Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verbeteren met een trainingsplan?

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 06 okt 2020 11:02

Ik rijd sinds deze zomer met powermeter maar zonder schema. De powermeter heeft me als voordeel gebracht dat ik intervaltraining ben gaan doen omdat ik het leuk vind door de powermeter. Als ik zijn heb doe ik zo'n interval...verder gewoon lekker fietsen. Verbaasde me wel hoeveel beter je word van af en toe een interval

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 06 okt 2020 12:03

53x11 schreef: 06 okt 2020 10:56
Edwin schreef: 06 okt 2020 10:41 (...)
Ik vind het op de mtb alleen veel lastiger om in de juiste zones te blijven, tenminste als het een beetje op mtb-en moet lijken ;) Maar ik zal vast wel af en toe een bosritje inlassen komende weken.
Precies de reden dat ik geen schema's wil. Zones, brrrr. Je gaat je plezier toch niet laten dicteren door getalletjes waar je onder, boven of tussen moet blijven?
Verstandig trainen heeft veel meer te maken met een mindset dan iets anders. Daar heb je echt geen zones voor nodig.
Dat het niet op MTB'en lijkt als je niet all-out gaat vind ik ook maar een rare mening. Ik heb er geen enkel probleem (meer) mee om eens een keertje rustiger omhoog te gaan. Interesseert me geen ruk als 1 of andere lycra strava ridder me omhoog voorbij stuift. Zolang hij maar niet vlak voor mijn neus aan een afdaling begint, want 90% van die lui kan voor geen meter sturen en gaat in een slakkegang omlaag :twisted:

(nog een voordeel van eens wat minder effort leveren tijdens een rondje; je hebt meer energie en focus om naar beneden te knallen, andere lijntjes te zien en te proberen, etc..)

(kudo's voor de MTB met dicht achterwiel trouwens :winkthumb: )
jajaja, begrijpelijk met jou trainingsachtergrond om niet in zones te gaan fietsen.
Maar wanneer een gemiddelde trimmer iets gerichter gaat trainen, dmv een trainingsplan en meer in bepaalde zones etc, valt er voor veel trimmers snel winst te behalen.

Kortom het is maar net wat je wil, wat je geschiedenis is en wat je plan is.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 okt 2020 12:22

Helemaal mee eens. Maar ik denk ook dat veel trimmers zich stuk kijken op schema's. Bot gezegd: als je minder dan 15 uur per week sport (been there...), dan heeft een gedetailleerd schema, met zones e.d. niet veel meerwaarde t.o.v. "soms rustig en soms hard fietsen"
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 okt 2020 12:25

53x11 schreef: 06 okt 2020 12:22 Helemaal mee eens. Maar ik denk ook dat veel trimmers zich stuk kijken op schema's. Bot gezegd: als je minder dan 15 uur per week sport (been there...), dan heeft een gedetailleerd schema, met zones e.d. niet veel meerwaarde t.o.v. "soms rustig en soms hard fietsen"
Dat vind ik bij 15u wel erg kort door de bocht. De kracht van een schema is namelijk dat je kan pieken in bepaalde periodes of events. Dat ga je niet bereiken door altijd wat af te wisselen tussen soms rustig en soms hard fietsen. Als je wil presteren is het namelijk de kunst om op een bepaald moment boven je eigen niveau uit te steken. Wanneer je gewoon een heel seizoen op een constant niveau wil zijn is een schema idd niet nodig.

En een schema hoeft ook niet te zijn dat je precies zoveel minuten in die zone en zoveel seconden in een andere zone moet zitten. Een schema kan ook een rode draad zijn zonder elke training in detail uit te werken. Maar dat je wel een opbouw hebt qua omvang en intensiteit en op de juiste momenten even gas terug te nemen om daarna weer verder te kunnen bouwen. Dat gaat je niet lukken als je geen plan maakt.

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 06 okt 2020 12:37

53x11 schreef: 06 okt 2020 12:22 Helemaal mee eens. Maar ik denk ook dat veel trimmers zich stuk kijken op schema's. Bot gezegd: als je minder dan 15 uur per week sport (been there...), dan heeft een gedetailleerd schema, met zones e.d. niet veel meerwaarde t.o.v. "soms rustig en soms hard fietsen"
Ben ik het niet mee eens, ik zie mensen een duurrit van 1 uur doen. Terwijl ik dan denk, als je nou gericht gaat trainen dan kun je dat uurtje op de fiets veel effectiever besteden. Heb je eens enkele uren over pak je dan een dikke duurrit.

Wanneer je juist maar beperkt tijd hebt, is een trainingsschema een ideale uitkomst. Een elite renner traint al snel rond de 15 uren per week, een gemiddelde amateurrenners zit rond de 8 uren per week.
Trimmers, trainen soms evenveel dan amateurrenners, maar trainen vaak minder effectief.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 okt 2020 15:48

Je kunt niet boven jezelf uitstijgen..... Dat is onzin! Als je dat denkt te kunnen, ben je eigenlijk de rest van de tijd aan het onderpresteren!

Je kunt wél pieken om in de beste vorm tot de beste prestatie van jezelf te komen, het liefst op het moment dat jij dat graag wilt. Maar dan is dat gewoon een prestatie binnen je fysieke mogelijkheden. Dat kan je dan wel een superdag noemen, dat zeker.

Het (hopen) dat iemand boven zichzelf uitstijgt zie ik gelijk aan het hopen dat je concurrent een mindere dag heeft. Dat er iets gebeurd, waar je zelf geen grip op hebt maar toevallig jouw kant op valt.

Nu hadden we het hier over trimmers. Volgens mij is dat alweer wat anders dan iemand die een cyclo om het hardst wil rijden. Of zelfs een amateurrenner die koerst. Die laatste 2 zullen willen pieken en in de beste conditie willen komen die binnen hun tijdsbesteding mogelijk is --> Maak maar een schemaatje als je daar gelukkig van wordt. De trimmer niet.., die heeft waarschijnlijk genoeg aan 95% bereiken van zijn of haar kunnen. En dat haal je met afwisselend fietsen ook wel. (altijd hetzelfde doen niet). Dus het verschil in effectieftijd is die laatste 5 (of 10) % .., en de vraag is of de trimmer daar naar op zoek is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 06 okt 2020 23:27

Carrera87 schreef: 06 okt 2020 12:37
53x11 schreef: 06 okt 2020 12:22 Helemaal mee eens. Maar ik denk ook dat veel trimmers zich stuk kijken op schema's. Bot gezegd: als je minder dan 15 uur per week sport (been there...), dan heeft een gedetailleerd schema, met zones e.d. niet veel meerwaarde t.o.v. "soms rustig en soms hard fietsen"
Ben ik het niet mee eens, ik zie mensen een duurrit van 1 uur doen. Terwijl ik dan denk, als je nou gericht gaat trainen dan kun je dat uurtje op de fiets veel effectiever besteden. Heb je eens enkele uren over pak je dan een dikke duurrit.

Wanneer je juist maar beperkt tijd hebt, is een trainingsschema een ideale uitkomst. Een elite renner traint al snel rond de 15 uren per week, een gemiddelde amateurrenners zit rond de 8 uren per week.
Trimmers, trainen soms evenveel dan amateurrenners, maar trainen vaak minder effectief.
8u? Ik ben geen renner en ik zit met gemak aan 10u. De amateurrenners die ik ken trainen toch een pak meer dan dat. En elite mag je wss het dubbel rekenen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 okt 2020 07:16

#GeneraliserenKunJeLeren. Ik heb de laatste 5 jaar als elite renner echt gemiddeld niet meer dan 12 uur per week getraind, dan haal je niet meer het onderste uit de kan, maar uren maken om maar uren te maken heeft gewoon geen zin. Dat laatste heb ik een ver verleden ook wel gedaan, maandags alvast maar beginnen met 3 uur los fietsen, is het beter dan 1 uur los fietsen? Nee, dat niet, maar je hebt dan nog maar 17 uur te gaan voor de rest van de week. Kortom je moet die 12 uur dan wel nuttig besteden als je er zoveel mogelijk uit wilt halen en wat in mijn geval ook zonder twijfel zal helpen is dat alle jaren ergens wel in de benen blijven zitten en je meeneemt als bagage.
Naast training moet ook voldoende rust staan, dus met een fulltime baan en gezin toch proberen 20 uur te trainen, misschien krijg je het qua uren rond gebreid, qua rust waarschijnlijk niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 okt 2020 10:17

MarkVeenstra schreef: 06 okt 2020 15:48 Je kunt niet boven jezelf uitstijgen..... Dat is onzin! Als je dat denkt te kunnen, ben je eigenlijk de rest van de tijd aan het onderpresteren!

Je kunt wél pieken om in de beste vorm tot de beste prestatie van jezelf te komen, het liefst op het moment dat jij dat graag wilt. Maar dan is dat gewoon een prestatie binnen je fysieke mogelijkheden. Dat kan je dan wel een superdag noemen, dat zeker.

Het (hopen) dat iemand boven zichzelf uitstijgt zie ik gelijk aan het hopen dat je concurrent een mindere dag heeft. Dat er iets gebeurd, waar je zelf geen grip op hebt maar toevallig jouw kant op valt.

Nu hadden we het hier over trimmers. Volgens mij is dat alweer wat anders dan iemand die een cyclo om het hardst wil rijden. Of zelfs een amateurrenner die koerst. Die laatste 2 zullen willen pieken en in de beste conditie willen komen die binnen hun tijdsbesteding mogelijk is --> Maak maar een schemaatje als je daar gelukkig van wordt. De trimmer niet.., die heeft waarschijnlijk genoeg aan 95% bereiken van zijn of haar kunnen. En dat haal je met afwisselend fietsen ook wel. (altijd hetzelfde doen niet). Dus het verschil in effectieftijd is die laatste 5 (of 10) % .., en de vraag is of de trimmer daar naar op zoek is.
Misschien was mijn zin "boven jezelf" uitstijgen niet helemaal gelukkig gekozen, maar je weet zelf ook wel wat ik daarmee bedoel. Dat je niveau boven je huidige niveau uitsteekt door vorm piek. En dat wil dan niet zeggen dat je normaal onder je niveau presteert. Je kan namelijk niet een heel seizoen in vorm zijn. Je hebt bij vorm dagvorm (soort van geluk) en vorm die wel degelijk is te sturen met een gericht schema.

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 12 okt 2020 14:44

Ik vond het voorstel van Edwin wel interessant dus heb ik verleden week beslist om mee te doen.

Wat jullie van mij moeten weten: Belg - 45 jaar - BMI oranje - fietser, geen wielrenner.

Daarmee bedoel ik dat ik heel graag fiets om de wereld te ontdekken, op dagtocht of langere reizen, al dan niet met het gezin. Ik heb geen ambitie om wedstrijden te rijden of in grote groepen te fietsen.

Uitrusting: zelfgebouwde gravelbike (Kinesis Tripster A/T) - Garmin eTrex 20x - iPhone SE

Voor de training heb ik een hartslagmeter Wahoo Tickr gekocht en de Fondo-app geïnstalleerd. Eerste teleurstelling: in tegenstelling tot wat de marketing doet vermoeden (scroll naar Wat heb je nodig?) ondersteunt Fondo geen sensoren. Je moet dus nog iets extra op de telefoon hebben dat daadwerkelijk de hartslag meet. De voorgestelde CycleMeter-app kost iets van een 8€ per maand wat op jaarbasis toch weer netjes een kleine 100€ is. Maar de Wahoo Fitness app is gratis en biedt alles wat ik nodig heb.

Afbeelding

De eerste rit, het bepalen van het omslagpunt, was lastig wegens rukwinden tot 70km/u. Uiteindelijk besluit ik het stukje "maximum inspanning" met de wind in de zij langs het Albertkanaal te rijden. 168 bpm kan ik volhouden, 170 niet, dus dat zal dan wel het omslagpunt zijn. Ingeven in Fondo geeft volgende magische zones: D1: 127 - 143, D2: 144 - 160, D3: 161 - 168. Ik kan deze zones ingeven in Wahoo Fitness en gelukkig blijft de app de zones onthouden, wat niet lukt met mijn andere voorkeuren (metrisch vs imperiaal).

Wegens het zoeken naar zijwind ben ik wel wat verder gefietst dan de bedoeling was, wat een rit van 1u moest zijn is er een van 2u30 geworden.

Maandagavond vertrek ik op de eerste echte training: 2u D1 rijden. Ik rijd richting Mechelen om de omgeving ten zuidwesten te verkennen. Al snel blijk dat het niet triviaal is om mijn hartslag boven 127 te houden in het donker op onbekende kruispunten. Onder de 143 bij het beklimmen van een brug is ook niet eenvoudig. In de buurt van Weerde zit ik wat gevangen tussen de N1, E19 en wat waters waardoor mijn richtingsgevoel me in de steek laat en ik warempel twee keer terug op een hetzelfde punt uitkom. Dan maar de eTrex laten rekenen, 500m verder herken ik de Zenne en ben ik terug op pad. Uiteindelijk 2u30 op pad geweest, nog mooie onbekende single-track gevonden. Wel één keer gevallen wegens compleet onleesbare verkeerssituatie bij wegenwerken in de buurt van Hombeek.

