % afstaat van VO2max. Dat bepaald of je eerst je FTP moet verhogen en dan Vo2max of andersom. Tegenwoordig kan je met WKO5 ook Vlamax bepalen. Ook een mooie tool uit de toolbox ;)

Maar idd er gaan meer wegen naar Rome.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jan 2021 18:04

Ik heb het niet alleen over onderzoek, maar ook over de praktijk. Iemand als Stefan Kirchmair (snelste man op Zwift) doet in de winter 0 (zegge: nul) duurtrainingen en rijdt in maart de straatstenen er al uit. Hij traint in de winter wel 7x per week Zwift (zeker niet altijd all out overigens).

Zijn gebrek aan duurvermogen brengt hij met een vroege trainingsweek op Mallorca al vrij snel op peil. En deze aanpak werkt niet alleen voor hemzelf goed, ook voor de 20+ renners die hij begeleidt werkt dit aantoonbaar beter dan de klassieke aanpak. Sterker nog, de renners die het niet niet zo deden, werden op dat bewuste trainingskamp gewoon gelost.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jan 2021 18:28

havana schreef: 15 jan 2021 18:04 Ik heb het niet alleen over onderzoek, maar ook over de praktijk. Iemand als Stefan Kirchmair (snelste man op Zwift) doet in de winter 0 (zegge: nul) duurtrainingen en rijdt in maart de straatstenen er al uit. Hij traint in de winter wel 7x per week Zwift (zeker niet altijd all out overigens).

Zijn gebrek aan duurvermogen brengt hij met een vroege trainingsweek op Mallorca al vrij snel op peil. En deze aanpak werkt niet alleen voor hemzelf goed, ook voor de 20+ renners die hij begeleidt werkt dit aantoonbaar beter dan de klassieke aanpak. Sterker nog, de renners die het niet niet zo deden, werden op dat bewuste trainingskamp gewoon gelost.
Die worden gelost omdat ze veel intensief hebben gereden. Die zijn dan veel fitter. Ik zie dat ook met marathon die ook bij ons koersen. Die rijders in feb en maart ook de straat stenen eruit.

Je noemt nu ook iemand. Die Kirchmair heeft ook al jaren aan goede basis. Zelfde verhaal als Zonneveld paar jaar terug. Deed ook alleen intensief op Zwift, maar mensen vergeten wat voor geschiedenis aan werk hij al in zijn lichaam heeft zitten.

Met koersen wil je pieken bij je A koersen. Je kan dan wel in januari intensief gaan trainen, maar dat hou je niet vol tot in april/mei de A koersen starten. Dus moet je daar naar toe werken.


Maar iedereen moet doen waar hij zij in gelooft. Wat je ook kiest, consistancy is het belangrijkste.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jan 2021 18:58

Niet alleen Kirchmair, ook zijn klanten behalen al jaren goede resultaten met deze "omkeerde aanpak". Door sommigen overigens "reversed periodization" genoemd.

De moraal van het verhaal is dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Een uitspraak als "Dat is ook waarom die Zwift trainingen niet goed zijn. Het is te kort en te intensief" getuigt niet van overtuiging van die filosofie.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jan 2021 19:12

havana schreef: 15 jan 2021 18:58 Niet alleen Kirchmair, ook zijn klanten behalen al jaren goede resultaten met deze "omkeerde aanpak". Door sommigen overigens "reversed periodization" genoemd.

De moraal van het verhaal is dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Een uitspraak als "Dat is ook waarom die Zwift trainingen niet goed zijn. Het is te kort en te intensief" getuigt niet van overtuiging van die filosofie.
Prima toch, nogmaals iedereen moet doen waar hij/zij in gelooft. :winkthumb:

Wat betreft de Zwift trainingen ben ik ook zeker niet overtuigd van die filosofie, dus dat heb je scherp opgemerkt :lol: Ze zijn vooral gemaakt zodat een uur trainen ook echt leuk is (vooral veel afwisseling) en snel resultaat. Ik ben van mening dat Time in Zone en progress belangrijk is (dus uitbouwen in tijd per blok maar ook totale tijd waarin je in bepaalde zones zit).

https://www.youtube.com/watch?v=xmVZshpLaqs

Die Zwift schema's hebben goed effect op mensen die nooit op een schema trainen. Dan helpt alles wat je doet als je er structuur en regelmaat in brengt. Dan maakt het niet eens uit wat je doet en je hebt al effect.

Ik vind bijvoorbeeld een blok van 20min veel te lang op Zwift. Maar dat knip ik nu op in allemaal blokjes van 1,2 of 3min met daarbij wat variatie in de gewenste zone. Op die manier gaat de tijd wat sneller, maar zit ik wel langere tijd in één zone.

Ook aan het van Kirchmair zullen voordelen aan zitten. Dat is ook het mooie van trainingsleer. Je kan daar ook in variëren tussen seizoenen en periodes in seizoenen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jan 2021 19:19

Ik had niet door dat je doelde op die workouts van Zwift. Daarover gesproken, in het webinar dat ik laatst volgde met Kirchmair kwam dat nog voorbij. Hij is het op dat punt volledig met jou eens. Die trainingen van Zwift vergelijkt hij met spinning: in 45-60 min allerlei blokken stoppen. One size fits all bovendien. Waardeloos.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jan 2021 20:39

havana schreef: 15 jan 2021 19:19 Ik had niet door dat je doelde op die workouts van Zwift. Daarover gesproken, in het webinar dat ik laatst volgde met Kirchmair kwam dat nog voorbij. Hij is het op dat punt volledig met jou eens. Die trainingen van Zwift vergelijkt hij met spinning: in 45-60 min allerlei blokken stoppen. One size fits all bovendien. Waardeloos.
Ah zo zie je maar weer dat je snel langs elkaar heen kunt praten op een forum. :like:

Plaats reactie