Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Op welk niveau zit ik en wat is mijn potentieel?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 dec 2020 20:30

Voor je potentieel is vo2max een betere graadmeter. Die is beperkt trainbaar.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 dec 2020 20:34

raven14 schreef: 13 dec 2020 20:30 Voor je potentieel is vo2max een betere graadmeter. Die is beperkt trainbaar.
Toen ik begon (2013) was mijn vo2max 52. Gemeten met een ademgasanalyse. In 2015 was die 65. Wederom getest met hetzelfde materiaal en protocol.

Is van 52 naar 65 (25%) beperkt?

Ik heb begrepen dat vo2max beter te trainen is dan altijd werd gedacht.

Het is wel zo dat iemand met van nature een hoge vo2max (ongetraind), uiteindelijk ook hoger uit kan komen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 dec 2020 21:03

Ja das ongeveer de range die je kan verwachten.
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 dec 2020 21:16

Had je ooit al eens een wedstrijd gereden?
Het is gewoon een raadsel hoe je lichaam gaat reageren bij rijden tussen 40-50km/h, hoe je het gaat doen na versnellen na de bochten.

Gewoon doen en er plezier aan beleven.

Walter

Dirtbagonthebike
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2020 15:30

Dirtbagonthebike 13 dec 2020 21:18

ypuh schreef: 13 dec 2020 19:36 Veel is al gezegd. Je W/Kg is behoorlijk, maar daar heb je vooral bergop iets aan. Een koers rijden is meer dan alleen W/Kg en in Nederland zal je lage gewicht eerder een nadeel dan een voordeel zijn. Ter vergelijk, mijn W/Kg is vrijwel gelijk, maar ik trap wel bijna 100w meer dan jij op het vlakke.

Je moet voor jezelf duidelijk stellen wat je wil. Wil je clubkoersjes meerijden of winnen, cyclo's rijden, hoge gemiddeldes behalen of het goed doen in de bergen? Qua potentie zou ik me niet al te veel zorgen maken. Je kunt sneller worden dan al je vriendjes, maar daar ligt dan ook wel zo'n beetje het plafond verwacht ik. Elite in Nederland heeft niet zoveel zin met 62 kg lijkt mij, en 12 uur per week is niet bijzonder. 4.5 - 5 W/Kg nastreven is nog wel realistisch en dan ben je al wel serieus snel. Het meeste plezier/resultaat kun je dan denk ik nog behalen op Zwift omdat je daar wel hoogtemeters hebt waar je je lage gewicht uit kunt spelen.

Je 1/3/5 minuten (i.c.m. herstelvermogen) zijn in ieder geval belangrijker in wedstrijden dan je FTP.
Dank! Duidelijk verwoord. Maar als ik het goed begrepen heb trap je als lichter persoon minder wattages om hetzelfde resultaat te bereiken als iemand die zwaarder is? Dus als jij en ik even hard moeten fietsen om in het wiel van iemand te blijven fietsen wij toch andere waardes? Ik begrijp daarom niet waarom w/kg meer iets zegt over bergop dat op het vlakke. Misschien omdat een zwaarder persoon uiteindelijk op een hoger w/kg aan komt dan iemand die aan de lichte kant zit? Beetje off topic nu maar ben benieuwd.

Ik denk verder dat ik inderdaad volgend jaar maar eens mee moet doen, even zonder verwachtingen en dan zien hoe het gaat.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 dec 2020 21:32

Absolute watts zijn op het vlakke belangrijker dan W/kg. Wat wel eveneens een beetje meespeelt als lichtere en dus waarschijnlijk smallere/kleinere persoon, is de luchtweerstand.
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 dec 2020 21:34

W/Kg telt eigenlijk alleen bergop (en in mindere mate bij acceleratie). Op het vlakke draait het meer om absolute wattages.

Even los van het voordeel dat je kunt hebben door bij elkaar in het wiel te zitten (al is dit een essentieel onderdeel van koersen), als ik met 80kg 300w op het vlakke rijdt, dan kan ik nog redelijk normaal een gesprek voeren. Als jij 300w op het vlakke rijdt zit je diep in het rode. Als we allebei 4.2 W/Kg FTP hebben, dan rijden we in theorie even snel bergop. Kortom, op het vlakke losrijden en dan vervolgens een tijdrit naar de finish et voila.

In een koers komt er meer bij kijken natuurlijk, je kunt namelijk profiteren door bij elkaar in het wiel zitten. Alleen steady tempo rijden op kop gaat niet werken, want in het wiel heb je al snel zo'n 30% voordeel. Stel ik ga op kop rond mijn FTP van 350w rijden, dan hoef jij in het wiel 'maar' 245w te rijden en ga ik je nooit lossen. Zodoende ontstaat er koers waarbij de renners elkaar met hollen en stilstaan proberen te lossen. Vandaar dat je 1/3/5 minuten gewoon op orde moeten zijn zodat je dit soort intervallen goed op kunt vangen.

Het nadeel is dat je in Nederland jouw gewicht nauwelijks uit kunt spelen doordat het nergens langer dan 3-4 minuten heuvel op gaat (meestal nog korter). Het verschil wat je maakt in de klim, kunnen zwaardere renners in de afdaling of tegen de wind in wel weer goedmaken.

Dit is natuurlijk allemaal theoretisch en een beetje uitvergroot. Als ik jou was zou ik het zeker gewoon proberen met een clubkoersje. Met 4+ W/Kg kun je denk ik wel meekomen (zelf geen ervaring mee) en er zijn genoeg factoren die je nog kunt leren buiten simpelweg vermogen trappen. Wattage is vooral iets waarmee je traint en je progressie meet, niet iets waarmee je wedstrijden wint.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 14 dec 2020 11:08

Misschien interessant voor "wielrenners in de dop." De vraag "Wat voor wielrenner ben ik eigenlijk?" kan via een test beantwoord worden, zo laat Jurgen van Teeffelen op Twitter weten:

https://twitter.com/JvTeeffelen/status/ ... 5627879424

Hier zijn Web-diagram:

Afbeelding

En dit was de conclusie (volgens sportarts Guido Vroemen):

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 dec 2020 11:23

@Klein_verzet: Zo'n test is inderdaad wel leuk om te doen ja, maar vaak bevestigd het ook wel wat je al wist.

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 dec 2020 11:35

Ik was afgelopen weekend met 3 andere renners aan het rijden. Nu ben ik ongeveer even lang als een andere renner die ook een powermeter heeft. Hij is alleen zo'n 13kg zwaarder (vooral gespierdere benen en wat vet). Nu heeft hij een stage dubbelzijdige meting en had op het stuk waar we samen fietsten (2 aan 2, beide ongeveer even veel kopwerk en snelheid) 219w gemiddeld waar ik 176w gemiddeld heb, over ongeveer 1.5u. Ik heb zelf een Quarq volledige meting.

Nu begrijp ik dat je powermeters niet echt kunt vergelijken en er altijd verschil in zit. Ik zit aardig aero en weeg een stuk lichter, maar ik vind het verschil best groot op het vlakke. Wellicht is gewicht toch iets meer van belang? Mijn waardes zijn altijd een enorm stuk lager dan die van hem, nu is dat een stuk kwaliteitsverschil, maar wellicht speelt er meer?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 dec 2020 12:01

NuitKor schreef: 14 dec 2020 11:35 Nu heeft hij een stage dubbelzijdige meting en had op het stuk waar we samen fietsten (2 aan 2, beide ongeveer even veel kopwerk en snelheid) 219w gemiddeld waar ik 176w gemiddeld heb, over ongeveer 1.5u.
Denk dat dat echt te lastig, maar anderzijds ook wel logisch te verklaren. Frame kan een paar watt schelen, L/R meting kan een paar watt schelen, CdA kan een paar wat schelen en bandendruk, en dan ben je er al volgens mij.

Anderzijds, ik heb dit jaar veelal met mijn vaste corona fietsmaatje gefietst. Zij aan zij, meestal rustig aan (ook ergens rond de 180-200w). We zijn vrijwel gelijk qua lengte/gewicht en een vergelijkbare fiets en houding. Hij heeft Assioma Uno's (enkel) en ik een Quarq, en het is opvallend hoe dicht we vaak bij elkaar zitten qua watts (<5w).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 dec 2020 12:14

Dirtbagonthebike schreef: 13 dec 2020 21:18 ..
Dank! Duidelijk verwoord. Maar als ik het goed begrepen heb trap je als lichter persoon minder wattages om hetzelfde resultaat te bereiken als iemand die zwaarder is? Dus als jij en ik even hard moeten fietsen om in het wiel van iemand te blijven fietsen wij toch andere waardes? Ik begrijp daarom niet waarom w/kg meer iets zegt over bergop dat op het vlakke. Misschien omdat een zwaarder persoon uiteindelijk op een hoger w/kg aan komt dan iemand die aan de lichte kant zit? Beetje off topic nu maar ben benieuwd.

Ik denk verder dat ik inderdaad volgend jaar maar eens mee moet doen, even zonder verwachtingen en dan zien hoe het gaat.
[/quote]

Het is dus eigenlijk net anders om.

Je trapt om weerstand te overwinnen.
Op het vlakke is dat lucht (en wind). --> Dus frontaal oppervlak telt wel mee, maar de verschillen zijn daarin niet zo heel groot. Eigenlijk zou je W/Cda willen weten dan ;-)

Bergop moet je je gewicht mee omhoog tillen. weerstand van de zwaartekracht. Als je dan personen wilt vergelijken, kijk je naar W/kg. En er is ook vrij veel onderzoek gedaan naar wat menselijk haalbaar is, en wanneer er waarschijnlijk doping bij komt kijken.

Als 2 personen evenveel vet hebben, en even lang zijn. maar 20kg schelen. Dan zit dat verschil in spieren. Dus vermogen. Dat is lekker in een sprint voor de zware persoon. Of in een tijdrit op het vlakke. Maar bergop moet het ook mee omhoog, én die spieren vragen veel zuurstof!
Dus als W/kg gelijk is, gaan ze evenhard omhoog, maar is de zware persoon in een tijdrit op het vlakke een stuk sneller omdat het absolute vermogen veel hoger. (Tony Martin zeg maar).
Als ze op het vlakke even hard kunnen..., dan gaat de zware er heuvelop gewoon vanaf.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie