Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Overtraining insomnia

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 okt 2020 15:10

De reden dat je niet de slaap kan vatten is dat je ligt te piekeren naar de oorzaak van je gevoel nu?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 21 okt 2020 15:23

JDTH ik denk dat 4/5 van de actieve mensen op dit forum tenminste één keer overtraind is geweest.
Overtraind is als met burn-outs en depressies: de ene is de andere niet. Er is geen quick-fix, panacee.
Voor voedsel geldt: eet gezond en gevarieerd. Qua sport: span je niet in en luister naar je lichaam. Als je dat zelf niet kunt vraag je het aan een ander: de sportarts.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 21 okt 2020 15:27

Nee_Nee schreef: 21 okt 2020 09:20 Het moeilijkste komt hierna: loslaten.
Slaap overkomt je
+1. Ik ben een slechte slaper en het liep een paar jaar terug echt uit de hand, toen sliep ik soms meerdere nachten achter elkaar maar 2 uurtjes - ik was een zombie (bij mij was de oorzaak de overgang, denk ik). Het lastige aan slaap is dat je het niet kunt afdwingen of oproepen ofzoiets, het overkomt je inderdaad. Je kunt voorwaarden scheppen, maar verder is het een kwestie van loslaten en accepteren. Allebei makkelijker gezegd dan gedaan en je kunt dat ook niet zomaar ineens - er is geen trucje voor, geen quick fix inderdaad. Ik heb er twee keer een korte periode hulp bij gehad, een soort therapie. Dat werkte wel.

Ik kon er gelukkig wel bij fietsen toen. Overtraindheid was bij mij niet de oorzaak, maar bij zulk slecht slapen raak je wel makkelijker overtraind en naar progressie kon ik ook wel fluiten - slecht herstel immers.

Mij lijkt sowieso dat je bij ernstige overtraindheid deskundige hulp nodig hebt, ook om anders met je lichaam/sport om te leren gaan.

Succes & sterkte gewenst!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 okt 2020 15:46

Mijn ervaring, weet niet of je er iets aan hebt, maar wellicht kun je er iets mee. Aantal jaren geleden ook veel last gehad van slapeloosheid (niet overtraind wel stress gerelateerd). Wat mij hier vanaf heeft gebracht klinkt supersimpel maar blijkt lastiger dan gedacht. Tip komt van het Slaapcentrum Kempenhaeghe uit Heeze. Iedere dag voor het slapen gaan de laatste 20 minuten dezelfde routine en op dezelfde tijd naar bed en je bed alleen gebruiken om te slapen en dit ook nergens anders doen. Klinkt simpel blijkt toch wel beetje lastig.
Tv weg van slaapkamer geen dutje op de bank, dat is nog relatief simpel, Die minimaal 20 minuten dezelfde routine en dezelfde tijd naar bed was een stuk lastiger. Dit moet je namelijk echt een paar weken volhouden ook in het weekend ook als er een feestje is, ook als je een film aan het kijken bent enz enz. Mijn voorbeeld 22,30 lamp uit en slapen. Daarvoor tandenpoetsen en uitkleden, Daarvoor deuren sluiten binnen en buiten, even ook deur poort en schuurdeur controleren. Daarvoor spulletjes klaarleggen voor volgende dag, (was voor mij fietskleding ivm fietsen ww een vitaminepillejte, bidon enz) daarvoor 10 minuten leven in plaats van TV kijken. Deze routine was ongeveer 25 minunten, dus startte voor mij net na 22 uur, 4 weken volgehouden en nooit meer slaapproblemen gehad. (en in de vier weken dus ook op een feestje weggaan om om 22 uur thuis te zijn en geen film even afkijken of het nieuws nog even willen zien). Voor mij werkte het en ben nog steeds heel blij dat ik het toen als tip kreeg.
Ach, ik zeg ook maar wat

JDTH
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2020 07:34

JDTH 21 okt 2020 16:24

@Nijkie ..nee pieker totaal niet (bewust in ieder geval) en misschien heb ik bij de opening ook een verkeerde indicatie gegeven met drukke baan want vanuit de werkgever ligt totaal geen druk en die hebben mij nu de vrijheid gegeven om rust te pakken.

Tikkeltje eigenwijs ofwel gedreven zit er enorm in .. precies twee jaar geleden van achteren aangereden en twee weken na tot ik uit het ziekenhuis was zat ik met hechtingen en het verband van alle brand wonden weer op de tacx met pijnstillers nadien zelden rust gepakt zelfs op vakantie ging de fiets mee....waarom ik vermoed verslaving.
Het binnen fietsen heeft er waarschijnlijk ook voor gezorgd dat ik nog competitiever aan het worden was.

De sportmasseur, dokter & fysio snappen net als de forum leden hier precies waar het probleem zit,
Achteraf ook lichtelijk spijt van het plaatsen aangezien ik een aantal deuren open zet...tis iets van accepteren en laten gaan maar ergens was er de hoop dat er toch nog een gouden tip bestond tegen de slapeloosheid ... ik besef me nu wel dat ik die gouden tips met mijn bericht aan het negeren ben en het moet loslaten.

@ophetkantje:
Thanks voor de tip!

JDTH
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2020 07:34

JDTH 22 okt 2020 06:12

GERUNDIUM thanks voor het delen van die podcast https://www.fasttalklabs.com/fasttalk127/

Die wielrenner wat over zijn ervaring spreekt kom akelig dicht bij! Bij mij werd er ook eerst gekeken naar spierziektes aangezien de spieren tot in mijn hoofd aan het fluctueren waren.

Plaats reactie