Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verbeteren met een trainingsplan?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 13 okt 2020 13:10

Edwin wat voor training had je vandaag?
2x4 en dan 5 min 350 watt? (wat ik respectabel vind!).
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 14 okt 2020 09:09

Kwartiertje warm-up, 4x(5min-D1/5min-D3), 20 minuten rustig aan en dan nog een keer 4x(5min-D1/5min-D3). Dat ziet er dan zo uit:
bloktraining.jpg
Aan de bovenkant van mijn D3 zit ik op dit moment dus rond de 350 watt. Maar stel je niet teveel voor van die waardes hoor, met ruim 2 meter en iets meer dan 100 kilo is 350 watt toch iets anders dan bij iemand die 80 kilo weegt ;)
Afbeelding | Afbeelding

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 14 okt 2020 15:48

Edwin schreef: 12 okt 2020 15:05
abdr schreef: 12 okt 2020 14:44 Mensen die mij als een gek malend tegen weet ik hoeveel-rpm over de weiden hebben zien hotsen en botsen, ik was dus cadanstraining aan het doen

Zo kun je nu ook je trainingen vrij simpel in Zwift krijgen, dat is ook fijn. Al heb je daar wel een Pro abonnementje voor nodig.
Hoe krijg je die training dan in Zwift?

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 15 okt 2020 08:36

https://kennis.knwufondo.nl/artikel/uit ... -fondo-pro
Je hebt wel een Pro-account nodig. Je krijgt een zip-file met alle trainingen erin via de mail. Die pak je uit en de inhoud zet je in een Zwift-folder. Als je dan Zwift opstart en aangeeft dat je een training wilt uitvoeren, zie je daar een mapje met al je KWNU Fondo trainingen instaan.
Afbeelding | Afbeelding

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 19 okt 2020 20:16

Kort verslag week 2:

Bij het bekijken van het trainingsplan van deze week had ik toch wel mijn vragen bij Fondo: 2 keer duurtraining D1 2u, 1 keer duurtraining D1 3u30, en één tempoduurtraining, Heel afwisselend zag het er allemaal niet uit. Als je iemand bent die steeds hetzelfde rondje rijdt is dit toch wel een heel saai trainingsplan. Maar gelukkig fiets ik om de wereld te ontdekken....

Maandag 2u D1 training gedaan met een gravelritje "from rags to riches" langs de marginaliteit van Schilde strand en de villa's van 's Gravelwezel. Op de terugweg nog wat onbekende verrassende stukjes in de buurt gevonden. (Routeyou - MTB Mooiste)

Woensdag tempoduurtraining D1/D2 rondom Mechelen. De mij onbekende stukken waren lelijk en slecht, genre betonfietspad met ongelijk liggende platen en dikke naden. (Routeyou - Racefiets mooiste). Wegens tegenwind en tijdsdruk meer in D2 moeten rijden dan gepland. Bij het afvinken van de training -- Fondo: "Hoe vond je het?" - ik: "Pittiger" -- kreeg ik naar mijn voeten, dat ik het rustiger aan moet doen.

Vrijdag duurtraining D1. Zelfde lus als vorige vrijdagen tijdens turnles zoon. Binnenkort doet het er niet veel meer toe welke lus ik rijd want dan is het donker als we thuis vertrekken.

Gisteren heb ik van de gratis Corona-treinpas gebruikt gemaakt om naar Hasselt te sporen voor duurtraining D1 3u30. Rondje onverhard door Nationaal Park Hoge Kempen en langs Lanaken en Hoesselt. In het begin was ik nogal teleurgesteld in de route. De Limburgers hebben hun bossen rijk met asfalt bestrooid en RouteYou had ondanks de setting "Mountainbike - mooiste" al deze geasfalteerde fietspaden meegenomen. Het was zeer druk met heel veel wandelaars en e-bikers op deze asfaltlinten. Nadien wel hele mooie stukken door bos en heide. Hartslag binnen D1 houden was wel een punt. Ten eerste gaat mijn hart spontaan sneller kloppen op onverhard en single-track, ten tweede ben ik niet de beste klimmer. Dwars de terril van Winterslag op en over was zeer ambitieus van RouteYou, ik heb de zigzaggende paadjes gebruikt en zag toch nog 181bpm op de teller. Uiteindelijk 32 min in herstel gereden, 2u24 in D1, 1u50 in D2, 6min in D3 en 4min daarboven. Gemiddelde hartslag 141 volgens Wahoo fitness.

Ik denk wel dat 4 trainingen per week overambitieus was maar ik zie geen manier om dat nu nog te veranderen in Fondo. Verder is de app ook overmatig strikt, ik kan de training van gisteren niet ingeven als uitgevoerd omdat het vandaag een nieuwe week is en ik dat gisterenavond niet meer gedaan heb.

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 21 okt 2020 10:10

Je kunt in Fondo gewoon een training toevoegen of verwijderen iedere week. Onderaan de trainingsweek zie je een plusje en een minnetje. Verwijderen kan trouwens alleen als je nog niet aan die week bent begonnen. Een training toevoegen kan altijd.

Ik zit ondertussen al in week 5, de tijd vliegt. Een kleine update staat op onze site:fiets.nl/2020/10/21/fdwd2-gestructureerd-trainen-in-de-praktijk-na-4-weken/

Wat me vooral opvalt is hoe moeilijk ik het had met een D1 training op Zwift. Net alsof ik even tegen een grens aanloop waar ik niet doorheen kom. Dankzij de smarttrainer zit je dan echt twee uur precies op de bovengrens van D1, in mijn geval hartslag 122. Hetzelfde had ik tijdens mijn inspanningstest. Bij de overgang van D1 naar D2 had ik het even moeilijk, eenmaal daar doorheen stelt het weer een poosje weinig voor. Maar langdurig precies op die grens hangen vind ik lastig. Bij een hartslag van 118 gaat het prima. Misschien omdat ik precies op die grens geen fijn ademhalingsritme kan vinden? Het lijkt buiten ook makkelijker te zijn, wellicht omdat mijn hartslag dan wat meer fluctueert?
Zijn er mensen die dit herkennen?
Afbeelding | Afbeelding

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 23 okt 2020 20:15

Jazeker, buiten totaal geen moeite om stuk te gaan.

Binnen veel moeilijker om mijn hartslag omhoog te jagen.

D1 gaat nog wel.
Maximale hartslag haal ik niet zonder flauw te vallen, snap ook niet hoe dit komt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 okt 2020 20:24

Edwin schreef: 21 okt 2020 10:10
Wat me vooral opvalt is hoe moeilijk ik het had met een D1 training op Zwift. Net alsof ik even tegen een grens aanloop waar ik niet doorheen kom. Dankzij de smarttrainer zit je dan echt twee uur precies op de bovengrens van D1, in mijn geval hartslag 122. Hetzelfde had ik tijdens mijn inspanningstest. Bij de overgang van D1 naar D2 had ik het even moeilijk, eenmaal daar doorheen stelt het weer een poosje weinig voor. Maar langdurig precies op die grens hangen vind ik lastig. Bij een hartslag van 118 gaat het prima. Misschien omdat ik precies op die grens geen fijn ademhalingsritme kan vinden? Het lijkt buiten ook makkelijker te zijn, wellicht omdat mijn hartslag dan wat meer fluctueert?
Zijn er mensen die dit herkennen?
Ja, dat had ik voorheen als ik na een najaar met veel D3 inspanningen moe werd van D1 ritjes en niet van die hele lange in de winter.
Denk dat het te maken heeft met overschakelen/inschakelen van andere energiesystemen die nu aangesproken worden.

Disclaimer, ik ben geen fysioloog maar wel een luisteraar en duider van fysieke signalen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 26 okt 2020 23:14

De afgelopen week was al heel wat intensiever. Om te beginnen heb ik na het rondje Hasselt een dag rust genomen waardoor de vier trainingen pas op dinsdag begonnen, met een bloktraining D3/D1. Stevig. Ik herken me niet het verhaal van Edwin over de overgang van D1 naar D2, ik vind het veel moeilijker om in D3 te geraken. Aan de andere kant val ik snel uit D1 bij afdalen van een brug of op een onoverzichtelijk kruispunt.

Woensdag ben ik even wat gaan MTB'en met mijn nieuwe oude tweedehandse Cube op het lokale mountainbike parcours aan de E19. Aangezien ik geen stuurtas op mijn MTB kan zetten :) kan ik mijn hartslag niet zien en kan ik dat niet gebruiken als training. Wel opvallend hoeveel zwaarder de MTB op asfalt rijdt dan mijn gravelbike en hoeveel vuiler je wordt van een MTB-band met noppen versus een Continental Terraspeed met spatborden. Het had net geregend.

