Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 apr 2021 11:35

Eum, er zit toch wel intelligentie in om het ergens af te kappen en dat je gewoon netjes jouw blokjes afrond om het beoogde doel te bereiken of daar in de buurt van te komen. Het duurt alleen iets langer. Waarbij je bij andere systemen op de pauze knop moet drukken en dan weer verder gaat als je op de knop drukt.

Mijn ervaring is dat de intensiteit die XERT denkt nodig te zijn best overeen komt met wat je aankan. Alleen in de gevallen dat je ziek bent of niet fit voor wat voor reden dan ook (kinderen..........) kun je in de problemen komen en het is wel fijn als je training zich daar automatisch op aanpast.

Vind ik tenminste. Briefjes vind ik daarentegen niet werken. Voor mij weer.

Heb je XERT wel eens zelf geprobeerd?

"Het beste werkt nog om het op een stukje schilderstape te schrijven en die op je stuurpen/frame te plakken. De blokken kan je dan zelf indelen. Wanneer je rust voorbij is en je zit net in een dorp, kan je prima even een minuutje extra rust pakken totdat je het dorp uit bent, zo precies komt dat niet."

Je kunt alle programma's vóór het inrijden van een dorp even op stop zetten omdat je weet dat je waarschijnlijk ergens zal moeten inhouden.

Laten we verder niet te veel offtopic gaan, het gaat hier om Join.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 apr 2021 12:07

Philippos schreef: 23 apr 2021 11:35 Eum, er zit toch wel intelligentie in om het ergens af te kappen en dat je gewoon netjes jouw blokjes afrond om het beoogde doel te bereiken of daar in de buurt van te komen. Het duurt alleen iets langer. Waarbij je bij andere systemen op de pauze knop moet drukken en dan weer verder gaat als je op de knop drukt.

Mijn ervaring is dat de intensiteit die XERT denkt nodig te zijn best overeen komt met wat je aankan. Alleen in de gevallen dat je ziek bent of niet fit voor wat voor reden dan ook (kinderen..........) kun je in de problemen komen en het is wel fijn als je training zich daar automatisch op aanpast.

Vind ik tenminste. Briefjes vind ik daarentegen niet werken. Voor mij weer.

Heb je XERT wel eens zelf geprobeerd?

"Het beste werkt nog om het op een stukje schilderstape te schrijven en die op je stuurpen/frame te plakken. De blokken kan je dan zelf indelen. Wanneer je rust voorbij is en je zit net in een dorp, kan je prima even een minuutje extra rust pakken totdat je het dorp uit bent, zo precies komt dat niet."

Je kunt alle programma's vóór het inrijden van een dorp even op stop zetten omdat je weet dat je waarschijnlijk ergens zal moeten inhouden.

Laten we verder niet te veel offtopic gaan, het gaat hier om Join.
Ja ik ken XERT, maar ik blijf er bij dat het niet verstandig is om blokken langer te maken als je om wat voor reden dan ook (verkeer, dorp etc) minder vermogen trapt dan je zou moeten. Je maakt dan een blok minder intensief, maar vooral langer. Het klopt dat TSS dan uiteindelijk gelijk is aan wat je zou willen halen..maar trainen is meer dan alleen een TSS waarde halen. TSS kan handig zijn om je load over een hele week in de gaten te houden, maar zegt niets over of je met die training de gewenste energiesystemen hebt getraind. Uiteindelijk is trainen niet meer dan op het gewenste moment de juiste energiesystemen verbeteren/een prikkel geven.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 apr 2021 12:59

Het is dus niet mogelijk om buiten precies volgens schema te rijden. De vraag is of dit erg is en hoe je ermee omgaat. Dat xert lijkt me wel een aardige oplossing. Al kun je natuurlijk ook zelf ter plekke bedenken je blokje nog wat langer te maken als je onverwachts moet pauzeren.

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 23 apr 2021 18:30

Philippos schreef: 23 apr 2021 11:18
HarryuitHilversum schreef: 23 apr 2021 09:13 Dat klinkt al erg ingewikkeld. Wat me ook ingewikkeld lijkt, is het uitvoeren van zo'n training op de openbare weg. Het is geen ZWIFT waarbij je alsmaar door kunt trappen. Buiten kom je tijdens je intervallen ander verkeer tegen, stoplichten, kruispunten en ga zo maar door. Een intervaltraining doe ik buiten vaak genoef, maar dan wel organisch (voluit tot het einde van het weggetje, dan rustig naar een volgend weggetje, die weer voluit etc) Het buiten uitvoeren van een training waarbij je computer de intervallen aan geeft lijkt me vrijwel ondoenlijk.
Hoe doen jullie dat?

Nu terug bij Join. Ik heb een van de ontwikkelaars gesproken en bij Join balen ze ook van de omslachtige manier van werken van Wahoo. De FIT files die Wahoo nodig heeft voor het uitvoeren van een training wijken af van het standaard formaat van een FIT file. Dit is ook de reden waarom je via een PC je training er op moet krijgen. Dat was voor mij de reden om te stoppen.

De gedachte erachter is mij echter wel duidelijk en het systeem kan vrij slim omgaan met je veranderende agenda itt andere trainingsplatformen waar je een blok van een X aantal weken vast hebt staan. Dat hebben ze goed bedacht. Misschien werkt het wat fijner op een Garmin qua trainingen overzetten.

