Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ongetrainde terugkomen van blessure

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 08 nov 2020 13:55

Eerst even een korte inleiding. De afgelopen 10 jaar heb ik bar weinig aan sport gedaan, daarvoor wel behoorlijk fanatiek. Weliswaar niet op de fiets.

Nou heb ik enkele maanden geleden het mountainbiken proberen op te pakken, maar daarbij waarschijnlik veel te hard van stapel gegaan en zodoende een blessure opgelopen aan mijn knie. Bij de fysio geweest, waarschijnlijk zijn de pezen opgerekt doordat de spieren de pezen niet voldoende konden ondersteunen. Sporten is prima, maar ik moet erop letten dat ik het niet belast om last te voorkomen.

Enige tijd na het oplopen van de blessure besloten om de mountainbike aan de kant te doen en eerst op een tourfiets te trainen tot de blessure over is. Dat ging in het begin prima, langzame opbouw van de afstanden van 20km naar 30km in een rustig tempo. Echter, nu gaat het allemaal iets beter, en de afstanden worden groter (regelmatig 40km en afgelopen week 70km in een rit). Gemiddelden zitten tussen de 19km/h en 23km/h, het is dus wel daadwerkelijk in een rustig tempo. Ik kom er nu achter dat ik tijdens het fietsen weinig last heb, maar daarna enkele dagen, en nu al bijna een week, niet kan fietsen i.v.m. last. Blijkbaar is de belasting te hoog.

Deze week cadans (gemiddelde ligt net boven de 90) en hartslagmeter uitgeprobeerd. Niet zozeer om harder te gaan trainen, maar voor mezelf als middel om ervoor te zorgen dat ik uit de D3 zone en hoger blijf en om zodoende zo goed mogelijk langzaam op te bouwen. Overigens zijn de zones een beetje geschat. Voor de zekerheid heb ik ze laag ingeschat om het risico op blessure te verminderen Omslagpunt zit na kort uitproberen waarschijnlijk tussen 144 en 155. Zodoende heb ik die op 149 gezet, met standaardberekeningen zou dat overeen komen met een max hartslag van ongeveer 180. Wellicht allemaal iets te serieus, maar als ik op die manier mezelf kan behoeden om teveel kracht te zetten....

Mijn vraag is nu of iemand ervaring heeft met een vergelijkbare blessure en hoe die dat heeft opgepakt. Doelstelling is om van het voorjaar redelijk blessurevrij te zijn om dan het fietsen normaal op te kunnen pakken.

Mijn gedachtegang is om 1 à 2 keer per week 30km te fietsen met korte intervallen naar d2 en 1x per week 50km volledig in d1. Dit langzaam uitbouwen tot 40 en 70 kilometer.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 nov 2020 14:01

Ervaring daarmee heb ik niet maar ik zou gewoon in overleg met jouw fysiotherapeut krachttrainingen voor de knie en beenspieren volgen eventueel op de fietstrainer totdat het moment daar is om het voorzichtig op de racefiets cq. mountainbike te proberen, nogmaals alles in overleg met jouw fysiotherapeut.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 08 nov 2020 15:00

Orlok schreef: 08 nov 2020 14:01 Ervaring daarmee heb ik niet maar ik zou gewoon in overleg met jouw fysiotherapeut krachttrainingen voor de knie en beenspieren volgen eventueel op de fietstrainer totdat het moment daar is om het voorzichtig op de racefiets cq. mountainbike te proberen, nogmaals alles in overleg met jouw fysiotherapeut.!
Voor de duidelijkheid, de knie is niet echt kapot, maar overbelast. Fietsen is juist goed volgens de fysio, met daarnaast wat specifieke oefeningen. Het is ook geen revalidatie o.i.d..Het gaat er dus meer om dat ik het niet opnieuw belast. Vandaar de vraag of er mogelijk anderen op het forum zijn die vergelijkbare blessures hebben gehad.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 nov 2020 16:00

Zit je wel goed op de fiets?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 08 nov 2020 18:02

Goede kans dat de fietsen verkeerd staan afgesteld. Laat je door iemand adviseren die er ervaren in is. Dat kan een bikefitter zijn. Maar goede kans dat als je een foto van je fietshouding hier op het forum post de ‘kenners’ hier je ook al een eind verder kunnen helpen.

