Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

De wintermaanden komen er weer aan...

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 28 sep 2020 12:01

... en het weer is hier in het zuiden des landes al behoorlijk omgeslagen. Waar ik afgelopen week nog in kort/kort een rit kon maken van 125k, ben ik gisteren bewapend met spatborden, gabba en beenstukken door de eiffel geglibberd.
Ik vrees dat ik er weer aan moet geloven, saaie vlakke winterrondjes, gemonteerde spatborden en lampjes en rustige duurtrainingen. Ik kan dit jaar wat tips gebruiken.

Afgelopen jaren is het me goed bevallen om bij droog weer, minimaal 1x in de week een forse avondronde te rijden (3u = 80/100km), uiteraard met lampjes (=na werk). Daarnaast blijf ik doorgaans ook in een kleine groep op zondagen een 100km rijden, waarbij er stevig door wordt gefietst. Intensivere duurrit. Ik probeer dan nog 2x een indoorsessie op zwift te doen en ik denk dat ik dan gebaat ben bij HIIT training. Afgelopen jaren begon ik wel eens met een plan, maar die reed ik zelden uit. Af en toe een koers, maar ook dat was maar net hoe het uitkwam, mijn zwift tijden liggen nou niet bepaald vast,

Ook dit jaar denk ik dat ik het beste gebaat ben bij deze combinatie. (2 x buien een duurrit) en 2x indoor uurtje zwiften. Uiteraard, afhankelijk van het weer en humeur. Alleen binnen trainen kan ik echt niet aan, dus weken regen betekend dat ik overstag ga en minimaal op de zondag naar buiten ga.
Ik ben op zoek naar wat tips hoe ik de zwift training zo effectief mogelijk kan maken, hebben jullie voorbeelden van workouts of trainingen die aansluiten op het HIIT, of ben ik daar juist helemaal niet bij gebaat?

Ohja, ik rijd geen officiële wedstrijden. Wel graag cyclo's en stoplichtsprintjes/bergjes omhoog (tijdens clubritten). Ik vermoed dat ik van alleen maar duur niet sterker ga worden, maar kan dus wel wat tips gebruiken.

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 29 sep 2020 13:44

In de winter niet teveel gekke dingen doen, met name plezier houden in het fietsen. Dit is wat veel wedstrijdrenners ook doen, lekker bezig blijven, afwisseling en plezier houden. Zodat het straks in het voorjaar nog leuk is/blijft ;)

Als je echt fanatiek bezig wil, mbt een schema etc zou ik stoppen met zwift en een ander platform gebruiken waarbij ze wat meer gestructureerde training aanbieden. Trainerroad bijvoorbeeld. Sufferfest heb ik geen ervaring mee, maar schijnt ook goed te zijn.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 29 sep 2020 13:49

Ik ben een paar jaar geleden gestart met hardlopen in de winter. Jaren op de indoortrainer gezeten, maar kan dat niet meer opbrengen.

Rustig aan opstarten zodat je blessurevrij blijft, maar het is echt lekker. Uurtje dribbelen en je bent klaar. Geen poetswerk na regen. Ook bij koud weer blijf je gemakkelijker warm.

In het weekend dan nog een duurrit of MTB sessie om het fietsen niet te verleren.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 sep 2020 16:46

Gaan wanneer het kan en zover als het weer het toelaat. Zolang het droog is, kun je rijden. Als het slecht is, kun je hardlopen of wandelen. Rustperiode is ook heel nuttig voor herstel

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 sep 2020 18:18

Ik stem vanaf oktober tm eind december alles op de familie af en ga andere dingen doen.
Max 1x per week 2 uurtjes fietsen.

Dit najaar staat er een tuin op het programma. Ophogen vlonder maken, damwand, terras pergola. Bepaart ruim 10k als ik dat zelf doe, kan ik daar weer spulletjes van kopen -:) de helft voor de vrouw...........

Vanaf januari pak ik het weer op zodat ik in maart weer zo,n 1000 tot 1200 per maand fiets tot en met september

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 30 sep 2020 09:54

Is het überhaupt erg om eens een maandje rustig aan doen?

Heb eigenlijk het hele jaar minimaal 3 x per week gefietst.

Nu 2 weken geleden geveld door corona en erg moe daardoor en kortademig voor me gevoel.

Nu ook geen eens zin om op dat ding te stappen.
Wil over 2 weken weer gaan beginnen te fietsen, op de strandfiets en mtb.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 30 sep 2020 11:43

Carrera87 schreef: 29 sep 2020 13:44 Als je echt fanatiek bezig wil, mbt een schema etc zou ik stoppen met zwift en een ander platform gebruiken waarbij ze wat meer gestructureerde training aanbieden.
Kun je dit eens verder uitleggen? Mijn (minieme) ervaring met Zwift is dat je toch best een gestructureerd trainingsprogramma kan volgen..
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 sep 2020 12:41

Je kunt ook gestructureerde sessies in Zwift laden. Je trapt samen met de rest maar wel de wattages die je training voorschrijft. Zwift zorgt ervoor dat je smart trainer automatisch de weerstand aanpast.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 okt 2020 13:16

Natuurlijk kan het helpen om specifiek te trainen. Maar ik denk dat leuk houden, wat voor iedereen een andere training kan zijn, veel belangrijker is.

@Rvt, na een griep is het sowieso raadzaam om minimaal twee weken erna nog niets of heel beperkt te doen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7982
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 okt 2020 00:40

Winter is coming!
Lekker een beetje thuis klussen. Eindelijk dat plintje monteren wat al maandenlang moest gebeuren, de wifi eindelijk eens goed organiseren zodat je op zolder ook ontvangst hebt, die ene muur nog afschilderen, dat keukendeurtje eens afstellen en als het dan toch een keer droog en windstil is heerlijk met de fiets er op uit!!!
Laat die winter maar komen ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 02 okt 2020 02:47

Inderdaad laat de winter maar komen en niet 6 maanden herfst.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 okt 2020 08:34

Klussen doet mijn vrouw👌👍komende tijd met de Gravelbike rijden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie