Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Overtraining insomnia

JDTH
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2020 07:34

JDTH 21 okt 2020 08:00

Hallo,

Heeft iemand ervaring met overtraining en het herstel hier van/tips ?

Ik ben een gepassioneerd fietser (15000/20000 per jaar) die achteraf waarschijnlijk te vaak in te hoge hartslagen heeft gefietst gecombineerd met een drukke baan en mogelijk te weinig eten gedurende de dag.

*te hoge hartslag > korte wedstrijdjes 30/70km meermaals per week.

*rustigere ritjes van 200km

Duidelijk is dat ik de fiets voorlopig aan de kant moet zetten maar het wil maar niet lukken om uit mijn slapeloosheid te komen nu week 12. Heb twee bloed onderzoeken gehad waar niets uit komt en de bekende slaap medicatie gebruikt waarin ik niet in wil verzuipen dus die pak ik ook niet altijd.

Cafeïne etc gebruik ik ook niet.
Stress ervaar ik niet aangezien ik nu thuis zit (ziekmelding werk) en mijn vrouw verzorgd me van top tot teen.
Tevens ben ik een keer naar Oostenrijk gegaan en in NL op vakantie om uit het cirkeltje te komen van thuis hangen afgelopen weken.
Heb geen apneu of hyperventilatie.

In week 10 heb ik 5 dagen redelijk geslapen zonder medicatie (5-6) uur en toen het fietsen rustig opgepakt totdat ik een dag intensiever ging trainen, nu anderhalve week later vat ik nog steeds geen slaap en val ik sinds twee dagen terug op slaapmedicatie die me 5/6uurtjes geven maar waar in niet in wil blijven hangen.

Melatonine werkt ook niet

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 okt 2020 09:20

Als ik het zo lees ben je heel druk met getallen, aantallen, tijden en hoeveelheden etc.
Het moeilijkste komt hierna: loslaten.
Slaap overkomt je

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 21 okt 2020 09:36

Wat zegt de dokter?

Je krijgt er niks van als je fiets een paar weken laat staan, dus.....
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 okt 2020 09:39

Helaas kan ik je ook niet helpen, behalve dat ik eerder slapeloosheid ervaar als ik bijvoorbeeld een weekje niet fiets. De fiets is juist een fijne afwisseling op een drukke baan. Als ik een week niet gefietst heb mis ik niet alleen de fysieke inspanning, maar vooral de mentale onderbreking (mijn brein staat anders gewoon 24/7 aan).

Overtraindheid lijkt me nog niet echt aan de orde met 15-20k, net als teveel in je hoge hartslag rijden (al heb ik geen inzicht of je iedere rit als een beest tekeer gaat, maar dat lijkt me fysiek niet mogelijk zonder vele eerdere signalen). Buiten overbelasting kan ik me niet direct langdurige gevolgen inbeelden. Ik zou de oorzaak daardoor niet direct in het fietsen zoeken. Ben natuurlijk totaal niet objectief of medisch onderlegt. Een drugsverslaafde zal ook niet de drugs verwijten maar eerder wijzen naar de overheid of relationele problemen.

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat een lekker rondje fietsen mij zou helpen mocht ik ooit een burnout o.i.d. ervaren, maar ook dat is geen medisch advies.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 okt 2020 10:09

Op deze site staat het mooi uitgelegd:
https://www.sportzorg.nl/sportblessures/overtraining
Maar dat had je waarschijnlijk zelf al gevonden.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar na overtraining kan het lang duren om tot een volledig herstel te komen. Bij sommigen spreken we over weken, bij anderen over vele maanden.

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 21 okt 2020 10:14

JDTH schreef: 21 okt 2020 08:00 Hallo,

Heeft iemand ervaring met overtraining en het herstel hier van/tips ?

Ik ben een gepassioneerd fietser (15000/20000 per jaar) die achteraf waarschijnlijk te vaak in te hoge hartslagen heeft gefietst gecombineerd met een drukke baan en mogelijk te weinig eten gedurende de dag.

*te hoge hartslag > korte wedstrijdjes 30/70km meermaals per week.

*rustigere ritjes van 200km

Duidelijk is dat ik de fiets voorlopig aan de kant moet zetten maar het wil maar niet lukken om uit mijn slapeloosheid te komen nu week 12. Heb twee bloed onderzoeken gehad waar niets uit komt en de bekende slaap medicatie gebruikt waarin ik niet in wil verzuipen dus die pak ik ook niet altijd.

Cafeïne etc gebruik ik ook niet.
Stress ervaar ik niet aangezien ik nu thuis zit (ziekmelding werk) en mijn vrouw verzorgd me van top tot teen.
Tevens ben ik een keer naar Oostenrijk gegaan en in NL op vakantie om uit het cirkeltje te komen van thuis hangen afgelopen weken.
Heb geen apneu of hyperventilatie.

In week 10 heb ik 5 dagen redelijk geslapen zonder medicatie (5-6) uur en toen het fietsen rustig opgepakt totdat ik een dag intensiever ging trainen, nu anderhalve week later vat ik nog steeds geen slaap en val ik sinds twee dagen terug op slaapmedicatie die me 5/6uurtjes geven maar waar in niet in wil blijven hangen.

Melatonine werkt ook niet
Vanaf een forum in een paar alinea's uitleg is het heel lastig hier wat zinnigs over te zeggen. Enige wat ik je wel kan vertellen is dat serieus overtraining syndroom heel lang kan duren om van te herstellen op basis van alles wat ik hierover gelezen heb.

luister eens naar deze podcast aflevering waarin het overtrainings verhaal van een de podcasts hosts verteld wordt: https://www.fasttalklabs.com/fasttalk127/

is even geleden dat ik die geluisterd heb, maar volgens mij duurde het bij hem meer dan een jaar voordat die weer enigzins normaal kon fietsen. En ook in dat verhaal was te snel terug op de fiets stappen een trigger die tot een terugval leidde.

Dus als ik dat op jouw verhaal projecteer: je slaapt eindelijk weer goed, gaat weer fietsen, doet een intensieve training, en krijgt hier weer een reactie op door slechte slaap.

^ Als ik op basis hiervan dan een advies zou geven, en let op: dit is op een forum op basis van 3 alinea's tekst:

- Zorg dat je eerst weer kan functioneren in het normale leven voordat je aan het fietsen gaat denken.
- Als je het fietsen weer wil oppakken, dan extreem langzaam opbouwen en heel goed naar je lichaam luisteren of je een reactie krijgt erop. Intensiteit zou mijn allerlaatste stap zijn in deze opbouw, en zeker niet vroeg erin brengen.

PS. Met extreem langzaam opbouwen bedoel ik in dit geval, begin met ritjes van 10-15 minuten op heel lage intensiteit.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 okt 2020 10:32

Wie heeft de diagnose overtraind gesteld? Sportarts?

Voor een niet sportief persoon klinkt 15k tot 20 als een extreme belasting.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 21 okt 2020 11:09

JDTH ik neem aan dat je je hebt ingelezen in het thema en dat dit niet je eerste internet-actie met betrekking tot dit thema is.
Zo te lezen ben jij iemand die lekker functioneert onder spanning.
Om weer gezond te worden zal je eerst moeten rusten. Wat rust voor jou is kan je door vallen en opstaan leren maar ik heb het gevoel dat je in je zucht naar spanning de grens te snel zal opzoeken.

Ga op zoek naar een coach. Bespreek met hem je wensen, doelen en beperkingen. Ik denk dat je onder begeleiding het snelst zal herstellen.

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 21 okt 2020 11:22

Ik zou niet teveel naar de dokters op internet en dit forum kijken. Maar met iemand contact opnemen die er echt verstand van heeft. Op internet heeft iedereen een (goedbedoeld) advies. Maar de meesten hebben er niet voor doorgeleerd.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 okt 2020 12:11

Wellicht snurkt je vrouw en houdt dat je uit je slaap?
Dogma F

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 okt 2020 12:59

Kom op, laat ts naar een sportarts gaan, als hij daar nog niet geweest zou zijn.

JDTH
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2020 07:34

JDTH 21 okt 2020 14:23

Staan een paar mooie reacties bij en dat binnen 5 uur.

Ik ben 5x bij een dokter geweest waarvan 2x bij een sportarts in Oostenrijk. Fiets laten staan en niet eens denken aan het woord fiets is het advies.
Verder zijn er echt wel signalen geweest maar eenmaal op de fiets heerst de dopamine

Zelf zit ik nooit op forums maar waarom ik er toch voor gekozen heb om open te gaan ( heb er nu al spijt van :) ) is dat er misschien een reactie bij zou zitten met tips van mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten denk aan andere sport beoefenen/voeding etc, ik zal zeker eens naar die podcast gaan luisteren!

@Ramon, ondanks dat ze niet snurk heb ik haar twee dagen op een andere kamer laten slapen maar dat hielp niets ;)


Bedank voor jullie reacties!

Plaats reactie