Dat probleem met Wahoo en FIT files speelt ook bij het eerder genoemde XERT platform. Zij kunnen hun Smart trainingen niet op een Wahoo computer draaien omdat de API van Wahoo dit niet toelaat.

Ik meen mij te herinneren dat Wahoo een aantal jaren terug een trainingsplatform overgenomen heeft. Ik weet niet meer welke. Het zou mij niets verbazen als ze icm daarmee een gesloten systeem gaan maken. Een typisch Amerikaanse vendor lock in systeem a la Apple/SRAM. Wat dat betreft wijkt Garmin wel af van de Amerikaanse cultuur van producten op de markt zetten met hun open eco systeem.
Heldere uitleg. Merci!

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 11 mei 2021 16:03

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het verder niet heb uitgeprobeerd omdat ik vrij weinig info kon vinden, ook op het eigen site vond ik het maar minimaal allemaal. Kreeg ook een beetje de indruk dat het een soort Xert voor "dummies" is, dus ben ik maar voor Xert gegaan.

roy80
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 mei 2011 02:15
Locatie: Limburg

roy80 06 jun 2021 21:50

Ik pauzeert de workout in Garmin Edge 830 tijdens een rustblokje tussen de intervallen als ik verwacht niet uit te komen. En dan herstarten wanneer het wel kan. Daar kom ik in de meeste gevallen goed mee weg
Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 06 jun 2021 23:10

roy80 schreef: 06 jun 2021 21:50 Ik pauzeert de workout in Garmin Edge 830 tijdens een rustblokje tussen de intervallen als ik verwacht niet uit te komen. En dan herstarten wanneer het wel kan. Daar kom ik in de meeste gevallen goed mee weg
Hoe pauzeer je die dan?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

roy80
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 mei 2011 02:15
Locatie: Limburg

roy80 07 jun 2021 10:47

mhr-zip schreef: 06 jun 2021 23:10
roy80 schreef: 06 jun 2021 21:50 Ik pauzeert de workout in Garmin Edge 830 tijdens een rustblokje tussen de intervallen als ik verwacht niet uit te komen. En dan herstarten wanneer het wel kan. Daar kom ik in de meeste gevallen goed mee weg
Hoe pauzeer je die dan?
Als je het scherm van de workout voor je hebt, duw je aan de onderkant op het pijlte omhoog. Dan laat ie het verloop van je training zien en krijgt onderaan 3 opties: vorige/pauze/volgende. Uiteraard kies je dan voor pauze. Vervolgens kies je voor 'hervatten' om de training weer voort te zetten.
Afbeelding

roy80
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 mei 2011 02:15
Locatie: Limburg

roy80 07 jun 2021 15:40

Xert vind ik persoonlijk mooi qua inzicht en data analyse. Ik gebruik echter de trainingen van Join om te trainen.
de interface van Xert via connect IQ is bagger; je moet alles weer opnieuw koppelen en je kunt tijdens de training bv niet naar andere schermen zoals navigatie.
Ik vraag me trouwens wel de nauwkeurigheid van de vermoeidheid af. Xert zegt dat ik moe ben, Join en Garmin dat ik fit ben. Garmin is daarbij de enige die enigzins rekening houdt met slaap en stress (via Fenix 5).

Kan me iemand vertellen wat het huidig niveau betekent?
is momenteel 24,5 en begin 21,1/50? Is 50 dan 100%?
Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 07 jun 2021 18:50

roy80 schreef: 07 jun 2021 10:47
mhr-zip schreef: 06 jun 2021 23:10
roy80 schreef: 06 jun 2021 21:50 Ik pauzeert de workout in Garmin Edge 830 tijdens een rustblokje tussen de intervallen als ik verwacht niet uit te komen. En dan herstarten wanneer het wel kan. Daar kom ik in de meeste gevallen goed mee weg
Hoe pauzeer je die dan?
Als je het scherm van de workout voor je hebt, duw je aan de onderkant op het pijlte omhoog. Dan laat ie het verloop van je training zien en krijgt onderaan 3 opties: vorige/pauze/volgende. Uiteraard kies je dan voor pauze. Vervolgens kies je voor 'hervatten' om de training weer voort te zetten.
Thx!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 08 jun 2021 12:40

roy80 schreef: 07 jun 2021 15:40

Kan me iemand vertellen wat het huidig niveau betekent?
is momenteel 24,5 en begin 21,1/50? Is 50 dan 100%?
Ik vind het ook wat vaag. Volgens mij is het iets wat ze bij JOIN zelf verzonnen. Ik lees nergens een linkje met VO2 max of FTP.
Wat ik wel las is dat 50 het niveau is van een topcoureur in topvorm (Pogacar in de Tour).

Ik denk daarom dat je meer moet kijken naar het % progressie dat je boekte.

roy80
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 mei 2011 02:15
Locatie: Limburg

roy80 08 jun 2021 12:55

HarryuitHilversum schreef: 08 jun 2021 12:40
roy80 schreef: 07 jun 2021 15:40

Kan me iemand vertellen wat het huidig niveau betekent?
is momenteel 24,5 en begin 21,1/50? Is 50 dan 100%?
Ik vind het ook wat vaag. Volgens mij is het iets wat ze bij JOIN zelf verzonnen. Ik lees nergens een linkje met VO2 max of FTP.
Wat ik wel las is dat 50 het niveau is van een topcoureur in topvorm (Pogacar in de Tour).

Ik denk daarom dat je meer moet kijken naar het % progressie dat je boekte.
Ok bedankt!
Afbeelding

Plaats reactie