De volgende training is een cadans training van 1u30. Je hebt hiervoor een cadansmeter nodig, dus de rekensom "hartslagmeter + telefoon + conditie" klopt wederom niet. Tja, marketeers. Ik heb geen cadansmeter dus zal het zonder moeten. Om een beetje gemakkelijker te kunnen fietsen kies ik een rondje langs een vriend van 49km dat nog op mijn eTrex stond. Ik rijd overdag, lijkt ook handiger. Maar het rondje blijkt een resultaat van mijn experimenten met de onverharde weg-functionaliteit van RouteYou en neemt dus echt elk bospad, weggeltje of karrespoor in de omgeving mee. Mensen die mij als een gek malend tegen weet ik hoeveel-rpm over de weiden hebben zien hotsen en botsen, ik was dus cadanstraining aan het doen. Met dit soort terrein was anderhalf uur voor mij zeer optimistisch, het is tweëeneenkwart geworden.

De volgende duurtraining D1 van 2u heb ik dan maar wat ingekort zodat ze netjes in het anderhalf uur dat mijn zoon gaat turnen past. Voor de tweede keer hetzelfde rondje gedaan op hetzelfde tijdstip op dezelfde weekdag, saai maar wel een mooie zonsondergang.

De 4de training heb ik weggelaten omdat ik 's zondags met het vriendenclubje gravelrijders een stuk van de Dirty Boar gingen rijden vanaf Eupen: 93km, 1800 hoogtemeters, grotendeels onverhard. Prachtig omgeving en het weer zat onverwachts mee, alleen het laatste half uur regen gehad. Echt een hele mooie tocht
en tegen de verwachtingen in bengelde ik niet achteraan bij de beklimmingen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit met de training te maken had maar wel met de slechtere conditie van de rest, slechter dan normaal.

Mijn voorlopige conclusie na deze eerste week: ik ben meer gaan fietsen dan ik op mezelf had gedaan, dat is dus positief. De Fondo-app vind ik eerder ondermaats: het trainingsschema had ook wel op een A4'tje gepast, nu moet je daar abonnementsgeld voor betalen. Integratie met een hartslagsensor zodat de app kan aangeven of je goed zit lijkt mij vanzelfsprekend.

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 12 okt 2020 15:05

abdr schreef: 12 okt 2020 14:44 Mensen die mij als een gek malend tegen weet ik hoeveel-rpm over de weiden hebben zien hotsen en botsen, ik was dus cadanstraining aan het doen
Haha, dat gevoel komt me bekend voor :lol:
Ik denk dat Fondo er vanuit gaat dat je de meeste gebruikers van de app al wel een fietscomputer hebben, waar je je hartslagmeter aan kunt koppelen. Dan zie je ook de tijd meelopen en kun je makkelijker bepalen wat je cadans is als je geen cadansmeter hebt. Heb jij nu je telefoon op je stuur gemonteerd en kijk je dan op de Wahoo app?

Dat probleem met de wind is ook herkenbaar. Ik reed vorige week blokjes, waarbij ik serieus moeite had mijn hartslag weer naar beneden te krijgen tijdens de D1 blokken, zoveel wind tegen dat je bijna stilstaat bij een lage hartslag. Slim je routes plannen kan daarbij helpen, maar dat is bij mij ook nogal afhankelijk van de windrichting.

Fondo is nog in ontwikkeling en zeker nog niet 100% top. Zo mis ik zelf bijvoorbeeld een makkelijke koppeling met mijn vermogenszones. Maar dat gaat in de toekomst vast wel goed komen, ze hebben al veel verbeterd. Zo kun je nu ook je trainingen vrij simpel in Zwift krijgen, dat is ook fijn. Al heb je daar wel een Pro abonnementje voor nodig.

Ik ben benieuwd hoe het je verder vergaat, plaats je af en toe een update? :like:
Afbeelding | Afbeelding

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 12 okt 2020 15:26

Edwin schreef: 12 okt 2020 15:05 Heb jij nu je telefoon op je stuur gemonteerd en kijk je dan op de Wahoo app?
Mijn telefoon zit in het deksel van mijn stuurtas.

No Zwift, no Strava, no problems ;-)

Plaats reactie