Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verbeteren met een trainingsplan?

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 02 nov 2020 08:19

Natuurlijk is een plan wel eens niet uitvoerbaar - dat heet leven. Trainingsschema's zijn er niet om voor 100 % uit te voeren, dat leidt maar tot ellende. Dan zou je onder andere doortrainen als je ziek, moe of geblesseerd bent, als de wegen spekglad zijn, bij windkracht 11 - enzovoort. En soms zijn ook gewoon echt andere dingen in je leven belangrijker dan je training.

Goed trainen is flexibel, en daar hoort overslaan en doorschuiven bij. Als je 80 % haalt, is het mooi, zeker in de wintermaanden.

En als een trainingsplan 'vervelend' is, herhaal ik nog maar eens, is het niet het goede plan. In een goed plan heb je zin. Inderdaad is zelf een schema maken dan een optie.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 02 nov 2020 11:58

Ik had dus een heel epistel over de afgelopen trainingsweek neergepend maar bij het posten besloot het forum mij uit te loggen en de reactie weg te gooien.

Kort: Bryton Rider 10 is handiger dan iPhone omdat ik niet meer moet zorgen dat de telefoon 100% geladen is bij vertrek. Maar de Rider meet precies hogere hartslagen dan de iPhone? Kan dit, ik gebruik dezelfde sensor (Wahoo Tickr)?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 nov 2020 12:07

Is dat structureel iets hoger of af en toe een uitschieter naar boven?
Het eerste is eigenlijk niet te verklaren, meten is gewoon elektrische pulsen tellen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 02 nov 2020 12:16

Ja maar meet de hartslagband of meet de computer? Dat wil zeggen, stuurt de hartslagband regelmatig een frequentie door naar de computer of telefoon, of wordt elke puls doorgestuurd en moet de computer de frequentie berekenen?

Het valt mij gewoon op dat ik meer boven 170 zit met de Rider dan met de iPhone als ik D3 probeer te rijden, en voor alle duidelijkheid, 170 is voor mij teveel.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 nov 2020 12:27

Ik denk het tweede (computerberekent frequentie uit de pulsen) maar zeker weten doe ik het ook niet...

Uit de tweede alinea leid ik af dat niet zozeer het gemiddelde echt hoger is, maar dat je de uitschieters meer te zien krijgt op de Bryton.
Lijkt me toch een software verschil met de iPhone.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 02 nov 2020 12:31

Ik heb dat ding voor 30€ gekocht dus ik verwacht niet zoveel van de Bryton, al blij verrast dat het werkt....

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 02 nov 2020 12:58

louise schreef: 02 nov 2020 08:19 Natuurlijk is een plan wel eens niet uitvoerbaar - dat heet leven. Trainingsschema's zijn er niet om voor 100 % uit te voeren, dat leidt maar tot ellende. Dan zou je onder andere doortrainen als je ziek, moe of geblesseerd bent, als de wegen spekglad zijn, bij windkracht 11 - enzovoort. En soms zijn ook gewoon echt andere dingen in je leven belangrijker dan je training.

Goed trainen is flexibel, en daar hoort overslaan en doorschuiven bij. Als je 80 % haalt, is het mooi, zeker in de wintermaanden.

En als een trainingsplan 'vervelend' is, herhaal ik nog maar eens, is het niet het goede plan. In een goed plan heb je zin. Inderdaad is zelf een schema maken dan een optie.

Louise
Je slaat de spijker z'n kop, Louise. Zelfs bij de profs wordt er flexibel omgegaan met schema's. Uiteindelijk is je gezondheid (ook de mentale) leidend in alles. Dat geldt wat mij betreft nog meer als het maar een hobby is.

Bij mij is het met een beetje gezond verstand allemaal redelijk te combineren met werk, gezin en de grillen van de weergoden. Vorige week 's avonds een training op Zwift gedaan omdat ik overdag geen tijd had en het vreselijk rotweer was. Niet mijn favoriete fietsplek, maar aangezien ik een doel heb is het mentaal toch makkelijker op te brengen om twee uur naar een scherm te staren tijdens het fietsen. Muziekje erbij en voor je het weet ben je ook weer klaar.

Ik heb ook een bloktraining in de regen en met gladde wegen uitgevoerd op de Oostvaardersdijk. 2 Blokjes D3 harde wind tegen (28km/u), eentje wind mee (54km/u). Dat durfde ik niet aan op fietspaden met bochten en natte blaadjes.

Gisteren een VO2Max training op de mtb gedaan. Dat was genieten, lekker 4 blokjes rammen afgewisseld met D1 stukken. Het is inderdaad met 's winters weer allemaal wel een stukje lastiger, lang leve global warming :roll:

Ik zit nu op de helft. Ik heb tot nu toe nog niets hoeven schuiven of skippen, [knock on wood]. Mede door corona werk ik voornamelijk thuis en ik kan mijn werkzaamheden gelukkig grotendeels zelf indelen. Het grootste nadeel vind ik nog steeds dat mijn sociale ritten er onder lijden. Maar nu heb ik twee weken vooral duurtraining op het programma en dat kan prima samen met een fietsmaatje. Ik voel ook dat ik sterker word en dat werkt best wel motiverend :)
Afbeelding | Afbeelding

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 02 nov 2020 18:01

Edwin schreef: 02 nov 2020 12:58 Ik heb ook een bloktraining in de regen en met gladde wegen uitgevoerd op de Oostvaardersdijk. 2 Blokjes D3 harde wind tegen (28km/u), eentje wind mee (54km/u). Dat durfde ik niet aan op fietspaden met bochten en natte blaadjes.
Dat zat in het epistel dat ik schreef en vervolgens in het niets verdween: het meeste problemen heb ik met die D3 blokken in het trainingsplan. Niet omdat ik me niet graag inspan maar wel omdat ze moeilijk te combineren zijn met de het type weg waar ik het liefst op fiets. Tijdens de zware D3 bloktraining gisteren (in totaal 80min D3 rijden) heb ik een aantal blokken onverhard langs de Grote Nete gereden. Probleem nummer 1 is dat het moeilijk is om 10min D3 aan te houden op zulk afwisselend terrein (met ook nog eens veel wandelaars), probleem nummer 2 is dat het ook niet leuk is om D1 te rijden omdat je dan niet snel genoeg gaat om over de putten en bulten te vliegen. Eigenlijk kan je zo'n training alleen op kanaaldijken doen maar daar word ik niet echt warm van. Nu als ik me binnenkort sterker voel worden is dat allemaal bijzaak natuurlijk!

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 02 nov 2020 19:38

Keezx schreef: 02 nov 2020 12:27 Ik denk het tweede (computerberekent frequentie uit de pulsen) maar zeker weten doe ik het ook niet...
Bij hartslagmeters meet de band de hartslag en communiceert deze richting head unit. Dit geldt voor zowel ANT+/Bluetooth banden als voor de oudere analoge banden.

Wellicht dat in dit geval de iPhone een gemiddelde over 3 seconden ofzo weergeeft en de Bryton de laatst ontvangen waarde.

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 02 nov 2020 21:57

Dat wou ik dus weten, bedankt ibooij.

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 09 nov 2020 22:50

Ondertussen in week 5 is de intensiteit van het trainingsplan duidelijk toegenomen, en ik weet eerlijk gezegd niet of ik dit nog lang ga volhouden. Het probleem is niet de inspanning maar wel de monotonie en het feit dat je de training niet op interessant fietsterrein kan uitvoeren. Ik heb bijvoorbeeld geprobeerd om de bloktraining D3/D1 op gekend fietspad van en naar een goede vriend uit te voeren, maar dit fietspad heeft vele poortjes bij kruisingen waardoor mijn hartslag onherrroepelijk zakt en ik uit D3 val. Ik probeer dan wel een spurtje na het kruisen van zo'n poortje maar dan zit ik weer boven mijn omslagpunt... Er komt ook bij dat er in de training nu dingen zoals sprinten zitten die mij hoegenaamd niet interesseren...

Eigenlijk is het alleen mogelijk om de trainingen correct uit te voeren op lange rechte wegen waar je geen obstakels tegenkomt. Ik ben nu wel ruimschoots voorzien van kanaal- en rivierdijken bij mij in de buurt maar dat wil niet zeggen dat ik daar iedere keer op wil fietsen, temeer het daar tijdens deze lockdown 2.0 echt wel druk is. Op dit moment merk ik bij mezelf een beetje tegenstand om op de fiets te kruipen, en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Woensdag nog wel een heel mooie 100km graveltocht met een kameraad gemaakt die ik dus maar onder "duurtraining D1" gecatalogiseerd heb, dat was wel fijn.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 nov 2020 09:21

Intervaltraining zijn het aangenaamst om binnen te doen, eventueel met iets leuk op TV.

Mijn langere intervallen doe ik wel buiten; met vermogen, HS is niet zo relevant omdat ie te traag reageert op input, zelfs bij langere intervallen duurt het tot bijna het einde van het interval voordat die mee is. Als het koud is, is de HS continu te hoog tov het vermogen.

Het kan ook geen kwaad tijdens langere intervallen dat je af en toe de benen even stil houdt of even buiten de gewenste zone zit.
Afbeelding

Plaats reactie