Donderdag nog eens duurtraining D1, die heb ik echt heel rustig afgereden want een beetje last van mijn linkerknie. Fikse bui op mijn dak, iets te laat regenbroek en regenjas aangetrokken waardoor goed nat. Nadien een kwartier achter een grachten-maai-combinatie gehangen -- ik kon er met geen mogelijkheid langs -- waardoor kou gevat maar uiteindelijk is het opgeklaard en terug warm gereden.

Vrijdag D2/D1 training tijdens turnles zoon, even getwijfeld om ze over te slaan maar knie deed geen pijn meer, wel meer moeite moeten doen om in D2 te geraken. Zaterdag een tweedehandse Bryton Rider 10 opgehaald en op de terugweg bloktraining D3/D1, die vond ik echt wel zwaar. Ik kan geen tien minuten D3 rijden als ik ondertussen omleidingen moet volgen, ik dacht met 20km Albertkanaal voldoende ruimte te hebben maar dat was buiten de typisch belgische wegenwerken gerekend.

Op zich voldeed de combinatie Wahoo Tickr + iPhone SE maar er waren twee nadelen. Ten eerste, ik kon moeilijker foto's maken met de telefoon in de bovenflap van de stuurtas, en ten tweede, in het donker licht het scherm van de iPhone veel te fel op. Ik heb "automatisch helderheid aanpassen" afgezet en het scherm op zijn donkerste maar om de één of de andere reden past iOS toch nog de helderheid aan als ik bv. onder een felle straatlamp passeer.

Verder blijkt de Fondo app niet offline te werken, en erger nog, als je de app offline gebruikt word je uitgelogd en moet je een nieuwe login-link via email opvragen. Je kan dus niet snel het trainingsplan raadplegen als je niet online bent. Ik zou eigenlijk liever een PDF met het trainingsplan ontvangen, ik zie de meerwaarde van de app niet.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 01 nov 2020 14:37

Een trainingsplan lijkt me enorm handig.

Waar ik tegen aan loop zijn de beperkingen door het dagelijks leven waar een trainingsschema uit een app geen rekening mee houd.

Daarom probeer ik al jaren zelf zo’n schema te maken en volgen met behulp van TrainingPeaks. Zelfs in mijn eigen schema loop ik ertegenaan dat iets niet uit te voeren is.

@abdr een (gps) fiets computer is een oplossing voor jouw probleem. Ik zag dat fondo de training ook in je fietscomputer zet.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 nov 2020 18:53

raiju schreef: 01 nov 2020 14:37 Een trainingsplan lijkt me enorm handig.

Waar ik tegen aan loop zijn de beperkingen door het dagelijks leven waar een trainingsschema uit een app geen rekening mee houd.

Daarom probeer ik al jaren zelf zo’n schema te maken en volgen met behulp van TrainingPeaks. Zelfs in mijn eigen schema loop ik ertegenaan dat iets niet uit te voeren is.

KNIP
Eerst noem je iets handig, maar daarna is de conclusie eigenlijk dat het niet zo handig is....
Verder alles goed?

Een trainingsplan is goed als je je prestaties wil verbeteren.
Verder is het nergens goed voor en voor de meesten louter vervelend.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 01 nov 2020 22:58

Keezx schreef: 01 nov 2020 18:53
raiju schreef: 01 nov 2020 14:37 Een trainingsplan lijkt me enorm handig.

Waar ik tegen aan loop zijn de beperkingen door het dagelijks leven waar een trainingsschema uit een app geen rekening mee houd.

Daarom probeer ik al jaren zelf zo’n schema te maken en volgen met behulp van TrainingPeaks. Zelfs in mijn eigen schema loop ik ertegenaan dat iets niet uit te voeren is.

KNIP
Eerst noem je iets handig, maar daarna is de conclusie eigenlijk dat het niet zo handig is....
Verder alles goed?

Een trainingsplan is goed als je je prestaties wil verbeteren.
Verder is het nergens goed voor en voor de meesten louter vervelend.
Blijkbaar een foute conclusie, aanname of een niet toegepaste onvoltooid verleden tijd.

Plaats reactie