Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verbeteren met een trainingsplan?

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 28 sep 2020 21:30

Dat was Leon de Kort, die stapte inderdaad zelfs in het hotel op de hometrainer als hij echt even geen andere mogelijkheid had. Knap dat je dat een paar jaar lang hebt kunnen volhouden. Zelf is hij er volgens mij na een jaar of twee mee gestopt.
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 28 sep 2020 21:50

Wat een mooie en uitgebreide reacties al. Leuk, dank daarvoor!
thestudent schreef: 28 sep 2020 17:32 Kan wel zeggen dat de meeste plannen wel werken. Want zo ongeveer elk plan is beter dan geen plan.

Misschien maar weer snel een plan maken. Maar dan moet ik wel een serieus doel hebben.
Dat is een goede opmerking. Ik hoor vaak dat mensen een doel nodig hebben om gemotiveerd te blijven. En met een duidelijk doel voor ogen is het ook makkelijker om een geschikt plan te vinden lijkt me.

Wat ik veel hoor, en waar ik mezelf ook schuldig aan maak, is dat er te weinig aan de basis gewerkt wordt. Die D1 trainingen veranderen bij mij toch vaak in wedstrijdjes tegen de wind, sprintjes de brug op of toch even een segmentje lekker jakkeren met een fietsmaatje. Eén van mijn doelen is dus om nu echt aan die D1 trainingen te werken en dan eens te zien wat dat me brengt.
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 sep 2020 21:57

Die D1 trainingen gaan je sowiso een veel betere basis geven. Denk aan de piramides; hoe bredere de voet, hoe hoger je kunt bouwen.
Het jaar dat ik door fysieke omstandigheden in het voorjaar veruit mijn meeste D1 trainingen ooit heb gedaan (mocht niet aanzetten of echt kracht leveren ivm knieholte) reed ik mijn beste zomer. LM en DM achter elkaar, ging top. Pas in de laatste 8 weken kon ik hoog intensief rijden, maar de groeicurve in die weken is top. Alleen na al die duurrritten een sprintje is echt frustrerend langzaam haha.
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 sep 2020 22:11

Staar je niet al te veel blind op de vermogensmeter in D1 trainingen. Het is heus niet zo erg als je even D1 verlaat op je duurtraining. Zo lang je gemiddeld genomen maar in D1 zit. In principe heb je dus geen vermogensmeter nodig voor D1, wel voor de stress scores achteraf. Je vermogen is te variabel voor D1. D1 keek ik meer naar hartslagen. En uiteindelijk weet je het wel en moet je vooral om je heen kijken en genieten van t fietsen. Doe desnoods dat metertje maar in de achterzak.

Wat dus wel belangrijk is is om ze vooral alleen te doen, dus niet met een groepje. In een groepje rijdt je op kop te hard en in het wiel in zones onder de duurtrainingszones. Dus niet veel in D1.

Je kan trouwens om sprintvermogen verlies tegen te gaan prima krachttrainingen in je normaal winter opbouwperiode inlassen hoor. Maar ik ging bijvoorbeeld tot vorig jaar ook twee keer in de week naar de schaatsbaan. Het kan ook erg fijn zijn om een periode wat anders te doen in de winter. Meer hardlopen en schaatsen naast t fietsen. Deze trainingen nam ik dan alleen op met de hartslagmeter. Aan de hand daarvan een Trainings Stress Score berekenen voor je LTS en STS schema. Ten minste als je probeert een Periodiseringsschema te maken. Hoe meer hartslag en vermogensdata je hebt hoe accurater dat werkt. En het geeft ook eens wat andere spieren de kans om zich te versterken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8523
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 sep 2020 22:29

Edwin,

Wat is het doel?

Ik rij nu 9 jaar waarvan 4 jaar met vermogensmeter zonder schema maar wel heel divers.
Ben ook de 50 gepasseerd (52) ftp van 275 w 75kg.
Dit jaar 8 kg lichter en het klimmen in de Vogezen ging buiten gewoond goed.
Succes en lees graag de vorderingen en bevindingen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1154
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 28 sep 2020 22:43

thestudent schreef: 28 sep 2020 22:11 Staar je niet al te veel blind op de vermogensmeter in D1 trainingen. Het is heus niet zo erg als je even D1 verlaat op je duurtraining. Zo lang je gemiddeld genomen maar in D1 zit. In principe heb je dus geen vermogensmeter nodig voor D1, wel voor de stress scores achteraf. Je vermogen is te variabel voor D1. D1 keek ik meer naar hartslagen. En uiteindelijk weet je het wel en moet je vooral om je heen kijken en genieten van t fietsen. Doe desnoods dat metertje maar in de achterzak.

Wat dus wel belangrijk is is om ze vooral alleen te doen, dus niet met een groepje. In een groepje rijdt je op kop te hard en in het wiel in zones onder de duurtrainingszones. Dus niet veel in D1.

Je kan trouwens om sprintvermogen verlies tegen te gaan prima krachttrainingen in je normaal winter opbouwperiode inlassen hoor. Maar ik ging bijvoorbeeld tot vorig jaar ook twee keer in de week naar de schaatsbaan. Het kan ook erg fijn zijn om een periode wat anders te doen in de winter. Meer hardlopen en schaatsen naast t fietsen. Deze trainingen nam ik dan alleen op met de hartslagmeter. Aan de hand daarvan een Trainings Stress Score berekenen voor je LTS en STS schema. Ten minste als je probeert een Periodiseringsschema te maken. Hoe meer hartslag en vermogensdata je hebt hoe accurater dat werkt. En het geeft ook eens wat andere spieren de kans om zich te versterken.
Ik vraag me altijd af wat er mis is om niet in D1 te trainen (graag hieronder ook lezen voordat iemand reageert).

Ik heb er niet voor geleerd, maar voor mijn gevoel is D1 goed als je zoveel traint dat je lichaam niet zou herstellen als je die trainingen zou doen in D2/D3.


Sommige weken heb ik bijv. maar 2x 1 uur tijd om te fietsen, dan heeft het in mijn ogen echt geen zin om 80% in D1 te gaan fietsen. Als je echter 10/20 uur in de week de tijd hebt, kan je ze nooit alle 10/20 (proberen te) knallen, want dan herstelt je lichaam niet genoeg om te groeien en om je echt intensieve trainingen goed aan te kunnen.


Wat ik hier mooi aan vond: https://www.liveslowridefast.com/podcas ... -een-coach

1. "Iedereen" doet zijn intensieve training te zachtjes en zijn rustige duurtraining te intensief.
2. Je moet uitgerust zijn anders heeft je intensieve training "geen nut".
3. Als je echt weinig tijd hebt moet je iedere training gewoon "prikkelen", dus intensief rijden.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 28 sep 2020 22:49

nijkie schreef: 28 sep 2020 22:29 Edwin,

Wat is het doel?

Ik rij nu 9 jaar waarvan 4 jaar met vermogensmeter zonder schema maar wel heel divers.
Ben ook de 50 gepasseerd (52) ftp van 275 w 75kg.
Dit jaar 8 kg lichter en het klimmen in de Vogezen ging buiten gewoond goed.
Succes en lees graag de vorderingen en bevindingen.
8 kilo minder mee omhoog slepen is geen kattepis, logisch dat je dan fijner klimt. Goed gedaan! :like:

Mijn doel is zien wat voor verschil het maakt als je doelloos rondfietsen verruilt voor een gestructureerde trainingsopbouw. Ik werk toe naar een betere vorm over 12 weken. Dan ben ik benieuwd in hoeverre mijn vermogen, vo2max etc zijn veranderd ten opzicht van de nulmeting van vorige maand.

Daarbij heb ik nog heel veel vragen.

- Is er na je 50e nog veel winst te behalen?
- Hoe zit het met de mentale component? Haal ik nog evenveel plezier uit het fietsen als ik aan de hand van een schema moet werken?
- Hoe flexibel ben je überhaupt nog als je een trainingsschema volgt?
- Kan ik al mijn fietsen blijven gebruiken tijdens die weken? Ik mtb ook graag, rijd op gravel, houd van een strandrace. Is dat allemaal te combineren met zo'n schema?
- Ben ik na die twaalf weken, door de verbeterde waardes, extra gemotiveerd om er nog meer uit te halen of ben ik er dan wel klaar mee en val ik terug in mijn 'oude patroon'. Enz.
Afbeelding | Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 28 sep 2020 23:39

Edwin, het herfstweer zal een bijkomende challenge zijn.
Het is niet eenvoudig om bij slechte weersomstandigheden alles af te werken zoals gepland.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 sep 2020 07:58

Euh, als je 50 bent geweest is geen achteruitgang of zelfs minder achteruitgang ook al winst? Of is dat te filosofisch voor de vroege morgen?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27542
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 sep 2020 08:02

patrickvb schreef: 28 sep 2020 23:39 Edwin, het herfstweer zal een bijkomende challenge zijn.
Het is niet eenvoudig om bij slechte weersomstandigheden alles af te werken zoals gepland.
Daarvoor is de indoortrainer uitgevonden. Kun je ook uitermate gestructureerd op trainen, en is bovendien vrij tijdsefficiënt.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 29 sep 2020 08:50

rikkert schreef: 29 sep 2020 07:58 Euh, als je 50 bent geweest is geen achteruitgang of zelfs minder achteruitgang ook al winst? Of is dat te filosofisch voor de vroege morgen?
Hoezo achteruitgang?

Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 29 sep 2020 09:24

havana schreef: 29 sep 2020 08:02
patrickvb schreef: 28 sep 2020 23:39 Edwin, het herfstweer zal een bijkomende challenge zijn.
Het is niet eenvoudig om bij slechte weersomstandigheden alles af te werken zoals gepland.
Daarvoor is de indoortrainer uitgevonden. Kun je ook uitermate gestructureerd op trainen, en is bovendien vrij tijdsefficiënt.
Dat klopt uiteraard. Maar een lange duurtraining op de rollers blijft een opdracht.

Plaats reactie