Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

500km in 48 uur

Fredje00
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:07

Fredje00 30 nov 2020 11:19

Hi allemaal,

vraag me niet waarom, maar ik heb me ingeschreven voor een tocht van 500km volgende zomer. Beginnend bij grenspaal 1 (Drielandenpunt) en eindigend bij paal 369 in het puntje van Zeeland. Self supporting, veel onverhard met doel het binnen 48 uur te rijden.

Nu rijd ik prima een rondje van 120km gravel weg, maar dit is toch van een andere orde. Ben vooral een beetje aan het puzzelen mbt de opbouw. Is er een soort gouden standaard van aantal km's in de voorbereiding? En hoe dit op te bouwen?

Iemand tips?

Thanks!

Jesse

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 30 nov 2020 11:39


JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 30 nov 2020 11:42

Om welke tocht gaat dit? Klinkt wel als een aardig plan.

Volgens mij moet je het niet te spannend maken: veel kilometers maken, met af en toe lange (gravel) rit. Bottom line is het dat je op dag 2 moe bent en pijntjes krijgt en dan komt het vooral op wilskracht aan.

En vergeet niet dat er ook nog randonneurs zijn, die niet voor minder dan 1200km uit hun bed komen :lol:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 30 nov 2020 12:18

500km in 48 uur is naar Randonneursnormen inderdaad goed te doen. Daar staat voor 400km 27 uur dus dan zou je nog eens 21 uur hebben voor de resterende 100km ;).
De tocht is dus in de zomer. Zou ik zelf niet doen, dan is het te druk aan de kust, maarik ben niet de organisator:). Je hebt dus nog ruim de tijd om op te bouwen en te trainen.
Zodra de randonneurstochten weer georganiseerd kunnen worden (dat hangt uiteraard van de Corona maatregelen af) zou ik aanbevelen in ieder geval een aantal 200 en 300km tochten te rijden. Wellicht zelfs een 400. Dan weet je dat je op asfalt de afstand redelijk aankunt, dat geeft vertrouwen.
Wordt er bij deze tocht ook in het donker gereden? Zo ja dan zou ik daar nu als eerste op gaan trainen. Juist de winter biedt daar heel veel gelegenheid toe. Begin dan met je vertrouwde rondjes in het donker te rijden en doe er na een tijdje wat onverhard bij. Op asfalt in het donker rijden is een ding, onverhard is hele andere koek.

Dus in periodes gerekend:
december - februari: Trainen op in het donker rijden
maart-mei: je afstanden opbouwen op asfalt gecombineerd met wat onverharde ritjes
juni: een solo rit waarbij je dat combineert (bijv. 300km in 24 uur met flink wat onverharde weggetjes.
juli taperen.tot de tocht.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 nov 2020 13:15

Route uitstippelen zal je toch echt ff moeten wachten tot de regel ed volgend jaar bekend gemaakt worden.
Welke grenspalen je een selfie moet maken zegmaar.

En gewoon wat harder doorfietsen, kan je 2e dag gewoon lekker slapen.
Of route opsplitsen in 2 delen in halverwege lekker hotel regelen (of in berm gaan slapen oid.)
En als tip wat Ivo zegt een brm400 doen / ervaring opdoen met in de nacht rijden.
Kijken wat je lichaam aankan kwa slaap tekort/wat je kan eten als je moe bent.

@Joost; via Grenspalenklassieker
Kwam vorige week langs op instagram van Bram Tankink, ik heb mij ook ingeschreven
Nog even afwachten wat precies de regels worden of ik op de gravelbike ga, of gewoon de racefiets pak om sneller op asfalt te rijden/iets meer moeite te moeten doen om bij de grenspalen te komen.

@Ivo; verwacht niet dat je echt last hebt van drukte aan de kust, Zeeuwsvlaanderen komen nou ook weer niet de massa mensen zoals bij Zandvoort of de Deltawerken oid.

Fredje00
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:07

Fredje00 30 nov 2020 13:44

Thanks!

Ik zit inderdaad te denken aan 2x 250 met een goede nacht slaap ertussen. Vrees ook wel noodzakelijk. Denk dus ook niet in de nacht te gaan rijden. Mocht het wel zo ver komen, denk ik genoeg donkere uren te maken deze winter om iig het technische deel ervan onder de knie te hebben.

