Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Op welk niveau zit ik en wat is mijn potentieel?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 dec 2020 12:22

ypuh schreef: 14 dec 2020 12:01
NuitKor schreef: 14 dec 2020 11:35 Nu heeft hij een stage dubbelzijdige meting en had op het stuk waar we samen fietsten (2 aan 2, beide ongeveer even veel kopwerk en snelheid) 219w gemiddeld waar ik 176w gemiddeld heb, over ongeveer 1.5u.
Denk dat dat echt te lastig, maar anderzijds ook wel logisch te verklaren. Frame kan een paar watt schelen, L/R meting kan een paar watt schelen, CdA kan een paar wat schelen en bandendruk, en dan ben je er al volgens mij.

Anderzijds, ik heb dit jaar veelal met mijn vaste corona fietsmaatje gefietst. Zij aan zij, meestal rustig aan (ook ergens rond de 180-200w). We zijn vrijwel gelijk qua lengte/gewicht en een vergelijkbare fiets en houding. Hij heeft Assioma Uno's (enkel) en ik een Quarq, en het is opvallend hoe dicht we vaak bij elkaar zitten qua watts (<5w).
Ja moet wel zeggen dat we niet tegelijk op kop fietsten dus daar zit ook een verklaring voor verschil in..maar beide ongeveer even veel in het wiel en snelheid vrij constant.

Blijft gissen. Moet maar eens even een rit met hem samen en dan constant naast elkaar.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 dec 2020 12:45

De luchtweerstand der berijder is het leeuwendeel van de totale luchtweerstand en die zal zelden precies gelijk zijn, details geven al een behoorlijk verschil, zoals al dan niet strakzittende kleding, of kort/lang zitten....
Lang zitten met de armen zoveel mogelijk horizontaal scheelt ook nogal.
Niet echt dingen om je het hoofd over te breken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 dec 2020 14:38

Keezx schreef: 14 dec 2020 12:45 Niet echt dingen om je het hoofd over te breken.
Er zijn sowieso weinig dingen om je hoofd over te breken (op dit moment). Laat het dan maar over je wielrenmaatjes te slim af zijn gaan, beetje voor de buis hangen en de hele dag het NOS kijken afgewisseld met BZV wordt de mens ook depressief van.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 14 dec 2020 15:42

Hahahaha, van die tool word ik depressief. Ik heb echt nergens talent voor op de fiets. Van sprinten wist ik dat nog wel, maar dacht dat ik behoorlijk omhoog fietsen kon (tenminste Alpe d'huez in precies een uur vind ik best goed), blijkbaar ook daar geen talent voor, haha.

Ff serieus, boeit me echt geen zak

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 dec 2020 16:05

ypuh schreef: 14 dec 2020 14:38
Keezx schreef: 14 dec 2020 12:45 Niet echt dingen om je het hoofd over te breken.
Er zijn sowieso weinig dingen om je hoofd over te breken (op dit moment). Laat het dan maar over je wielrenmaatjes te slim af zijn gaan, beetje voor de buis hangen en de hele dag het NOS kijken afgewisseld met BZV wordt de mens ook depressief van.
Precies, met die instelling kunnen we dit forum wel sluiten :mrgreen:

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 14 dec 2020 16:46

Toen ik jaren terug nog bij een 'snelle' recreatieve club reed was onze algemene conclusie "x duizend kilometer gefietst is geen enkele garantie voor 10 km wedstrijd rijden".
Ik verklaar me nader: sterke jongens die wekelijks moeiteloos hoge gemiddeldes reden, die de Vlaamse hellingen opknalden, ... werden er bij de eerste kennismaking met het rijden van een wedstrijd meestal snel uitgereden.
De pieken (en de dalen) in snelheid zijn in wedstrijd zo verschillend met wat je als recreant gewoon bent dat weinigen slagen in een vlotte overstap van recreatie naar wedstrijd. Meestal is het een leerproces dat veel aanpassing vraagt. Uitzonderingen bevestigen de regel.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 14 dec 2020 17:06

Het begrip van hoge gemiddeldes en een helling opknallen is toch enigszins anders bij recreatieve fietsers dan bij wedstrijdrijders.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 dec 2020 17:09

Mijn ervaring is dat goede recreanten die vaak een relatief hoog (30+) gemiddelde rijden vooral heel goed zijn in D2, maar constant versnellen boven de 50km/h en dan weer even benen stil en weer gaan is toch heel wat anders dan steady een hoog tempo rijden. Denk dat patrickvb dat ook zegt.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 dec 2020 18:10

Er is maar éen manier om er achter te kunnen komen of je goed genoeg bent om in koersen mee te kunnen komen: koersen. 1x demarreren, 10x demarreren, 100x demarreren. 1x mee, 10x mee, 100x mee. Probeer eerst maar eens mee te komen. Je zult waarschijnlijk behoorlijk goed zijn, maar eindeloos intervallen, supersnel herstellen en gereed om weer opnieuw aan te gaan bepalen of je echt mee komt. Daar moet je mentaal ook toe in staat zijn. Geef nooit op. Rijd desnoods door een muur als het moet. Dat soort dingen maakt van een wielertoerist een coureur.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 dec 2020 18:47

@Patricvb Andersom heb ik ook al menig competitierenner kapot gereden tijdens weekendjes weg in de Ardennen/Luxemburg. Die hadden allen een aanzienlijk hoger FTP (+10%) en sprintvermogen (1.700w vs. mijn 1.100w).

Zelf heb ik de ambitie niet om zo snel mogelijk een rondje om de kerk te rijden (al geldt dat ook niet voor wedstrijdrenners, die willen alleen iets sneller zijn dan de rest). Leuker lijkt het mij om een goede prestatie neer te zetten op een cyclo of 200km+ rit te maken.

Verder helemaal mee eens dat X kilometer gereden niets zegt over het niveau. Het begint daarom ook met doelen stellen en daar gericht naar toe te trainen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 dec 2020 20:16

Tegen een echte wedstrijd kan weinig op qua kick en adrenaline , dat heb ik in de jaren dat ik nog wat veteranenwedstrijdjes reed ( 2014 t/m 2016) weer mogen ervaren.
Had ik er medio 2016 niet een paar lelijk op den muil zien gaan, dan zou ik (68) het misschien nog steeds doen, hoewel ik zelf eigenlijk nooit hard in een wedstrijd ben gecrasht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 14 dec 2020 22:18

dwangarbeider schreef: 14 dec 2020 17:06 Het begrip van hoge gemiddeldes en een helling opknallen is toch enigszins anders bij recreatieve fietsers dan bij wedstrijdrijders.
Dat klopt uiteraard, maar we droegen indertijd de bijnaam 'de zotten van Lee'. (Lee is dialect voor Lede)
In feite was het onverantwoord hoe we rondreden op de openbare weg.
Het grootste verschil met competitie is dat je met dergelijke club hard bergop fietst, maar boven mooi kan recupereren door op de iets mindere goden te wachten.
Ik reed toen enkele wedstrijden met een vrije bond en dat ging in feite wel goed.
Het fietsen met de club werd abrupt afgebroken toen ik op een vrijdagavond overhoop werd gereden op nauwelijks 100 m van mijn huis.

Maar ik denk dat we zwaar off topic gaan.

Plaats reactie