Ik had ook knieklachten en kwam door een te hoge zadelstand icm beenlengte verschil.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 nov 2020 18:17

mhalmingh schreef: 08 nov 2020 13:55 Ik kom er nu achter dat ik tijdens het fietsen weinig last heb, maar daarna enkele dagen, en nu al bijna een week, niet kan fietsen i.v.m. last. Blijkbaar is de belasting te hoog.
Overleg dit met de fysio die je begeleid.
Als je niet goed op je fiets zit, wordt dat niet pas enkele dagen tot een week daarna afgestraft. Mijn 2 cents: je wilt teveel en je wilt te snel. Kalm aan en trek er maar een winter voor uit.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 nov 2020 18:39

Gewoon op je eigen tempo fietsen.
Liever met meer beenomwentelingen dan dat je een te zware versnelling gebruikt.
En laat dat D1 en D2 nog maar even voor wat het is, voor een tochtje van 30 km heb je dat echt niet nodig.
Om te starten met fietsen heb je echt geen fysio nodig.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 11 nov 2020 16:35

Waar zit je pijn precies ? Zou kunnen zijn dat je het kraakbeen achter je knieschijf hebt overbelast bij met mountainbiken. Dan zou de pijn aan de voorzijde van knie moeten zijn. Pezen raken niet zo snel beschadigd zonder inwerkend trauma. irritatie van het kraakbeen achter je knieschijf komt vaak door te zware versnellingen trappen of niet goed afgestelde zadelhoogte.
Denk dat je nu beter gewoon in D1 kunt gaan fietsen en intervallen weglaten. Lekker trappen op een licht verzetje en kilometers maken. Zal beter zijn voor je herstel. En misschien eens naar je fiets laten kijken qua afstelling.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 12 nov 2020 12:11

ceon schreef: 11 nov 2020 16:35 Waar zit je pijn precies ? Zou kunnen zijn dat je het kraakbeen achter je knieschijf hebt overbelast bij met mountainbiken. Dan zou de pijn aan de voorzijde van knie moeten zijn. Pezen raken niet zo snel beschadigd zonder inwerkend trauma. irritatie van het kraakbeen achter je knieschijf komt vaak door te zware versnellingen trappen of niet goed afgestelde zadelhoogte.
Denk dat je nu beter gewoon in D1 kunt gaan fietsen en intervallen weglaten. Lekker trappen op een licht verzetje en kilometers maken. Zal beter zijn voor je herstel. En misschien eens naar je fiets laten kijken qua afstelling.
Pijn zit aan de achter/binnenkant van de knie. De fiets heb ik zelf afgesteld aan de hand van vele fora/video's en lijkt redelijk goed, maar zeker niet perfect. Het frame is eigenlijk te groot. De fiets was ook eigenlijk alleen bedoeld als boodschappenfiets en korte ritjes met mijn vrouw, dus niet om lange tochten mee te maken.

Het zadel staat bijna in de laagste stand. Let wel, het is een tourfiets, geen racefiets. De hoogte van het zadel is afgesteld d.m.v. trapas in het verlengde van de zitbuis en dan hak op het pedaal --> resulteert in een licht gebogen knie wanneer de bal van de voet op de trapper zit. Enkele weken geleden stond het zadel 0,5 tot 1 cm hoger, maar ik merkte dat ik toen heen en weer ging op mijn zadel. Dat is nu niet meer het geval.

