Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen na een corona infectie

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 27 nov 2020 22:24

Ben 3 maanden geleden ziek geweest door een corona infectie.

Rustig uitgeziekt en vervolgens weer op de fiets gesprongen en geschrokken van de achteruit gegane conditie, 3 km/u bij dezelfde intensiteit op hartslag gemeten.

Op advies van de huisarts een inspanningstest met ademgas gedaan om te kijken waar het aan kon liggen.

1e drempel was hartslag 120 en 175 watt.
2e drempel was hartslag 161 en 315 watt.

Nu was het advies om te gaan trainen tot aan hartslag 120 en niet erover te gaan en hitt (genoemd als polariserend trainen).
Maar ik ben tot op heden nog lang niet terug op niveau, heb ook nog geen progressie geboekt.

Train ik verkeerd, heeft iemand een idee??
Ben niet meer vermoeid oid.
Werkt deze vorm van training niet bij iedereen?
Train 3 x in de week, 2 x laag intens 1x hitt.
Vind ook onder de hf van 120 rijden heel erg moeilijk..

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 nov 2020 23:12

Als er significante schade aan het longweefsel is ontstaan kan het nog zeer lang duren. Misschien nog wel een half jaar of zelfs meer. Weefsel herstelt zeer langzaam. De informatie over je training is zeer summier. Hoe lang duren de trainingen. Wat doe je tijdens je HITT training etc.

Lage intensiteit trainingen zijn nuttig. Maar eigenlijk alleen als die ook lang duren. Dat is langer dan 2.5 uur. HITT trainingen zijn waarschijnlijk nog veel te vroeg en ik ben bang dat je daar op dit moment slecht van herstelt. Je kan alleen intensief trainen als je ook optimaal van kan herstellen.

Ik zou ook nadenken om er een aantal andere activiteiten naast het fietsen doen. Fietsen is eigenlijk te eenzijdig qua sport. Er is misschien op meer plekken schade dan jezelf denkt of ook maar voor mogelijk houdt. Doe naast het fietsen bijvoorbeeld vormen van corestabiliteit en krachttraining. Wat niet per se een extreme belasting voor het cardiovasculaire systeem is ( weinig herhalingen, niet te veel verzuring ). Wandelen / rustig hardlopen zetten ook meer spieren aan het werk. En stevig wandelen is wel een activiteit die je met lagere hartslag lang kan volhouden.

Verder is herstellen net zo belangrijk als training. Dus er moet ook aandacht zijn voor goede voeding goed slapen, stress management en nog wel meer. En uiteraard geen druppel alcohol.

Het allerbelangrijkste is echter dat je het voor jezelf de tijd geeft. En niet dat je NU moet wat je toen ook kon.

Verder is een contact zoeken met een persoonlijk trainer met verstand van voeding misschien wel het beste idee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 28 nov 2020 08:52

Lage intensiteit fiets ik minimaal 2.5 uur.
Wandelen ben ik ook al mee begonnen.
Hitt doe ik 4x4 trainingen.

Rust neem ik ook genoeg, voel me niet slecht of vermoeid.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 nov 2020 09:16

Ik heb dat ook eens gehad na griep (paar jaar geleden) en dat heeft toen ook enkele maanden geduurd en dan ineens was de goede conditie er gewoon terug. Ik herinner het me nog goed omdat het zo raar was.
Was toen in het begin van het jaar, eind februari, en heeft toen tot mei of zo geduurd. Ik ben wel blijven trainen zoals ik gewoon was (dus steeds meer naarmate het jaar vorderde)

Ik dacht in eerste instantie dat ik in de winter toch iets verkeerd had gedaan maar dan van de ene week op de andere ging het terug beter (ergens in mei dacht ik)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 nov 2020 09:49

Als ik artikelen uit diverse hoeken lees, is de kans op hartproblemen niet ondenkbaar. Ik zou er vooral heel voorzichtig mee zijn.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 28 nov 2020 10:44

Bij "de buren" is deze vraag ook een paar keer voorbij gekomen.
Aurelius is huisarts.
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... start=1890

Over het algemeen zal er wel wat geprikkeld moeten worden om te verbeteren.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 nov 2020 13:16

Na een zware influenza heeft het mij ook maanden gekost om weer op niveau te komen. Houd vol en heb geduld

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 nov 2020 14:58

Lijkt mij dat je nu ook vooral mee laat wegen de buitenlucht die is voor mijn gevoel schraler.
Gevoelstemperatuur ligt laag.
Ik zou vooral goed luisteren naar het lichaam en zonder metertje in het oog en later pas kijken naar de hf.
Succes met een goed herstel.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

sgtpepper1986
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2019 11:05

sgtpepper1986 28 nov 2020 15:26

Ik heb vandaag mn eerste km's gereden sinds mijn corona infectie eind september.

Ik zat ook met veel vragen. Hoe lang wachten om te trainen, welke intensiteit... En dan lees je ook die horrorverhalen over mogelijke schade aan longen en hart.

82km op de teller. Na 60km was het beste er wel al af. Nu afwachten hoe het lichaam reageert en dan zien we wel.

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 28 nov 2020 16:27

Ja niet meteen te hard van stapel gaan is het advies inderdaad.
Wellicht ook dat ik daarom onder de 1e drempel moet blijven fietsen.

Ik heb alleen totaal niet het idee dat ik getraind heb als ik terug kom na zo'n rit.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 nov 2020 20:49

De vermoeidheid later op de dag of de volgende ochtend is de beste indicator. Hoe moe ben je gevoelsmatig. Als je het heel serieus wilt aanpakken, dan schrijf je die subjectieve waarneming in een schriftje. Een objectieve indicator is je ochtendpols. Zodra je wakker wordt en wilt opstaan nog even blijven liggen en je hartslag opnemen. Dat ook opschrijven. Als je ochtendpols oploopt ben je diep gegaan. Als je je nog moe voelt ben je te diep gegaan. Als het goed gaat en je voelt je goed, dan kun je een tandje bijzetten.
Neem het begin van de lente als stip aan de horizon. Dan heb je ruim de tijd

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 29 nov 2020 18:35

Los van het effect van corona: hartslag 120 is wel heel laag voor vetverbrandingsdrempel, sowieso, en zeker als de anaerobe op 161 ligt. Het kan, hoor, alles kan bijna, in dat opzicht. Maar het is wel zeldzaam laag. Weet je zeker dat je de getallen goed hebt meegekregen?

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie