Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen na een corona infectie

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 30 nov 2020 15:57

thestudent schreef: 27 nov 2020 23:12 Lage intensiteit trainingen zijn nuttig. Maar eigenlijk alleen als die ook lang duren. Dat is langer dan 2.5 uur. HITT trainingen zijn waarschijnlijk nog veel te vroeg en ik ben bang dat je daar op dit moment slecht van herstelt. Je kan alleen intensief trainen als je ook optimaal van kan herstellen.
Je lichaam heeft geen aan - en uitknop naar gelang de rit korter is als +2.5u, het is vooral belangrijk om over de week heen voldoende uren te maken. en het stelselmatig op te drijven. Als je 3 maand niet gefietst heb moet je ook niet te hard van stapel lopen. Als je dan 3x 2u rijd vind ik dat toch al prima. Ik zou de HITT trainingen ook achterwege laten.

Ik heb tussen half september en oktober ook weinig gefietst. In november de draad weer opgepikt en iedere week wat meer uren gedraaid, zo heb ik van de laatste 9 dagen er 7 op de fiets gezeten. Slechts 1 dag van 3u maar ik vind 2u ook gewoon prima.
Quasi uitsluitend rustig gereden, of het moest op een heuveltje zijn dat de hartslag eens een beetje omhoog ging. Om de eerste maand er weer in te komen vind ik het prima zo.

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 01 dec 2020 07:28

@Louise

Het viel mij ook op, ik verwachtte 140 o.i.d.

Het zou natuurlijk kunnen komen door corona die rare waardes, maar ze staan echt in het dossier.

Zowiezo zijn de hartslagwaardes binnen altijd anders.

Maximale gehaald op de test is 184, met mtben haal ik 190.

En tijdens 2 rondjes volgas op mbt parcours Schoorl kreeg ik een melding van trainingspeaks dat me nieuwe omslagpunt op 171 lag.

En op de racefiets kom ik met hf 120 niet voorruit. +/- 25/26 gemiddeld.

Misschien is een powermeter niet gek, kan ik mooi op 175w cruisen en niet meer naar me hartslag kijken.

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 01 dec 2020 09:09

Heb even de waardes erbij gepakt.

Z1= 78 tot 95
Z2= 96 tot 119
Z3= 120 tot 140
Z4= 140 tot 161
Z5= 162 tot 169
Z6= 170 tot max.

Aerobe drempel = hf 119 of 175w
Ventilatoire drempel = hf 161 of 315w

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 01 dec 2020 09:17

Wat ik nu bedenk, als ook je omslagpunt mogelijk veel hoger ligt: je inspanningstest was met ademgasanalyse, toch? Met een masker op? Dat alleen al kan de uitslag vervormen, vanwege het benauwde gevoel, vooral als je het niet gewend bent. En dan komen de hartslagwaarden inderdaad te laag uit. En de bijbehorende vermogens ook trouwens.

Het is inderdaad een voordeel van een eigen vermogensmeter dat je veel beter weet wat normaal voor je is.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27541
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 dec 2020 09:18

Waarom werk je met Z-zones bij hartslag? Dat zijn vermogenszones.

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 01 dec 2020 10:12

Die zones heb ik zo gekregen.
En advies om onder de 120 te blijven.

En het was inderdaad een maximaaltest met ademgasanalyse.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 dec 2020 13:27

Ben je wellicht op een verkeerd/veilig protocol gezet bij de inspanningstest? Zeg maar voor gewone ongetrainde burgers in plaats van sterke wielrenners?

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 01 dec 2020 21:05

Dat denk ik niet, aangezien ik heb aangegeven gemiddeld 200km per week te fietsen.

Ik denk wel dat mijn trainingzone laag is aangegeven omdat ik toen nog in het herstel zat na de infectie i.c.m. het meten met masker.

Ik ga weer trainen in een iets hogere hf zone (tot 140) omdat ik dat gewoon veel fijner vind fietsen en ik het idee heb dat het beter werkt voor mij.
En ik ga kijken voor een powermeter om de progressie te kunnen meten.

Bedankt voor het meedenken iig!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4351
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 feb 2021 15:41

Even inhaken op dit topic, om niet een nieuwe aan te maken.
In december ben ik ook positief getest op Corona en daar ook een paar dagen ziek van geweest. Half januari weer proberen het trainen op te pakken, maar wat viel dat tegen, mijn complete conditie was weg. Kan gebeuren dacht ik nog, gewoon op nul beginnen en weer opbouwen. Helaas kostte mij dat veel te veel moeite en om die reden maar eens contact opgenomen met de huisarts om daarna naar de fysiotherapeut te gaan. Hoogst waarschijnlijk ben ik een van de (gelukkigen) waarbij de Corona nog een lange nasleep heeft. Mijn lijf is nog steeds aan het werken om de gevolgen van de infectie te bestrijden en daarom is er geen energie over om het sporten op te bouwen.
Nu eerst een paar weken heel rustig bij de fysiotherapeut de algemene kracht opbouwen en verder alleen wandelen of Z1 fietsen (tot max 1 uur)
Voor algemeen, dit schijnt een bekend en veel voorkomend verschijnsel te zijn na een corona infectie. Om deze reden wordt de fysiotherapeut ook voor max 50 behandelingen uit het basispakket van de zorgverzekering vergoed hiervoor.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 13 feb 2021 16:12

Na een besmetting in november ben ik na twee weken weer op de fiets gestapt. Toen was ik heel slecht . Sinds die tijd vrijwel elke dag rustig 45 kilometer gepeddeld. Na een week of drie / vier was ik weer belastbaar. Goed, waarom zou je trainen? Maar ik wanneer ik nu zou trainen heb ik niet meer het gevoel dat iets me in de weg zit.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 feb 2021 20:24

Na zo'n zware infectie ben je extra kwetsbaar voor de ziekte van Werlhof, het is een auto-immuunziekte met onder andere een acute en ernstige afbraak van de hoeveelheid bloedplaatjes. Komt niet veel voor, maar is inmiddels al bekend als een mogelijke vervolg ziekte op een covid19 infectie. Ook meer dan 6 maanden erna nog mogelijk. Ziekte is al sinds 1730 bekend, en wordt inmiddels aangeduid als ITP (Immuun trombocytopenische purpura: ITP). Bij een flinke valpartij is doodbloeden mogelijk. Last van blauwe plekken?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4351
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 feb 2021 11:45

Geen Werlhof (zover ik kan merken) maar gewoon last van het feit dat mijn lijf al veel energie steekt in het aanpakken van de Corona naweeën. Hierdoor is het herstel gewoon vele male langer dan normaal, waardoor normaal opbouwen er op dit moment niet inzit.
Nu maar hopen dat het herstel snel beter gaat, anders wordt de halve Ironman eind juni een lastig verhaal.

Plaats reactie