Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen na een corona infectie

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 17 feb 2021 15:55

Ik mag mijzelf gelukkig prijzen dat ik er vrij makkelijk door de COVID-19 heen ben gerold. Eerste klachten, raar gevoel rond de neus, begonnen op een donderdag. Verder totaal geen klachten gehad (en zelfs nog gefietst) totdat ik de maandag erop geen reuk en geur meer had. Dinsdag meteen een test laten doen en woensdag uitslag: positief. Vanaf die dinsdag was ik ineens ook erg moe. Ik heb daar aan toe gegeven en ook vanaf die dinsdag helemaal niets gedaan. 100% rust! En asperine geslikt. Op zaterdag voelde ik mij flink beter en zondag ook. Toen heb ik besloten nog een paar dagen te wachten voordat ik weer inspanning wilde leveren. De woensdag erna gaan fietsen en ik moet zeggen, dat viel 100% mee. Ik had verwacht totaal uit het veld geslagen te zijn maar ik ging eigenlijk heel goed. Waarop ik de dagen erna ook ben blijven fietsen. Wel maar stukjes van 30/40km trouwens.

Onlangs heb ik wel een artikel gelezen waarin een arts zegt dat men het beste na een COVID-19 besmetting 3 maanden rust moet houden....had ik dat eerder gelezen dan had ik daar misschien wel naar geluisterd. die arts beweerde ook dat 60% van de Covid-patienten wel kans heeft op een hartspieronsteking. Geen idee of dat klopt of dat dat zijn beeld is... Maar toch wel iets om serieus te nemen.

En asperine innemen gaat normaal gesproken wel na overleg met de huisarts. Dat heb ik niet gedaan maar houd daar wel rekening mee zou ik nu toch zeggen.

Dit speelde eind oktober. En de besmetting kwam bij mijn vriendin vandaan. Zij heeft trouwens wel tot en met december vermoeidheidsklachten ervaren.
Ride bikes, not tanks!

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 17 feb 2021 18:06

leon1 schreef: 17 feb 2021 15:55Onlangs heb ik wel een artikel gelezen waarin een arts zegt dat men het beste na een COVID-19 besmetting 3 maanden rust moet houden....had ik dat eerder gelezen dan had ik daar misschien wel naar geluisterd. die arts beweerde ook dat 60% van de Covid-patienten wel kans heeft op een hartspieronsteking. Geen idee of dat klopt of dat dat zijn beeld is... Maar toch wel iets om serieus te nemen.
Klinkt interessant, heb je daar een linkje naartoe ofzoiets?

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 feb 2021 19:07

leon1 schreef: 17 feb 2021 15:55 Onlangs heb ik wel een artikel gelezen waarin een arts zegt dat men het beste....
hecht niet teveel waarde aan dit soort artikelen. Er zitten wachtkamers vol met mensen die iets gelezen hebben. Vertrouw op je huisarts en je andere begeleiders. Lees artikelen als achtergrondinformatie en zoek betrouwbare informatie op www.thuisarts.nl

https://www.thuisarts.nl/corona/ik-heb- ... met-corona

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 feb 2021 19:13

louise schreef: 17 feb 2021 18:06
leon1 schreef: 17 feb 2021 15:55Onlangs heb ik wel een artikel gelezen waarin een arts zegt dat men het beste na een COVID-19 besmetting 3 maanden rust moet houden....had ik dat eerder gelezen dan had ik daar misschien wel naar geluisterd. die arts beweerde ook dat 60% van de Covid-patienten wel kans heeft op een hartspieronsteking. Geen idee of dat klopt of dat dat zijn beeld is... Maar toch wel iets om serieus te nemen.
Klinkt interessant, heb je daar een linkje naartoe ofzoiets?

Louise
Als je via Google zoekt naar hartspierontsteking en Covid-19 krijg je dit:
https://www.google.com/search?q=covid-1 ... e&ie=UTF-8
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 17 feb 2021 22:19

Ik denk dat die links inderdaad het verhaal ook wel vertellen. Dit was een Duitstalig artikel n.a.v. het overlijden van een nog jonge jongen in Duitsland dat schijnbaar ook verband houdt met een hartspierontsteking.

Moraal van het verhaal en aansluitend met het topic: let vooral goed op jezelf en als iets niet in de haak lijkt, ga dan hulp zoeken en negeer het niet.
Ride bikes, not tanks!

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 18 feb 2021 13:42

Dank voor de links! Die verhalen vind ik niet zo heel bijzonder, moet ik zeggen: dat kan van gewone griep ook, dat het virus op je hartspier slaat en ook dat kan fataal zijn. Vandaar dat je altijd voorzichtig moet zijn met en na koorts. Maar dan is 3 maanden rust wel extreem aan de voorzichtige kant.

leon1 schreef: 17 feb 2021 22:19Moraal van het verhaal en aansluitend met het topic: let vooral goed op jezelf en als iets niet in de haak lijkt, ga dan hulp zoeken en negeer het niet.
+1

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 feb 2021 14:18

Alles voor de 'veiligheid' hé :roll:

Eerste regel bij sporten is toch altijd: koorts -> blijf in je bed liggen!

Ik fiets altijd, ongeacht wat. Enkel bij koorts dus niet (gelukkig komt dat heel zelden voor bij mij)
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 19 feb 2021 21:23

Bij 38.4° koorts kan ik al niet meer op mijn benen staan.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 feb 2021 21:48

Ik heb door Corona 2 dagen koorts gehad, een week heftige spierpijn (op de gekste plekken). Kortademigheid en veel hoofdpijn en daarna nog een week 0 energie.
Nadat de echte symptomen verdwenen waren ben ik weer op de fiets gestapt. Eerst op de Wahoo Kickr, waardoor ik heel gericht met weinig tot geen weerstand de benen kon laten draaien. Beginnen met een kwartiertje, en langzaam meer.
Na dit een aantal keren gedaan te hebben ben ik weer rustig buiten gaan fietsen. En dat gaat redelijk goed. Ik ben nog niet waar ik was. Maar het gaat. En heb geen last van het fietsen. Het doet me goed.

Het gekke is wel dat ik qua concentratie, geestelijke scherpte en mentale veerkracht nog lang niet de oude ben. Ik kan bijv. vaak niet op woorden komen. En na een (teams-) vergadering op het werk, heb ik het gevoel alsof m'n kop doorgekookt is. En na het minste of geringste barstende koppijn. Maar hée, ik kan wel lekker fietsen 😉

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 24 feb 2021 18:48

Intussen alweer wat maandjes verder, rustig aan gefietst en geen pepernoot beter geworden.


Ik ga nu weer de intensiteit en volume wat opvoeren en kijken wat het me brengt. Heb wel het gevoel helemaal hersteld te zijn.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 24 feb 2021 18:59

Hier is al mijn energie weer op na een 2e rondje van een uurtje fietsen in de week. Oké ook 4 keer heel voorzichtig krachttraining op aanwijzing van de fysiotherapeut en veel sjouw werk aangezien de zolder leeg moest voor een dakkapel.
Maar aan de andere kant, gaat het voor mijn gevoel al veel beter dan 2 weken geleden. Zeker de begeleiding van de fysiotherapeut is super nuttig.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 feb 2021 18:28

In aanvulling op mijn verhaal hierboven.... Ik heb/hou vrij veel last van spierpijn cq. zere benen. Op het nivo dat je er gewoon paracetamol tegen gaat slikken. (Met weinig effect).
Dat is toch wel behoorlijk vervelend.

Plaats reactie