Van de week heb ik het zadel nog verder naar voren gezet, staat nu in de uiterste stand. Hiermee komt mijn knie, bij het horizontaal plaatsen van de trappers, dichter bij de voorste trapas. Mijn knie zat vrij ver naar achteren. Zou eigenlijk nog wel 2cm naar voren kunnen, maar die ruimte heb ik niet bij het zadel. Na een rit van 50km afgelopen dinsdag heb ik nu aanzienlijk minder last.

Daarnaast had ik vorige week wel aanzienlijk meer last dan de weken daarvoor. Mogelijk ook door het uitproberen van een racefiets die helemaal niet goed stond afgesteld.

Oh ja, als laatste. Een bikefit moet ook eigenlijk wel een keer, maar aangezien ik van plan ben om wanneer het regelmatig fietsen bevalt (daar lijkt het wel op) begin volgend jaar een nieuwe fiets aan te gaan schaffen. Hierdoor geef ik de voorkeur, ook in verband met de kosten, om bij de aanschaf van een nieuwe fiets een bikefitting te laten doen.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 16 nov 2020 10:39

Kleine duit in het zakje: ik snap dat je nu geen bikefit wil doen, maar toch klinkt het in mijn oren niet goed wat je schrijft over hoe je op je fiets zit. Ter vergelijking: ik kan op mijn racefiets moeiteloos urenlang fietsen, van de zomer nog 215 km bijvoorbeeld. Afgelopen vrijdag reed ik 40 km op m'n stadsfiets ('even' een boodschap doen, geen zin in dezelfde weg terug, en zo werd het ineens een beetje lang). Gevolg: naderhand zere knieën, zaterdag ook nog, Niks ernstigs, maar het leerde mij nog maar eens hoe belangrijk het is dat de afstelling van je fiets klopt. Ik zit ook best redelijk op die stadsfiets - maar mijn knieën zijn toch niet happy als het langer wordt dan een uur.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 16 nov 2020 13:07

louise schreef: 16 nov 2020 10:39 Kleine duit in het zakje: ik snap dat je nu geen bikefit wil doen, maar toch klinkt het in mijn oren niet goed wat je schrijft over hoe je op je fiets zit. Ter vergelijking: ik kan op mijn racefiets moeiteloos urenlang fietsen, van de zomer nog 215 km bijvoorbeeld. Afgelopen vrijdag reed ik 40 km op m'n stadsfiets ('even' een boodschap doen, geen zin in dezelfde weg terug, en zo werd het ineens een beetje lang). Gevolg: naderhand zere knieën, zaterdag ook nog, Niks ernstigs, maar het leerde mij nog maar eens hoe belangrijk het is dat de afstelling van je fiets klopt. Ik zit ook best redelijk op die stadsfiets - maar mijn knieën zijn toch niet happy als het langer wordt dan een uur.

Louise
Klinkt inderdaad wel heel bekend. Maar om nu een bikefit te doen zonder een fiets die goed afgesteld moet worden (de huidige stadsfiets was tweedehands 160 euro) is niet erg nuttig.

Overigens wel een vraag. Ik heb nog een MTB staan die ook nog afgesteld moet worden. Als er een bikefit gedaan wordt (mogelijk voor de MTB), kunnen ze dan ook gelijk advies geven omtrent een racefiets of zijn dat echt 2 verschillende metingen? Uiteraard zijn de houdingen anders.
Laatst gewijzigd door mhalmingh op 17 nov 2020 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 nov 2020 13:31

mhalmingh schreef: 16 nov 2020 13:07 ............
Klinkt inderdaad wel heel bekend. Maar om nu een bikefit te doen zonder een fiets die goed afgesteld moet worden (de huidige stadsfiets was tweedehands 60 euro) is niet erg nuttig. ...................
De zit op een stadsfiets is echt wel anders dan op een racefiets.
Om met een stadsfiets van 60 Euro te rijden ga je toch echt geen bikefit doen dacht ik zo.
Experimenteer zelf een beetje met je zadel en/ stuur eens omhoog/omlaag te zetten.
Post eens een foto van jezelf op je fiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie