Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 01 dec 2021 18:29

Ik ben nu een kleine maand bezig en ben nog erg tevreden! Prima variatie in trainingen en de flexibiliteit is echt een meerwaarde.

Vraagje over een FTP-test en bijbehorende waarde: ik heb een 20 minuten-test gedaan. Trainingpeaks en Wahoo berekenen op basis van de *0,95-'regel' mijn FTP, Join neemt gewoon de 20 minuten-waarde over.

Welke moet ik volgen?

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 01 dec 2021 21:15

esmeew schreef: 01 dec 2021 15:02 Adviseren jullie om ERG aan of uit te zetten tijdens de indoortrainingen?
ik heb het gevoel dat ik met ERG modus dieper ga tijdens intervallen: het is immers doortrappen of opgeven, Rustiger/lichter trappen is geen optie. Aan de andere kant kan je dan ook niet net iets meer geven als dat er wel in zat. Maar soms is dat ook juist weer helemaal niet de bedoeling.
Ik doe de trainingen meestal in ERG, die kan ik binnen de blokjes altijd nog wat hoger en lager instellen tijdens de training. Ik houd me daarbij gewoon aan de power range zoals voorgeschreven in de training. Soms onderin, soms in het midden en dan weer bovenin. Zo wissel je nog een beetje af.
Als er vo2max in zit is het wellicht beter om in resistance te fietsen omdat je dan zelf in control bent dmv je versnellingen.

In de Wahoo app kun je on the fly wisselen tussen de verschillende modi. Wel moet je dan handmatig de niveaus instellen. Dus bijvoorbeeld de 2 setjes 30-30's doe ik in RES, de rest van de training in ERG.

Ik heb geen zwift of wahoo/garmin fietscomputer vandaar dat ik een alternatieve app gebruik om m'n Kickr Core aan te sturen.
Laatst gewijzigd door Fietser_1971 op 01 dec 2021 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3372
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 dec 2021 21:26

Op een Tacx Neo (andere trainers werken soms anders), vind ik het prettig om in Erg te trainen. Nu net 6 x 1 minuut voluit gedaan. Dan zoek ik in de vermogenscurve op Strava mijn 1’ vermogen en ga daar net iets onder zitten. Dan haal ik ze net (niet). Is inderdaad essentieel om de trapfrequentie niet te laten zakken, anders sta je ineens geparkeerd. Voor kortere intervallen zou ik hem mogelijk niet in Erg doen.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 02 dec 2021 12:25

ibooij schreef: 17 nov 2021 08:29 We snappen inderdaad dat het prettig zou zijn om een goed overzicht te hebben van je plan. De uitdaging zit er voor ons in dat we niet willen dat het een technisch overzicht wordt, zoals je bijvoorbeeld in TrainingPeaks ziet, maar dat je, ook als je wat minder belegd bent in hoe een trainingplan werkt toch goed snapt waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat.
Er wordt aan gewerkt in ieder geval!

En inderdaad kun je van een app niet hetzelfde soort begeleiding verwachten als van de intensieve begeleiding van een menselijke coach.
Wat is er mis met een expert mode waar je wel lekker in de getallen kunt duiken net zoals in bijv XERT?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

esmeew
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 02 dec 2021 13:03

Bedankt Fietser_1971! ik heb inderdaad in de Wahoo app gezien dat je kunt wisselen.
Welke app gebruik jij om je kickr aan te sturen? ik vind mijn wahoo fietscomputer niet altijd even handig om hier voor te gebruiken namelijk

pino
Forum-lid
Berichten: 3372
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 dec 2021 13:31

In Zwift kun je bij het maken van je training/workout ook "freeride" als blok instellen om vrij te fietsen.
Niet zijken maar reiden !

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 04 dec 2021 12:52

esmeew schreef: 02 dec 2021 13:03 Bedankt Fietser_1971! ik heb inderdaad in de Wahoo app gezien dat je kunt wisselen.
Welke app gebruik jij om je kickr aan te sturen? ik vind mijn wahoo fietscomputer niet altijd even handig om hier voor te gebruiken namelijk
De Wahoo app dus :D . Die met het zwarte icoon, ik gebruik mijn tablet bij de trainingen.
Deze app gebruik ik omdat de Kinomap app de laatste keren crashte tijdens mijn training. Heel irritant is dat. Er is voor trainingen ook geen resume functie.
Contact met Kinomap support gaat overigens goed verder. Ze gingen ernaar kijken, konden de crashreports zien. Er zou een update komen.

Nu tijdelijk de Wahoo app dus. Gaat eigenlijk ook wel goed, je moet alleen iedere wisseling zelf initiëren. Dus je moet wel het schema bij de hand hebben.

Ik heb nog even gekeken naar TrainerDay, die kan wel heel makkelijk diverse trainings formaten importeren. Deze app kan ook de trainer aansturen. Je kan dus de training in Join exporteren naar Zwift bestand en deze importeren in TrainerDay (in betaalde versie). Er is nu ook een gepersonaliseerd trainingsschema mogelijk.
Ik blijf echter nog even bij Join, ben nu juist zo lekker onderweg!
Anders is het weer een abo erbij (hoewel niet duur), bovendien moet je ook met creditcard of PayPal betalen. Daar ben ik wat minder happig op.

Ik hoop eigenlijk op een snelle implementatie van trainer control in de Join app... :winkthumb:
Laatst gewijzigd door Fietser_1971 op 04 dec 2021 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 04 dec 2021 13:40

a_v schreef: 01 dec 2021 18:29 Ik ben nu een kleine maand bezig en ben nog erg tevreden! Prima variatie in trainingen en de flexibiliteit is echt een meerwaarde.

Vraagje over een FTP-test en bijbehorende waarde: ik heb een 20 minuten-test gedaan. Trainingpeaks en Wahoo berekenen op basis van de *0,95-'regel' mijn FTP, Join neemt gewoon de 20 minuten-waarde over.

Welke moet ik volgen?
Wat bedoel je precies met "Join neemt gewoon de 20 minuten waarde over"? JOIN gebruikt ook dezelfde regel (en nog wat andere) om van bijvoorbeeld 20 minuten power naar FTP te gaan.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 04 dec 2021 13:42

mrcoffee schreef: 02 dec 2021 12:25 Wat is er mis met een expert mode waar je wel lekker in de getallen kunt duiken net zoals in bijv XERT?
Daar is helemaal niets mis mee! Voor sommigen is dit veel beter en die zijn dus beter geholpen met bijvoorbeeld Xert, TrainingPeaks of WKO5.

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 05 dec 2021 10:50

ibooij schreef: 04 dec 2021 13:40
a_v schreef: 01 dec 2021 18:29 Ik ben nu een kleine maand bezig en ben nog erg tevreden! Prima variatie in trainingen en de flexibiliteit is echt een meerwaarde.

Vraagje over een FTP-test en bijbehorende waarde: ik heb een 20 minuten-test gedaan. Trainingpeaks en Wahoo berekenen op basis van de *0,95-'regel' mijn FTP, Join neemt gewoon de 20 minuten-waarde over.

Welke moet ik volgen?
Wat bedoel je precies met "Join neemt gewoon de 20 minuten waarde over"? JOIN gebruikt ook dezelfde regel (en nog wat andere) om van bijvoorbeeld 20 minuten power naar FTP te gaan.
Op basis van de 20 minuten-FTP-test kwam Join met een andere FTP-waarde op de proppen dan Trainingpeaks en Wahoo... (de uitslag van de test werd automatisch opgepikt door de apps). Join leek gewoon 1 op 1 de 20 minuten-waarde over te nemen en kwam dus hoger uit dan TP en Wahoo.

Met de nadruk op leek; je geeft aan dat Join 'dezelfde regel (en nog wat andere)' gebruikt; misschien zat het verschil in het andere?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 dec 2021 13:20

a_v schreef: 05 dec 2021 10:50
ibooij schreef: 04 dec 2021 13:40
a_v schreef: 01 dec 2021 18:29 Ik ben nu een kleine maand bezig en ben nog erg tevreden! Prima variatie in trainingen en de flexibiliteit is echt een meerwaarde.

Vraagje over een FTP-test en bijbehorende waarde: ik heb een 20 minuten-test gedaan. Trainingpeaks en Wahoo berekenen op basis van de *0,95-'regel' mijn FTP, Join neemt gewoon de 20 minuten-waarde over.

Welke moet ik volgen?
Wat bedoel je precies met "Join neemt gewoon de 20 minuten waarde over"? JOIN gebruikt ook dezelfde regel (en nog wat andere) om van bijvoorbeeld 20 minuten power naar FTP te gaan.
Op basis van de 20 minuten-FTP-test kwam Join met een andere FTP-waarde op de proppen dan Trainingpeaks en Wahoo... (de uitslag van de test werd automatisch opgepikt door de apps). Join leek gewoon 1 op 1 de 20 minuten-waarde over te nemen en kwam dus hoger uit dan TP en Wahoo.

Met de nadruk op leek; je geeft aan dat Join 'dezelfde regel (en nog wat andere)' gebruikt; misschien zat het verschil in het andere?
Dat andere is volgens mij dat de app ook je anaerobe vermogen meeneemt. Is die hoog, dan zorgt dat voor een lagere FTP dan 95% van 20min. FTP is 100% aerobe en wanneer je anaerobe vermogen hoger is draagt dat veel bij aan je 20min waarde. WKO5 berekent ook je FTP op basis van je vermogenscurve.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 05 dec 2021 17:33

a_v schreef: 05 dec 2021 10:50 Op basis van de 20 minuten-FTP-test kwam Join met een andere FTP-waarde op de proppen dan Trainingpeaks en Wahoo... (de uitslag van de test werd automatisch opgepikt door de apps). Join leek gewoon 1 op 1 de 20 minuten-waarde over te nemen en kwam dus hoger uit dan TP en Wahoo.

Met de nadruk op leek; je geeft aan dat Join 'dezelfde regel (en nog wat andere)' gebruikt; misschien zat het verschil in het andere?
Interessant. Zou jij mij via PB, of via support@join.cc, kunnen laten weten wat je inlognaam (email) in JOIN is en wanneer je deze test gedaan hebt. Dan ga ik even kijken wat er precies aan de hand is.

Als je het via support@join.cc doet, vermeld dan even dat het een bericht voor Ilja is, dan komt het bij mij terecht.

Dank!

Plaats reactie