Dan wat betreft afstanden. Veel kilometers maken en een paar 200+ tochten in voorbereiding. Dat laatste ook als ik 2x250 doe? En als we het hebben over veel kilometers. Is er een ruwe schatting aan aantal kilometers in de aanloop hiernaar? Per week oid?

NB. Moet de gegeven links nog uitpluizen, maar gewoon nieuwsgierig:)

Gebruikersavatar
riquest
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 sep 2013 08:34

Gebruikersavatar riquest 30 nov 2020 14:04

Hoi 500 km in 48 klinkt niet al te ingewikkeld. Heb ooit de 500km in 24 uur gedaan (nacht doorgereden).
Kwa training zou je kunnen trainen tot 80% van de afstand want die laatste 20% lukt dan ook wel. Als je het verdeeld in twee ritten zou ik met name het daarin zoeken om te trainen. Begin eens in een weekend zowel op zaterdag als op zondag een lange(re) rit te doen.
Zodra je meerdere dagen achter elkaar tot ongeveer 80% (van je dag) afstand kan volbrengen dan lukt de rest ook wel.
Succes met de voorbereiding en je tocht.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 nov 2020 14:07

Die 48 uur maakt hij er zelf van he.
Enige wat op dit moment bekend is, is dat het in het 1e weekend van juli is en dat je selfies moet maken bij een aantal grenspalen.
En een gezamelijke start (van maximaal 50 deelnemers)

Zou dus zomaar kunnen dat je zaterdagochtend om 9u start en zondag uiterlijk 18u binnen moet zijn ofzo :lol:

Als training idd gewoon lekker wat km's maken en als test 2 lange (onverhard) ritjes op 2 dagen na elkaar.
Ergens heenrijden, hotel en volgende dag weer terug.
Op een bepaald moment is het meer van hetzelfde, zolang je maar goed op je fiets zit. (dus geen last van pijntjes krijgt) en kan blijven eten komt het vast wel goed.
En niet te hard beginnen, maar weten welke inspanning je lang kan volhouden.
Laatst gewijzigd door DDX op 30 nov 2020 14:11, 3 keer totaal gewijzigd.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 30 nov 2020 14:08

Als je wil slapen 's nachts is het handig om meerdere keren in je voorbereiding 300km te rijden. Je moet dan 300km comfortabel kunnen afleggen om nog wat over te hebben voor de volgende dat na een etappe van 250km.
Gezien de tijd van het jaar zou ik eerder gaan voor slaapzakje mee en halverwege de nacht een paar uurtjes in de berm liggen.
Kilometers per week is geen handige rekenmethode als het over lange afstanden gaat. Je zult dan eerder weken met een lange afstandsrit afwisselen met rustige weken. Denk aan de uitspraken van Joop, de Tour win je in bed. Zorg dus voor voldoende rust na een lange rit. Je kunt dan in de week na een lange rit wat aan je technsiche off road vermogens doen, met kortere ritten. Leer je gelijk om technisch te rijden als je benen nog moe zijn ;).
Ook nu weer kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Dus enerzijds je lichaam laten wennen aan lange afstanden, anderzijds de technische aspecten onder de knie krijgen.
En doe ook eens af en toe een weekend van 2x 150 of 2x175km met overnachting onderweg er tussen, gewoon om dit een beetje te oefenen (en het is nog leuk ook).

Fredje00
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:07

Fredje00 30 nov 2020 14:48

@DDX, al gechecked bij organisatie. 48 geen probleem. Langer ook niet. Als blijkt dat de boog al afgebroken is als ik bij de finish kom, overleef ik ook wel. Dus heb voor mezelf 48 uur als doel gesteld.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 30 nov 2020 15:30

En wat ook handig is om in je achterhoofd te houden is het Pipi Langkous principe. Pijntjes en ongemakken zul je op die afstand toch wel krijgen. Hoe goed je je daar ook op voorbereid.

Afbeelding
Mijn Strava

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 nov 2020 17:04

Pipi Langkous rules! Als je kunt bedenken dat je het kunt dan zal het waarschijnlijk ook wel lukken. In de voorbereiding zou ik doen wat Ivo aanbeveelt: een paar randonneursritten. 200km, 300km en 400km. Dan weet je in elk geval wat je onderweg gaat tegenkomen en hoe je lichaam er op reageert, wat er in je hoofd gebeurt, wat je fout gedaan hebt en de volgende keer beter gaat doen.

Plaats reactie